Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gradin

Medlem
Fick tilldelning DRC från Vinunic precis, någon annan än jag som också helt plötsligt fick sämre flaskor? Än de föregående åren dvs...

Gjordes ju "bara" 403 lådor Romaneé-Conti mot 2014 som det gjordes 657 lådor av t ex, så nog minskad allokering som orsakade detta.
Blir intressant att se weblanseringens mängd flaskor när/om den kommer.
Generellt gjordes det ju ett par hundra lådor mindre per vingårdsläge.
Fick av de "sämre" även jag.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos
M

Mouton

Gjordes ju "bara" 403 lådor Romaneé-Conti mot 2014 som det gjordes 657 lådor av t ex, så nog minskad allokering som orsakade detta.
Blir intressant att se weblanseringens mängd flaskor när/om den kommer.
Generellt gjordes det ju ett par hundra lådor mindre per vingårdsläge.
Fick av de "sämre" även jag.
En liten undran, vilka är dom sämre? Är det flask numren.
 

Jos

Medlem
Tyvärr ja, men har nog haft tur tidigare.

Gjordes ju "bara" 403 lådor Romaneé-Conti mot 2014 som det gjordes 657 lådor av t ex, så nog minskad allokering som orsakade detta.
Blir intressant att se weblanseringens mängd flaskor när/om den kommer.
Generellt gjordes det ju ett par hundra lådor mindre per vingårdsläge.
Fick av de "sämre" även jag.

Ah ok... Kanske ändå är så att det kommer in "viktigare" kunder när det är en het årgång som 2015 som får de flaskor jag/vi fått tidigare år.
 

tobbe81

Medlem
Lika bra å följa med strömmen och börja bygga ett litet lager bdx 2015 för långlagring.
IMG_20180516_142529_147.jpg
 
M

Mouton

Haha jag bara antog att de "sämre" nog menades echezeaux och corton istället för la tache,romanee-conti osv.
I alla fall det jag tänkte på när det sas.
Aha, tänkte mer att vilket vin man ville va med och lottas i var valbart.
 

Pontus

Medlem
Ah ok... Kanske ändå är så att det kommer in "viktigare" kunder när det är en het årgång som 2015 som får de flaskor jag/vi fått tidigare år.
Tror att trycket varit hårt. Enligt vad jag har förstått är det lottning som gäller. Detta är första året jag inte fått La Tache. Gråter en skvätt. o_O
 

Gradin

Medlem
Aha, tänkte mer att vilket vin man ville va med och lottas i var valbart.

Ja alltså man får listan på vad som släpps och sedan får man välja av vingårdslägena vilka man önskas (max 1per) tilldelas, så man kan ju önska 1 utav varje och se vad man blir tilldelad.
 

Jos

Medlem
Tror att trycket varit hårt. Enligt vad jag har förstått är det lottning som gäller. Detta är första året jag inte fått La Tache. Gråter en skvätt. o_O
Rätt säker på att det inte är lottning som gäller. Då borde mina tilldelningar sett annorlunda ut år efter år.
 

Pontus

Medlem
Rätt säker på att det inte är lottning som gäller. Då borde mina tilldelningar sett annorlunda ut år efter år.
Jag frågade för länge sen och fick det som svar. Sen tror jag inte heller att lottningen är 100% rättvis, de lär nog prioritera viktiga kunder. Och inget fel i det, som jag ser det.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fick tilldelning DRC från Vinunic precis, någon annan än jag som också helt plötsligt fick sämre flaskor? Än de föregående åren dvs...
2014 var en volymmässigt rätt stor årgång, så det lär ha funnits färre flaskor att fördela, och dessutom kan nog efterfrågan ha varit större i årgång 2015.
D.v.s. jämför man med förra årgången bör nog de flesta ha fått mindre tilldelning för att det ska gå ihop.
 

Jos

Medlem
2014 var en volymmässigt rätt stor årgång, så det lär ha funnits färre flaskor att fördela, och dessutom kan nog efterfrågan ha varit större i årgång 2015.
D.v.s. jämför man med förra årgången bör nog de flesta ha fått mindre tilldelning för att det ska gå ihop.
Jämför givetvis mot flera år i rad och inte mot bara 2014. Men jo, det kom väl in viktigare kunder också som sagt.
 
Toppen