Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

magnum

Epernay, Frankrike
Mitt resonemang är kanske inte välförankrat i akademin, men jag tror att sannolikheten för att vinerna utvecklas på ett bra sätt ökar om de förvaras liggande; speciellt om de skall ligga i 10+ år (vilket jag tror är rimligt för t ex Krug 2002). Hur mycket ett halvår på butikshyllan påverkar vet jag inte, men varför chansa?
Finns ett flertal ¨kloka¨ som menar att stående är lika bra eller bättre även under lång tid (gäller champagne)!
 

Neugebauer

Medlem
Lite gott och blandat från i Fredags. Lyckades knipa den sista Eikendalen 15 från SB´s webbsaldo efter att tyvärr endast köpt 1 flaska vid lanseringen.
Tankar kring Sandhi någon? Efter att ha druckit deras Domaine de la Cotes Bloom´s Field Pinot så var den ett måste.
 

Attachments

  • Vin.jpg
    Vin.jpg
    75,9 KB · Visningar: 227

Silex

Medlem
2x Sydhang (som har blivit lite av en FW-standard)
6x Divinus 2010 (där första flaskan öppnas om kanske fyra år om inte nyfikenheten slår till...)
Bra köp där! Har du provat Divinus 2010? Eller någon annan som provat den? Jag köpte flera flaskor -09 och tyckte de var bra. Tyvärr drack jag nyligen upp den sista, trots jag nog borde väntat till nu att dricka den första..... Är -10 ett lika bra köp?
 

Wintermute

Medlem
Bra köp där! Har du provat Divinus 2010? Eller någon annan som provat den? Jag köpte flera flaskor -09 och tyckte de var bra. Tyvärr drack jag nyligen upp den sista, trots jag nog borde väntat till nu att dricka den första..... Är -10 ett lika bra köp?
Även jag har varit imponerad av 9an, men har inte provat 10an. En vanlig uppfattning verkar vara att 10or i allmänhet är lite vresigare, men värda att vänta på.
 

MagnusH70

Medlem
Finns ett flertal ¨kloka¨ som menar att stående är lika bra eller bättre även under lång tid (gäller champagne)!
Så länge korken hålls fuktig borde det inte vara ett problem, men då får nog flaska luta lite. Jag har råkat ut för torra korkar och flaskor utan bubblor några gånger vid köp i butik där flaskorna stått upp länge.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
ha ha, -Var också på väg att skriva detsamma efter att jag på min senaste resa till Champagne noterade att många av odlarnas källare var staplade stående som på bilden :) Fan vet om jag hade vågat göra som de gör när de bygger tre-fyra höga dock :eek:

En fråga till skumpakännarna... Har många av mina fina bubbel i kylen liggandes med perfekt temp och klimat... men huvuddelen av mina bubbel har jag under trappen med ca 12-15 grader stora delar av året och 15-18 under sommarmånaderna... huvudelen ståendes, dvs inte liggandes... hur länge är det lämpligt? Har dock inte tänkt att spara dessa flaskor länge än 2-8 år. Har hört att man kan få problem med torr kork? Skall man lägga ner allt bubbel med lite längre lagring?
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En fråga till skumpakännarna... Har många av mina fina bubbel i kylen liggandes med perfekt temp och klimat... men huvuddelen av mina bubbel har jag under trappen med ca 12-15 grader stora delar av året och 15-18 under sommarmånaderna... huvudelen ståendes, dvs inte liggandes... hur länge är det lämpligt? Har dock inte tänkt att spara dessa flaskor länge än 2-8 år. Har hört att man kan få problem med torr kork? Skall man lägga ner allt bubbel med lite längre lagring?
-Jag hade nog inte oroat mig med den lagringshorisonten. Nu ligger ju alla mina flaskor så jag har lite dåligt underlag men tror nog korkarna ska klara sig stående ett par år utan problem?
-Kanske någon annan som har andra erfarenheter?
 

LarsW

Medlem
En fråga till skumpakännarna... Har många av mina fina bubbel i kylen liggandes med perfekt temp och klimat... men huvuddelen av mina bubbel har jag under trappen med ca 12-15 grader stora delar av året och 15-18 under sommarmånaderna... huvudelen ståendes, dvs inte liggandes... hur länge är det lämpligt? Har dock inte tänkt att spara dessa flaskor länge än 2-8 år. Har hört att man kan få problem med torr kork? Skall man lägga ner allt bubbel med lite längre lagring?
2 år ska inte vara något problem men personligen har jag som policy att ska det lagras 3-4-5+ år ska det ligga ner i hyfsat kontrollerad temp o luftfuktighet. Tempen du anger ska inte vara något problem dock.
Potentiellt 8 år stående känns lite risky men kanske bara jag som är paranoid?
 

LarsW

Medlem
Var i Oslo igår och passade på att beställa lite från deras BS och botanisera i sortimentet på Aker Brygge, trevlig butik det även om man hostar lite över vissa priser (gå inte in i ölrummet... herregud de måste ha trippel straffskatt på öl!)

Kollade lite med andra som har bättre koll på USA vad kul man kunde hitta, då gärna Pinot Noir då det inte finns så mycket av i min samling. Det föreslogs Kelley Fox Momtazi och Maresh, båda från 2015, sagt och gjort.

Själv hade jag kollat runt bland vad de hade av skumpa, det mesta har vi här till lägre pris men dessa två var för spännande att låta bli: Pierre Gerbais L'Originale BdB Pinot Blanc 2011, har ju pratats så mycket om Pinot Blanc skumpa här så måste pröva, medan Laherte Les 7 Extra Brut ligger i andra änden av skalan och innehåller 7 olika druvsorter: :eek: Fromenteau (Pionot Gris), Arbanne, Pinot Noir, Chardonnay, Pinot Blanc, Pinot Meunier och Petit Meslier. Kan ju bli hit-or-miss men har fått trevliga betyg på CT.

Sen kan jag ju sällan motstå en trevlig Mosel när sommaren närmar sig... Joh. Jos. Prüm Gracher Himmelreich Kabinett 2015. Går säkert att få tag på billigare från Tyskland men... sommar snart!:oops:

Oslo.jpg
 

HJF

Medlem
En fråga till skumpakännarna... Har många av mina fina bubbel i kylen liggandes med perfekt temp och klimat... men huvuddelen av mina bubbel har jag under trappen med ca 12-15 grader stora delar av året och 15-18 under sommarmånaderna... huvudelen ståendes, dvs inte liggandes... hur länge är det lämpligt? Har dock inte tänkt att spara dessa flaskor länge än 2-8 år. Har hört att man kan få problem med torr kork? Skall man lägga ner allt bubbel med lite längre lagring?

Ska inte vara någon fara alls. Som Magnum påpekade ovan skiljer sig lagring av champagne från stilla vin. CIVC gjorde någon större studie på detta publicerad 1996 (finns säkert att googla fram?) där man kom fram till att skillnaderna mellan liggande och stående lagring av champagne var små, med en liten fördel för stående lagring, då detta tycks bevara korkens elasticitet bättre över tid. Men som sagt, skillnaderna var små, så båda sätten bör funka bra.
 
Toppen