Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sörplarn

Medlem
Kul och lite udda. Skall själv en långhelg till Wien och Bratislava i slutet av sommaren och tar gärna lite mer tips på vad man skall dricka och kanske köpa hem från Slovakien.
Huvudstäder brukar kosta lite mer, men hitta en vinbar i Bratislava lite utanför centrum så brukar man inte bli besviken. Annars spana in Cork winebar och Grand cru gallery.
 

Bastardo

Medlem
Har ringt till importören Ward Wines och de lovade skicka information om sockerhalten. Hittade även den här:
Wine Advocate–Parker:
From purchased grapes from the Haut-Rhin department, the 2015 Pinot Gris Réserve displays perfectly ripe and concentrated mango fruit with smoky flavors. On the palate, this is a rich and fruity, very fine and elegant Pinot in the dry style. The 2015 was bottled with 14% alcohol and seven grams of residual sugar. It is an excellent Pinot Gris that can stand even the Geisberg Grand Cru due to its richness, sweetness and structure. It is not as complex but, well, pretty sexy.
Nära siffran från alko.fi i Finland med andra ord. Har ingen aning hur norska Vinmonopolet mäter sina sockerhalter, men hädan efter litar jag inte på de lika mycket. :)
Om ni ska göra en tripp till Finland, så kika gärna på deras sajt om olika drycker. Lite dyrare än Sverige för det mesta, men vissa viner kan vara även lite billigare. Sortimentet är ganska annorlunda än här, så har ni tur, kan man göra fynd där.
Man kan välja språket, så även engelska och svenska funkar bra. https://www.alko.fi/sv/
 
Last edited:

Poussard

Medlem
Al di la' del Fiume
Tjusiga etiketter. Från vänster Barbera på amfora, Barbera på ståltank, Albana-dominerad blend på ståltank, skalmacererad Albana på amfora, mousserande Pignoletto x 2.
6849F0FD-9C6E-4363-8AC8-9613EA17AFFD.jpeg
 

LeChat

Medlem
BFB4D6FF-55B1-4811-82E2-AF27C905CE28.jpeg

Semester för mig, och frun jobbar sista dagen innan semester. Då passar jag på med lite hobby! Eftersom jag gärna ville säkra några Hermitage så åkte jag till Gårda, men såg sen här hemma att intresset varit litet på webben. Konstigt.
Det blev 2016 Hermitage och Crozes-Hermitage från Yann Chave och 2008 Goutorbe och en 2013 Vigna Pedale.
Frankrike - Italien 18-1. Ganska lagom mix! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 13626
Semester för mig, och frun jobbar sista dagen innan semester. Då passar jag på med lite hobby! Eftersom jag gärna ville säkra några Hermitage så åkte jag till Gårda, men såg sen här hemma att intresset varit litet på webben. Konstigt.
Det blev 2016 Hermitage och Crozes-Hermitage från Yann Chave och 2008 Goutorbe och en 2013 Vigna Pedale.
Frankrike - Italien 18-1. Ganska lagom mix! :D
Du har säkert tömt lagerna på Gårda! ;) Kommer inte ifrån förrän om några timmar! När ska vi mötas för ett glas då? Du som är göteborgare och allt. :)
 

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 13626
Semester för mig, och frun jobbar sista dagen innan semester. Då passar jag på med lite hobby! Eftersom jag gärna ville säkra några Hermitage så åkte jag till Gårda, men såg sen här hemma att intresset varit litet på webben. Konstigt.
Det blev 2016 Hermitage och Crozes-Hermitage från Yann Chave och 2008 Goutorbe och en 2013 Vigna Pedale.
Frankrike - Italien 18-1. Ganska lagom mix! :D

Jag är lite sugen på att plocka upp några Crozes från Yann Chave. Vad tänker du för rimligt drickfönster på dem?

Edit: hur ser det ut för årgång 2016 - lovande?
 

LeChat

Medlem
Jag är lite sugen på att plocka upp några Crozes från Yann Chave. Vad tänker du för rimligt drickfönster på dem?

Edit: hur ser det ut för årgång 2016 - lovande?
Jag tror att den är riktigt god redan nu men årgången är riktigt bra och kommer leverara riktigt bra med mognadstoner också, tror jag.
2015 var grymt bra redan som ung och har även 6-7 st kvar för framtiden, men det är svårt att hålla fingrarna borta. Därför köpte jag 12 st direkt av 2016. Det kommer jag inte att ångra.
 

Skaggs

Medlem
Al di la' del Fiume
Tjusiga etiketter. Från vänster Barbera på amfora, Barbera på ståltank, Albana-dominerad blend på ståltank, skalmacererad Albana på amfora, mousserande Pignoletto x 2.
Visa bifogad bild 13621

Kul, hoppas du gillar dem! Det är jag och @Daniel A som önskade producenten på fanwine (om det är där du köpte) efter att ha sprungit på flaskorna på en mässa i cph 2017.
 
Jag är lite sugen på att plocka upp några Crozes från Yann Chave. Vad tänker du för rimligt drickfönster på dem?

Edit: hur ser det ut för årgång 2016 - lovande?
WA sätter drickfönster på CH 16 till 2018-2025 (90P).
Verkar inte ha testat Hermitage 16 ännu men satte 2022-2035 på 2015 (94P).

De intryck jag fått av att läsa runt är att 2016 är aningen svagare än 2015 i Norra Rhone (raka motsatsen mot Södra Rhone där 16 verkar va snäppet vassare än 15).
 

Daniel A

Administratör
Precis! Nåt tips från er som provat? Bör t.ex. några av dem (röda?) ligga nåt år eller så?
Kan nog återkomma inom kort! Köpte ganska många flaskor, och tänkte öppna väldigt snart. Mitt minne av dem är att samtliga var njutbara som unga, men att Dagamo nog skulle vinna på lite tid på rygg. Vet dock inte om det var samma årgångar på mässan som vi nu har köpt.
 

Trydebull

Medlem
Edit: hur ser det ut för årgång 2016 - lovande?
Södra Rhone ser väl 2016 som bättre än 2015. Vilket ju borde vara en ruggigt bra indikator. Men norra Rhone 2016 ska väl vara väldigt bra också!

Pratade om både 16 och 17 med en av Guigals representanter hos en engelsk importör för några veckor sedan. Han mumlade bort frågor om 2011 och 2014 mellan 2009 och 2017 men i övrigt var han väldigt exalterad över trion 15-17. Om det har att göra med att det är de årgångarna de kränger för närvarande, eller om det var hans ärliga uppfattning lämnar jag delvis öppet att tolka... 2015 och 2016 är väl dock väldigt lätt att konstatera
 

Trydebull

Medlem
Visa bifogad bild 13626
Semester för mig, och frun jobbar sista dagen innan semester. Då passar jag på med lite hobby! Eftersom jag gärna ville säkra några Hermitage så åkte jag till Gårda, men såg sen här hemma att intresset varit litet på webben. Konstigt.
Det blev 2016 Hermitage och Crozes-Hermitage från Yann Chave och 2008 Goutorbe och en 2013 Vigna Pedale.
Frankrike - Italien 18-1. Ganska lagom mix! :D

Jag hade annat för mig under dagen och har inte ens hunnit sitta vid en device för att beställa - tänkte förutom några flaskor Lagrange även klicka hem några Hermitage och C-H från Yann Chave. Inser att jag får vänta på restsläppet när det gäller C-H men Hermitagen??? Jag hittar den inte på hemsidan? Var den ens med?
 

LeChat

Medlem
Jag hade annat för mig under dagen och har inte ens hunnit sitta vid en device för att beställa - tänkte förutom några flaskor Lagrange även klicka hem några Hermitage och C-H från Yann Chave. Inser att jag får vänta på restsläppet när det gäller C-H men Hermitagen??? Jag hittar den inte på hemsidan? Var den ens med?
Hermitagen har nr 95750. Verkar knappt ha sålts några. Lite märkligt.
 
Toppen