Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trydebull

Medlem
Hermitagen har nr 95750. Verkar knappt ha sålts några. Lite märkligt.
Mycket märkligt!
Jag sökte på den innan jag skrev (naturligtvis) - även på listnummer. Måste ha varit något tillfälligt fel på hemsidan för jag fick inte upp någon träff...

Nåja, ser att det finns 29 flaskor kvar på Gårda, Hansa och Kungsträdgården totalt och 7 i websaldot. Jag högg några av de senare. Men det fanns ju bara 96 flaskor från början så du har ju rätt i att det bara gått ca 60 flaskor. Men, jag gissar att de övriga också går inom någon dag.
 

Bastardo

Medlem
Egentligen konstigt.
699:- för ett rödtjut är väldig mycket pengar, men hade det pratats om bubbel hade ingen reagerat nämnvärt.
Det har jag också reagerat på redan länge. Kika gärna sen vilka poäng champagne får. Även dyra viner får oftast bara mediokra betyg. Och sen kommer flaskvariationer som är ganska vanliga. Det kan inte vara kul mitt i middagen att märka att det är något fel med vinet!
Tänk så här i stället: du får två mycket goda Grosses Gewächs Riesling Trocken för pengarna.
Jag har mycket svårt att förstå att så många dricker nästan enbart champagne. Blir det inte lite enformigt i längden?
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Mycket märkligt!
Jag sökte på den innan jag skrev (naturligtvis) - även på listnummer. Måste ha varit något tillfälligt fel på hemsidan för jag fick inte upp någon träff...

Nåja, ser att det finns 29 flaskor kvar på Gårda, Hansa och Kungsträdgården totalt och 7 i websaldot. Jag högg några av de senare. Men det fanns ju bara 96 flaskor från början så du har ju rätt i att det bara gått ca 60 flaskor. Men, jag gissar att de övriga också går inom någon dag.
Du menar 9 st i Gårda;). Det har sålts 8 st i butik sammanlagt idag. 96 flaskor hade köpts in men det låg inte 60 flaskor utlagt på webben. Minns inte hur många webben hade men åtgången har alltså varit märkligt låg kan jag tycka. Bra årgång bra producent bra pris. ??
 

Christer J

Medlem
Du menar 9 st i Gårda;). Det har sålts 8 st i butik sammanlagt idag. 96 flaskor hade köpts in men det låg inte 60 flaskor utlagt på webben. Minns inte hur många webben hade men åtgången har alltså varit märkligt låg kan jag tycka. Bra årgång bra producent bra pris. ??

Jag fick de tre sista på webbsaldot :) det får ändå bli en tur till Gårda för 2008 Henri Goutorbe som verkar finnas kvar.
 

Christer J

Medlem
Köpte du Hermitage? Jag trodde att du bara drack de vita vinerna:)

Nåja, jag har druckit Rhone-viner i min ungdom, jag var på plats (Mont Redon) och fyllde olagligt trunken med röda viner. En av de jag köpte var en Mont Redon 1978 på magnum som var himmelsk.
Så här hemma blir det fortfarande Mont Redon till lamm :) men även denna Hermitage nu då om några år var det tänkt, jag blev peppad av er kännare här.
Annars bara vitt (nästan)
 

Trydebull

Medlem
Mycket märkligt!
Jag sökte på den innan jag skrev (naturligtvis) - även på listnummer. Måste ha varit något tillfälligt fel på hemsidan för jag fick inte upp någon träff...

Hmm, mitt svar ser ju nästan snutigt ut. Till mitt försvar försökte jag, omanligt, utföra flera olika saker samtidigt... Resultatet blev sådär... Rätt svar är naturligtvis "Tack! Jag sökte (naturligtvis) efter den på hemsidan - även på listnummer - innan jag skrev - utan att få någon träff..."

Du menar 9 st i Gårda;). Det har sålts 8 st i butik sammanlagt idag. 96 flaskor hade köpts in men det låg inte 60 flaskor utlagt på webben. Minns inte hur många webben hade men åtgången har alltså varit märkligt låg kan jag tycka. Bra årgång bra producent bra pris. ??

Jaha! Ja, jag såg ju bara att det köpts in 96 och att det var ca 10 kvar i varje premiumbutik - och några ynka flaskor kvar på webben. Nu verkar det ju som om jag och @Christer Johansson tömde det saldot i varje fall. Kan ju komma en omgång till? Men jag tycker inte de brukar dela på de mindre/premium-inköpen på samma sätt som när de köpt in 1000-tals flaskor (som C-H som ju kommer att komma i websaldot igen)...

Oavsett - jag håller med dig, det är ju en bra årgång, ett riktigt bra område, en bra producent och ett riktigt hyggligt vin (i varje fall) - samt svår-allokerat, så det är lite märkligt att det inte varit större sug efter det.
 

Trydebull

Medlem
Jag tror starkt även på Hermitagen. 2011an var enormt god
Det här är intressant!

Han mumlade bort frågor om 2011 och 2014 mellan 2009 och 2017 men i övrigt var han väldigt exalterad över trion 15-17
Eftersom anledningen till att Guigal-grabben "mumlade" var att jag gick åt honom ganska hårt kring en fråga som jag tyckte att han hoppade över. Rörande just 2011!

Jag verkligen älskar Guigals syrah-viner från norra Rhone. Ffa La-La-La. Och fick för mig i julas att jag skulle öppna min enda 2011 La Turque eftersom den ju rimligtvis borde ha lite sämre lagringskapacitet. Och så blev jag besviken! Missförstå mig inte - det är ett supervin på alla sätt och spöar med enkelhet skiten ur allt jag kan tänka mig från 2011 - åtminstone från Rhone, men troligtvis det mesta annat i röd väg från Europa också. Men det var långt under det jag är van att få ut från motsvarande flaskor (satte inga poäng, men hamnar La-La-La-mässigt oftast 94-96 och det här kändes mer som 91-92. Helt enkelt inte pri*v*r*!

Nåväl, det jag hävdade var dels en referens till Champagne som ju, i mer ärlig stil (nåja, ärligare åtminstone...) faktiskt inte släpper "toppvinerna" under år som helt enkelt inte håller måttet och dels en referens till att man kanske borde se över att ge ut vinerna under en egenhändigt degraderad etikett (motsvarande ett "andra-vin", eller ett helt annat namn).

Mitt intryck av dem kommer ju så pass mycket på skalm av en årgång där de vet att de inte kommer att kunna komma upp i "normal" standard (pga yttre omständigheter) att det borde ligga i deras intresse att de absoluta topp-flaskorna inte får lov att tappa på det viset. Att deras Cote-du-Rhone inte levererar må väl vara hänt, men...

Jag märkte att stämningen sjönk ordentligt i takt med mina implikationer så för att inte åka ut var jag tvungen att slänga iväg ett gäng komplimanger också (över helt rättmätiga andra flaskor - vilket faktiskt är fallet i 99 % av fallen när det gäller deras topp-flaskor, enligt mig) - men jag tycker fortfarande att det är en synnerligen berättigad frågeställning. Ffa för flaskor som drar tusenlappar istället för hundralappar.

Jag vet ju att de säljer sina flaskor ändå, men relativt sett borde det faktiskt ändå ligga i deras intresse att både märka upp flaskorna (på något sätt) som gör det möjligt för mig som konsument att se att det INTE lever upp till deras mål - INNAN jag dricker den. För annars kan man ju luras att tro att de är lika nöjda som vanligt och då dra slutsatsen att de helt enkelt inte är bättre. Logiskt sätt skulle då också priset tydligare kopplas till kvaliten.

Jag är med andra ord helt med på att pröjsa mer för bra flaskor vin (även när det gäller årgångsvariationen), än vad jag är villig att betala för dåliga flaskor.
 

Bastardo

Medlem
Det här är intressant!


Eftersom anledningen till att Guigal-grabben "mumlade" var att jag gick åt honom ganska hårt kring en fråga som jag tyckte att han hoppade över. Rörande just 2011!

Jag verkligen älskar Guigals syrah-viner från norra Rhone. Ffa La-La-La. Och fick för mig i julas att jag skulle öppna min enda 2011 La Turque eftersom den ju rimligtvis borde ha lite sämre lagringskapacitet. Och så blev jag besviken! Missförstå mig inte - det är ett supervin på alla sätt och spöar med enkelhet skiten ur allt jag kan tänka mig från 2011 - åtminstone från Rhone, men troligtvis det mesta annat i röd väg från Europa också. Men det var långt under det jag är van att få ut från motsvarande flaskor (satte inga poäng, men hamnar La-La-La-mässigt oftast 94-96 och det här kändes mer som 91-92. Helt enkelt inte pri*v*r*!

Det känns märkligt, då både WA och WS har gett vinet 97 poäng. Din flaska kan inte ha varit i samma kvalitet, som de nämnda aktörerna fick prova. Just undrar vad skulle SB säga om du hade tagit vinet tillbaka dit och sagt att det måste vara något fel med vinet! Eller kanske du köpte inte vinet därifrån? Därför försöker jag själv vara ytterst försiktig med att inhandla för dyra viner relaterad min egen börs. :) Två papp skulle jag inte kunna betala, men på sin höjd kanske hälften, om jag fick tag i en flaska Alsace SGN från ett bra år och där inte priset känns orimligt.
 

LarsW

Medlem
Små partier juli del 1:
20180707_113857.jpg

Insåg sen att här har vi en utmärkt representation av mina favoriter i vinvärlden.
 
Toppen