Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mattias Schyberg

Administratör
En snabb visit över dagen i Oslo innebär givetvis ett besök på Vinmonopolet, där jag på några minuter snabbt fick krafsa ihop lite kul innan hemresan.

image.jpeg


Ett fyrklöver cabernet franc och en hipp jänkarpinot blev resultatet. Tänk att man till och med kan hitta en Olga från 2010! Vill även minnas att Clos du Noyer fick mig upp i brygga med årgång 2012 när @KockJohan slängde in den som en darkhorse i vår stora pinotprovning i Stockholm för några år sedan.

Ganska nöjd med mina spontanköp och det är bara att konstatera att det inte bara är monopolet som är problemet i Sverige när det gäller intressant utbud! :)
 

LarsW

Medlem
En snabb tripp över dagen i Oslo innebär givetvis ett besök på Vinmonopolet, där jag på några minuter snabbt fick krafsa ihop lite kul innan hemresan.

Visa bifogad bild 13035

Ett fyrklöver cabernet franc och en hipp jänkarpinot blev resultatet. Tänk att man till och med kan hitta en Olga från 2010! Vill även minnas att Clos du Noyer fick mig upp i brygga med årgång 2012 när @KockJohan slängde in den som en darkhorse i vår stora pinotprovning i Stockholm för några år sedan.

Ganska nöjd med mina spontanköp och det är bara att konstatera att det inte bara är monopolet som är problemet i Sverige när det gäller intressant utbud! :)

Kul! jag ska dit också över dagen nästa fredag. Scannar deras sortiment för att se om jag ska beställa något till butik, fast utbudet på Aker brygga är ju ganska bra i sig då. :)

Enda trista som jag upptäckte var att de skickar inte flaskor från sina full-/specialsortiment butiker (kategori 7 butiker) till andra butiker... jäkla trist då det ligger 6 flaskor Roederer vintage 2008 i Bergen och de vägrar skicka dem till Oslo...:mad:
 

Bastardo

Medlem
Jag är osäker på vad det du är ute efter. Rioja gjord på tempranillo eller Rioja allmänt? Först frågar du efter röd rioja, sedan nämner du att det helst inte ska vara graciano.
Under 130 kronor kanske Vina Pomal skulle fungera (100% temparnillo): https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/vina-pomal-671201
Under 200 kronor Finca Valpeidra (blend): https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/finca-valpiedra-7965101
Tack för tipset, men jag har valt dessa: Baron de Ley Gran Reserva 2010, 199 kr och 2012 Marqués de Arienzo Reserva, 129 kr. Eventuellt kan jag byta ut någon av de om jag hittar ännu bättre kandidater. :) Kanske inte riktigt motpoler för varandra, alltså modernt versus traditionellt, men båda har fått hyfsad bra kritik på sina håll.
 

MartinE

Medlem
Hög tid att bekänna den senaste tidens inköp:

2005 Françoise Bedel L'Ame de la Terre
Françoise Bedel Entre Ciel et Terre (2008-bas)
Françoise Bedel Dis "Vin Secret" (2010-bas)
Françoise Bedel Origin'elle (2008-bas)
2006 Hervé Jestin
2007 Hervé Jestin
2014 David Léclapart L'Amateur
2013 David Léclapart L'Artiste
2012 David Léclapart L'Aphrodisiaque
2011 David Léclapart L'Apôtre
2008 Marguet Sapience
2002 Mumm Cuvée R. Lalou
2010 Pierre Péters L'Etonnant Monsieur Victor
2010 Vilmart Cœur de Cuvée
2013 Vilmart Grand Cellier d'Or
2011 Vilmart Grand Cellier Rubis
2015 Vouette & Sorbée Fidèle
2014 Vouette & Sorbée Saignée de Sorbée

Samt ett par flaskor rött (man måste ju variera sig...)
2015 Egly-Ouriet Ambonnay Rouge
2012 Philipponnat Mareuil Rouge
 

Gomseglet

Medlem
2016 Maximin Grünhäuser Herrenberg Kabinett.

En lågoddsare, för att vara mig. Här går jag helt på recensioner också, där den sägs vara bättre än 2015. Hur som helst, vi ses om tio år.

Jag ska också lägga till för den intresserade att Systembolaget ska ha bytt årgång till 2016 nu.
 
Last edited:

john b

Medlem
2016 Maximin Grünhäuser Herrenberg Kabinett.

En lågoddsare, för att vara mig. Här går jag helt på recensioner också, där den sägs vara bättre än 2015. Hur som helst, vi ses om tio år.

Jag ska också lägga till för den intresserade att Systembolaget ska ha bytt årgång till 2016 nu.
Tack för tipset. Jag beställde några enstaka för att se om det är värt för mig att slå till på en låda och lägga undan.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
I början på Mars så var jag och testade massa Italienska viner, och jag fastnade för Grasso Fratelli och mailade med återförsäljaren.
Lådan är köpt från grappavita.se, och jag är mycket nöjd med deras service. Jag ville ha en egen blandlåda med två viner av varje, men, det fanns inget färdigt artikelnummer på deras hemsida.
Robert som jag hade kontakt med, löste då ett eget artikelnummer, och gjorde en mixlåda till mig. 1550kr + 190kr frakt. Helt överenskomligt tyckte jag. Först var jag orolig att priserna skulle bli högre än om man valde en av de färdiga lådorna som bestod av sex flaskor av samma vin.

Länken heter till och med specialldagrasso :).
Det enda negativa, beroende på hur man ser på det, var att informationen om leveranstid var ganska knapphändig, men just den här gången hade jag ingen brådska och kände mig nöjd med att vänta ett par veckor.

29e mars - Artikelnumret skapades.
11e April - Lådan packades och fakturan kom på mailen.
26e April - Leverans hem till dörren som gick att spåra via sms.

IMG_0337.jpg


2x Langhe Nebbiolo 2013
2x Barbera d´Alba 2010
2x Barbaresco Bricco Spessa 2007

Nu börjar det bli fullt i garderoben.. då får jag fortsätta lagra i hallbänken.. suck!

IMG_0338.jpg
 
Toppen