Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LarsW

Medlem
Ska inte vara någon fara alls. Som Magnum påpekade ovan skiljer sig lagring av champagne från stilla vin. CIVC gjorde någon större studie på detta publicerad 1996 (finns säkert att googla fram?) där man kom fram till att skillnaderna mellan liggande och stående lagring av champagne var små, med en liten fördel för stående lagring, då detta tycks bevara korkens elasticitet bättre över tid. Men som sagt, skillnaderna var små, så båda sätten bör funka bra.
Intressant! Alltid kul med ny kunskap!:)

Kunde inte hitta originalartikeln men en översättning här: https://www.cellartracker.com/forum/printable.asp?m=79606
Lite udda dock att på CIVC hemsida rekommenderar de lagring liggande på sidan: https://www.champagne.fr/en/tasting...f-serving-champagne/storing-champagne-bottles :rolleyes:

Men som jag kan läsa utav studien så ska lagringsförnstret ovan på 2-8 år inte vara något problem (studien sträckte sig över 6 år om jag förstår det rätt). Om någon kan luska fram originalartikeln så man kan närmare undersöka metod och resultat så posta gärna en länk.
 

Silenos

Medlem
@LarsW ,https://www.weinart.de/deutschland/mosel-saar-ruwer/jj-pruem/weine-15.htm

Graacher kostar 21€, ca 40 kr billigare. Frakten är 12€/12 om jag minns rätt (onormalt billigt). Vinmonopolet kan ju knappast kallas hutlösa i det här fallet, men varför kasta pengar i sjön. Och när du öppnat den så kommer du inse att påfyll är av nöden. Jag drack precis firmans Sonneuhr kabinett (samma årgång) på balkongen. Å herre hjärtanes vad gott kabinett kan vara...
 

LarsW

Medlem
@LarsW ,https://www.weinart.de/deutschland/mosel-saar-ruwer/jj-pruem/weine-15.htm

Graacher kostar 21€, ca 40 kr billigare. Frakten är 12€/12 om jag minns rätt (onormalt billigt). Vinmonopolet kan ju knappast kallas hutlösa i det här fallet, men varför kasta pengar i sjön. Och när du öppnat den så kommer du inse att påfyll är av nöden. Jag drack precis firmans Sonneuhr kabinett (samma årgång) på balkongen. Å herre hjärtanes vad gott kabinett kan vara...
Tack för tipset!
Helt enig med din analys av kabinett!
Hoppas på sol de närmaste dagarna så ska jag prova flaskan. Söt Mosel Kabinett kan man gott dricka ung. Så härligt krispig då!

Edit: Nej men ser man på. Den finns ju på Magnum på WeinArt också! :D
 
Last edited:

henrikh

Medlem
-Jag hade nog inte oroat mig med den lagringshorisonten. Nu ligger ju alla mina flaskor så jag har lite dåligt underlag men tror nog korkarna ska klara sig stående ett par år utan problem?
-Kanske någon annan som har andra erfarenheter?
Vidare på denna frågan. Har börjat jobba upp en ganska bra samling för att vara lekman. Har köpt en extra vinkyl för att kunna hålla en jämn temp. Hur länge vågar man hålla sina flaskor där i? Borde man skaffa ett lagringskåp? Läst att man kan ställa in en skål med vatten för att hålla uppe fukten i en vanlig vinkyl.
 
Var i Oslo igår och passade på att beställa lite från deras BS och botanisera i sortimentet på Aker Brygge, trevlig butik det även om man hostar lite över vissa priser (gå inte in i ölrummet... herregud de måste ha trippel straffskatt på öl!)

Kollade lite med andra som har bättre koll på USA vad kul man kunde hitta, då gärna Pinot Noir då det inte finns så mycket av i min samling. Det föreslogs Kelley Fox Momtazi och Maresh, båda från 2015, sagt och gjort.

Själv hade jag kollat runt bland vad de hade av skumpa, det mesta har vi här till lägre pris men dessa två var för spännande att låta bli: Pierre Gerbais L'Originale BdB Pinot Blanc 2011, har ju pratats så mycket om Pinot Blanc skumpa här så måste pröva, medan Laherte Les 7 Extra Brut ligger i andra änden av skalan och innehåller 7 olika druvsorter: :eek: Fromenteau (Pionot Gris), Arbanne, Pinot Noir, Chardonnay, Pinot Blanc, Pinot Meunier och Petit Meslier. Kan ju bli hit-or-miss men har fått trevliga betyg på CT.

Sen kan jag ju sällan motstå en trevlig Mosel när sommaren närmar sig... Joh. Jos. Prüm Gracher Himmelreich Kabinett 2015. Går säkert att få tag på billigare från Tyskland men... sommar snart!:oops:

Visa bifogad bild 13134
Bra där! IMHO är Kelley en av Oregons bästa vinmakare och Momtazi och Maresh är två av de bästa vingårdarna - med helt olika terroir och kul att jämföra. Kanske är 2015 ett litet varmt år så kan tänka mig att de mår bra av att vila några år och serveras svalt. Kul att Kelley är en sådan sanningssägare också. Om du tittar på etiketten...
 

LarsW

Medlem
Bra där! IMHO är Kelley en av Oregons bästa vinmakare och Momtazi och Maresh är två av de bästa vingårdarna - med helt olika terroir och kul att jämföra. Kanske är 2015 ett litet varmt år så kan tänka mig att de mår bra av att vila några år och serveras svalt.
Jo, far mumlade ngt om att dessa borde få bli en 7-10 år för att helt blomma ut.

Kul att Kelley är en sådan sanningssägare också. Om du tittar på etiketten...
Hum..? Nu får jag den där känslan av ett inside-joke som jag inte helt fattar. :rolleyes:
Har det ngt med tvestjärtarna att göra?:D
 

tobbe81

Medlem
Hoppsan efter två månaders väntan efter första mailkontakten med den svenska importören så hämtade jag precis ut min privatimport på tre flaskor Argonne 2008.
IMG_20180509_155347_423.jpg
 
Last edited:
image.jpeg

Efter förra veckans 4 dagar i champagne fick totalt 78 flaskor följa med hem.

Orkar inte lista upp allt men här finns grejer från:
Mailly
Bonnaire
Paul Clouet
Diebolt-Vallois
Le Mesnil
Marc Hebrart
Hure Freres
Bernard Hatte
Michel Arnould
Paul Dethune
Legras & Haas
Pierre Bertrand
Moncuit
Voirin Jumel
Eric Isselee
Guy Charlemagne
Pierre Peters

Trevligaste besöken utifrån bemötande:
Hure Freres, Marc Hebrart och Bonnaire

Producenter som imponerade mest utifrån valuta för pengarna/QPR/prisvärdhet/whatever:
Bonnaire (inkl Paul Clouet), Michel Arnould, Moncuit och Eric Isselee.

En fantastisk resa men nu har jag fått slänga in 40 flaskor i garderoben för lagringsskåpet är fullt

Avslutar med lite bilder!
image.jpeg

Tack @magnum
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

Lite skillnad på sponsorerna jämfört med en vanlig svensk golfklubb, inget "svenssons bygg" här inte!
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

LarsW

Medlem
Kul med en så gammal Bonnaire. Det dricks, köps och skrivs alldeles för lite om Bonnaire. Konstigt med tanke på kvalité och pris.:)

Ser ut att bli ändring på det nu! :D

Trevligaste besöken utifrån bemötande:
Hure Freres, Marc Hebrart och Bonnaire

Producenter som imponerade mest utifrån valuta för pengarna/QPR/prisvärdhet/whatever:
Bonnaire (inkl Paul Clouet), Michel Arnould, Moncuit och Eric Isselee.

Låter som en fantastisk resa!
 

LarsW

Medlem
Fick feeling idag och gjorde ett trevligt inköp på Gårda i gbg idag.
Kul! Gammal Veuve är trevlig. :)
Detta torde vara den Cave Privée 1989 från SB antar jag?
Har jag rätt när jag säger att detta är detsamma koncept som de tidigare kallades Rare Vintage?
Har fortfarande kvar nån 88a från den serien.
 

grappa

Medlem
Lite blandade inköp på sistone.
Yann Chave Hermitage 2014. Lyckades få de två sista på SB. Brukar hålla hög klass.
Laurel 2015, Priorat favorit.
Brunello från Lisini, 2012.
3 ggr Barolo 2013; Cascina Ballarin Tre Ciabot, Diego Conterno Ginestra och Brezza Cannubi.
Felton Road Banockburn 2016.
Cevrey-Chambertin Clos Prieure 2016 från Frederic Esmonin.
Leitz Berg Schlossberg 2016. Riesling favorit.
 

Jos

Medlem
Fick tilldelning DRC från Vinunic precis, någon annan än jag som också helt plötsligt fick sämre flaskor? Än de föregående åren dvs...
 
Toppen