Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I början på Mars så var jag och testade massa Italienska viner, och jag fastnade för Grasso Fratelli och mailade med återförsäljaren.
Lådan är köpt från grappavita.se, och jag är mycket nöjd med deras service. Jag ville ha en egen blandlåda med två viner av varje, men, det fanns inget färdigt artikelnummer på deras hemsida.
Robert som jag hade kontakt med, löste då ett eget artikelnummer, och gjorde en mixlåda till mig. 1550kr + 190kr frakt. Helt överenskomligt tyckte jag. Först var jag orolig att priserna skulle bli högre än om man valde en av de färdiga lådorna som bestod av sex flaskor av samma vin.

Länken heter till och med specialldagrasso :).
Det enda negativa, beroende på hur man ser på det, var att informationen om leveranstid var ganska knapphändig, men just den här gången hade jag ingen brådska och kände mig nöjd med att vänta ett par veckor.
Om man bara ställer frågan så har det i de flesta fall gått att få till egna blandlådor. Bra service ska primeras, ska kolla upp importören, tack för tipset.
 

henrikh

Medlem
Lite spontan fredagshandling på Gårda göteborg. Blev en flaska till kvällen av
Château pegau, Maclura, cotes-du-rhone
Och tre flaskor av
Chateau Simard
Saint-emilion bordeaux 2000

Någon som testat den sistnämnda. Förstår att den är mogen redan men är det något man ska stoppa undan någon flaska av ?

Trevlig fredag vänner.
 

Attachments

  • 918CB6E5-4B3E-4CD8-B290-94D864108CBF.jpeg
    918CB6E5-4B3E-4CD8-B290-94D864108CBF.jpeg
    47,4 KB · Visningar: 319

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite spontan fredagshandling på Gårda göteborg. Blev en flaska till kvällen av
Château pegau, Maclura, cotes-du-rhone
Och tre flaskor av
Chateau Simard
Saint-emilion bordeaux 2000

Någon som testat den sistnämnda. Förstår att den är mogen redan men är det något man ska stoppa undan någon flaska av ?

Trevlig fredag vänner.
Nej, den vinner inte på lagring. Finns inte tillräckligt med frukt kvar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Passerade Petillant på vägen hem från jobbet och skulle handla Overnoy och Balagny var det tänkt. Med det var tokslut allting. Kom hem med två för mej helt okända buteljer istället. Kommentarer är välkomna!
Visa bifogad bild 13060
Dard & Ribo är en naturvinsproducent, men det är du kanske inte rädd för om du också köper Jura-viner på Savagnin. :)
Trevligt nog är de vinerna jag provat från Dard & Ribo oftast bra - i alla fall på den röda sidan. (Har en gång provat en vit Crozes från dem som var tokoxiderad och totalhavererad.) Naturvinsstilen visar sig genom att de brukar ha en "juicig" och mindre tanninrik stil än man kanske förknippar med N. Rhône-Syrah, det sätt som naturvins-vinmakning kan vara trevligt.
 
M

Mouton

Lite spontan fredagshandling på Gårda göteborg. Blev en flaska till kvällen av
Château pegau, Maclura, cotes-du-rhone
Och tre flaskor av
Chateau Simard
Saint-emilion bordeaux 2000

Någon som testat den sistnämnda. Förstår att den är mogen redan men är det något man ska stoppa undan någon flaska av ?

Trevlig fredag vänner.
Ch Simard var ett trevligt moget vin. Men i ärlighetens namn väldigt platt och menlöst i smaken. Inget att hålla på nån längre tid. Och för att komma från mig. Nåt så ovanligt som en bdx som passerat toppen redan vid 18 år, tyvärr. Däremot kan du med vinning lagra Pegau, i 3-5 år, den är ung och vresig.
 
Last edited by a moderator:

rs14

Medlem
Drack Dard & Ribo St Joseph '14 hos Ved Stranden 10 för några dagar sedan och tyckte den var magiskt bra. Första gången jag smakat något från producenten, har varit sugen på att testa ganska länge då den brukar dyka upp i Insta-flödet titt som tätt. Vart köper man Dard & Ribo lämpligast? Att handla i Danmark är inget kul längre, borde finnas andra kanaler. Det mest märkliga är väl att det inte finns en svensk importör till dessa viner, eller gör de det?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Drack Dard & Ribo St Joseph '14 hos Ved Stranden 10 för några dagar sedan och tyckte den var magiskt bra. Första gången jag smakat något från producenten, har varit sugen på att testa ganska länge då den brukar dyka upp i Insta-flödet titt som tätt. Vart köper man Dard & Ribo lämpligast? Att handla i Danmark är inget kul längre, borde finnas andra kanaler. Det mest märkliga är väl att det inte finns en svensk importör till dessa viner, eller gör det det?
Håller med. Drack deras Hermitage nyligen och gick upp i brygga fullständigt. Skulle gärna lägga vantarna på ett lass. Väldigt klassisk norra Rhône med mängder av finess i hyggligt slank stil. Grym producent. Får inga "naturvinsvibbar" alls, men begreppet är å andra sidan slitet som Zlatan! :)
 

tobbe81

Medlem
Då kom drickat från Franska Vinlistan idag. Två lådor Vilmart & Cie Grand Cellier d'Or 2012 och en låda Mailly Grand Cru O'de Mailly 2008. Någon som
provat den sistnämnda någon gång?
Yes jag har druckit ode 2008 två gånger den första var för över två år sedan hög syra och spretig den andra flaskan drack jag förra sommaren på Lofoten kanske omgivning och hälleflundra fångsten gjorde den flaskan rättvisa den var lugnare och mer finstämd men mitt råd låt dem ligga något år till
IMG_20170904_201432_588.jpg
 

Thomas

Medlem
Yes jag har druckit ode 2008 två gånger den första var för över två år sedan hög syra och spretig den andra flaskan drack jag förra sommaren på Lofoten kanske omgivning och hälleflundra fångsten gjorde den flaskan rättvisa den var lugnare och mer finstämd men mitt råd låt dem ligga något år till
Visa bifogad bild 13067
Allright! Då blir det att försöka hålla sig i något år till med andra ord. Vilmart var visst redan redo för konsumtion läste jag i någon tråd här nyss. Provar en sådan nu ikväll och avgör hur det är med det. Tack för info!
 
V

Vincent H

Efter en dagstrip idag i och runt Montalcino samt producentbesök så sprack den tänkta budgeten totalt men det var helt klart värt det.. Selosse var en glad överraskning att hitta, dessutom degorgerad 2015! Jag föll även för grupptrycket på 100p flaskan och var tvungen att köpa, no regrets!

31042800_10155851059137659_1194907016_o.jpg


31007072_10155851059057659_928164945_o.jpg


Bonusbild på baby-brunello!
30831383_10155851074032659_1377380667_n.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator

LarsW

Medlem
Hämta mina "månadens pava" flaskor idag. Bäst att ha en i reserv... :D

Och när jag tittade runt bland hyllorna på mitt lokala SB (Gamlestan, Göteborg) hittade jag en liten Österrikare också. Denna verkar ju vara en forumsfavorit och gillar Syrah så den måste man prova. :) Rödvin från Österrike dricker jag inte mest av.
20180502_143706.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hämta mina "månadens pava" flaskor idag. Bäst att ha en i reserv... :D

Och när jag tittade runt bland hyllorna på mitt lokala SB (Gamlestan, Göteborg) hittade jag en liten Österrikare också. Denna verkar ju vara en forumsfavorit och gillar Syrah så den måste man prova. :) Rödvin från Österrike dricker jag inte mest av.
Visa bifogad bild 13116

Kul att fler och fler plockat upp Sydhang! Ser fram mot en rapport för att se vad du också tycker. :)
 

Wintermute

Medlem
Varför då?
Mitt resonemang är kanske inte välförankrat i akademin, men jag tror att sannolikheten för att vinerna utvecklas på ett bra sätt ökar om de förvaras liggande; speciellt om de skall ligga i 10+ år (vilket jag tror är rimligt för t ex Krug 2002). Hur mycket ett halvår på butikshyllan påverkar vet jag inte, men varför chansa?
 
Toppen