Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Bastardo

Medlem
Torres Ibericon kostar 129:- men det var kanske inte den du syftade på.
Exakt. Om jag skulle handla i egen regi, skulle det inte ha så stor betydelse, men i det här fallet handlar det om eventuella och även förmodade skillnader mellan olika prisklasser. Därför är det så noga med priset! :)

Vilket vin av de här skulle ni välja?
Max 130 kronor:
2012 Marqués de Arienzo Reserva
2013 Baron de Ley Reserva
2015 Baron de Ley Varietales Graciano

Det sista vinet är gjort enbart av graciano, så kanske det blir lite överkurs för mina vinvänner att handskas med? Så jag tror själv mest på det första vinet för oss att prova.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag tar mycket gärna emot tips för röda viner från Rioja.
Det sista vinet är gjort enbart av graciano, så kanske det blir lite överkurs för mina vinvänner att handskas med?
Jag är osäker på vad det du är ute efter. Rioja gjord på tempranillo eller Rioja allmänt? Först frågar du efter röd rioja, sedan nämner du att det helst inte ska vara graciano.
Under 130 kronor kanske Vina Pomal skulle fungera (100% temparnillo): https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/vina-pomal-671201
Under 200 kronor Finca Valpeidra (blend): https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/finca-valpiedra-7965101
 

Skrutt

Medlem
De har en ok höstack i alla fall...
Vad var du "tvungen" att köpa i övrigt?
Ööö, Hänger inte med på det där med höstacken. Menar du urval av torra riesling, typ? Jag vet inte hur mycket man måste köpa för. Jag satte ihop en lista på €350, varav €124 eftertraktade ”maila oss”-varor, och fick det godkänt. Men jag har handlat där förut tre ggr också.

Och jag kan lite tyska.
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Årets mest oväntade inköp. Fick ett väldigt konstigt mail från Systembolaget i förra veckan. "Tack för din beställning..." problemet var att jag absolut inte hade beställt någonting. Döm om min förvåning när det visade sig vara två flaskor Volnay Champans 2015 från Marquise de Angerville, hur det kommer sig att de kom nu vet jag ej, stod säkert på någon kölista på något sätt. Hursomhelst nu är de hämtade och ligger i källarn. Fortfarande förvånad.
 

Zmirc

Medlem
Fick mina BdM från Le Chiuse idag. :)
Hur gick det för er andra som beställde? Den står som tillfälligt slut nu.
Visa bifogad bild 12950
1DBBAC54-5B5C-42BB-BB5C-4C5ED0B7C89F.jpeg

Uthämtade. Gillade Brezzas Langhe Nebbiolo så tog Cannubin till lagring. Till höger en snaps till sommaren, efter Artbergs rekommendation.
 

Trydebull

Medlem
Årets mest oväntade inköp. Fick ett väldigt konstigt mail från Systembolaget i förra veckan. "Tack för din beställning..." problemet var att jag absolut inte hade beställt någonting. Döm om min förvåning när det visade sig vara två flaskor Volnay Champans 2015 från Marquise de Angerville, hur det kommer sig att de kom nu vet jag ej, stod säkert på någon kölista på något sätt. Hursomhelst nu är de hämtade och ligger i källarn. Fortfarande förvånad.
Just vin! Men hur har det gått till? Jag slog några gånger men hittar det inte ens som SB-lansering i närtid?
 
Senaste inköpet blev 1988 Desbordes-Amiaud.
Har läst lite om den tidigare här på tråden att den behövde mer tid med kork, hur länge tror ni den håller innan den klättrar över peak?

Också, har haft ett vinintresse i några år men nyss börjat samla på mig lite. Några "måsten" som borde köpas in?
Max pris/ flaska i nuläget 250.-, tips på både nya och gamla världen är välkommet.
 

Attachments

  • Screen Shot 2018-04-17 at 21.20.24.png
    Screen Shot 2018-04-17 at 21.20.24.png
    198,7 KB · Visningar: 173

sunqan

Vinös
Ööö, Hänger inte med på det där med höstacken. Menar du urval av torra riesling, typ? Jag vet inte hur mycket man måste köpa för. Jag satte ihop en lista på €350, varav €124 eftertraktade ”maila oss”-varor, och fick det godkänt. Men jag har handlat där förut tre ggr också.

Och jag kan lite tyska.

Inledningen av det de skriver om Ravenau på hemsidan:
"Verkauf von Raveneau nur in Verbindung mit anderen Weinen aus unserem Sortiment. Sorry aber die Weine sind weltweit gesucht wie die Nadel im Heuhaufen ..."

Därav kommentaren. Men då börjar du bli "god kund" :)
Såg för övrigt att det är andra tyska handlare som har liknande krav.
Kul att veta vad det handlar om - tack!
 

Gradin

Medlem
Inledningen av det de skriver om Ravenau på hemsidan:
"Verkauf von Raveneau nur in Verbindung mit anderen Weinen aus unserem Sortiment. Sorry aber die Weine sind weltweit gesucht wie die Nadel im Heuhaufen ..."

Därav kommentaren. Men då börjar du bli "god kund" :)
Såg för övrigt att det är andra tyska handlare som har liknande krav.
Kul att veta vad det handlar om - tack!

Fick tidigare svar från dom som löd:
"order possible only in combination with a lot of other wines 1:12 € from my program (Horizon, Gauby Baudry, Fouassier, Ballorin, Closel, Atavique etc) The same applies Overnoy, Jamet, Clos Rougeard, Collier."
 

MagnusH70

Medlem
Årets mest oväntade inköp. Fick ett väldigt konstigt mail från Systembolaget i förra veckan. "Tack för din beställning..." problemet var att jag absolut inte hade beställt någonting. Döm om min förvåning när det visade sig vara två flaskor Volnay Champans 2015 från Marquise de Angerville, hur det kommer sig att de kom nu vet jag ej, stod säkert på någon kölista på något sätt. Hursomhelst nu är de hämtade och ligger i källarn. Fortfarande förvånad.
Plötsligt händer det....
Varför händer det inte mig?
 
Toppen