Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sörplarn

Medlem
haha, kikade misstänksamt på denna, men bruksanvisning kom med som tur va!

Ser att franska ingetjören vart i farten.
Sånt krångel löser man med riktiga verktyg och ingen broschyr.
serveimage.jpg
 

Håkan

Medlem
Besök hos Chateau Ferry Lacombe utanför Trets. Väldigt trevligt besök, lyckligtvis kunde vinmakerskan väldigt bra engelska. Hon lyckades till och med att sälja på mig rosé. Viner från 8.50 € upp till 24.50€ där det vita instegsvinet var riktigt bra (100% Rolle) medan i det röda fallet lönade sig att lägga på 2€ (50% Syrah och 50% Grenache). Nästa steg upp i rött medförde mer kraft (16.50€, 40% Syrah, 40% Grenache, 20% Cabernet Sauvignon) med bra köttighet utan att för den skull bli syltigt. Det vita (80% Rolle, 20 % Clarette) hade helt klart mer elegans och bra mineralbett. I prrstigeklassen provade jag bara rosén och den var tokbra, bästa rosén jag provat (50% Syrah, 50% Grenache). 24,50€ på plats. Vänta er dock inget bubbelgum och skumbanan, detta är något helt annat. Skulle kunna jämföras med Pibarnons rosé men ännu mer stram och mineraldriven. Vinoliv importerar till Sverige men enbart instegsrosen och den var jag inget vidare förtjust i.
I det stora hela väldigt bra vardagsviner, ganska rustika röda och kryddiga och eleganta vita.
20180718_135857.jpg
 

Thomas

Medlem
Inte för att vara dryg, men du vet att det är ganska många månader kvar på året? Om du lyckas hålla ett köpstopp i 5+ månader kommer du ha störst självdisciplin på det här forumet! :ängel:
Jag försöker intala mig det i alla fall. Men det visade sig att mina Delamotte 2008 från Franska Vinlistan precis anlänt för uthämtning, så köpstoppet höll i en kvart. Men dom var ju betalda sedan länge så dom gills inte!!
 

MHilv

Medlem
Senaste inköpet visar vad jag och frun gillar att dricka och samtidigt visar det vilken mat vi äter. Försöker bredda lite och denna gång blev det Sauvignon blanc och syrah...samtliga inköpta från små parti släppen...älskar dom! Rieslingen från K Wechsler är verkligen värd sitt pris, bästa jag druckit i den prisklassen (156 kr).
Såg sent omsider att bilden blev kass :mad:
20180720_180153.jpg
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
En dag kvar i ingenstans med 0 täckning på mobilen och bara bitvis fungerande internet. Dagens möte med en attackerande vit noshörning var en av höjdpunkterna efter 4 dagar på en Game Lodge. So far 4 av big 5. En chans kvar i morgon för nr 5.
Pga bristande plats så har inköpen minimerats och noggrant utvalts.
1x 2012 Mullineux Essence Endast 667 flaskor gjorda. Tog 54 månader för att jäsa färdigt. > 700g/l socker:p 100% Chenin Blanc
1x 2016 Babylonstoren Nebukadnesar Bdx-blandning
1x 2016 Babylonstoren Shiraz
2x 2016 Creation Art of Chardonnay
2x 2016 Creation Sumac Grenache
1x 2016 Fine Cape Vintage ett fortifierat vin gjord på Shiraz!
Återkommer med del 2 av "nu dricker vi" när jag kommer hem.
P7230523.JPG

fullsizeoutput_4bf.jpeg
 

LarsW

Medlem
Dagens möte med en attackerande vit noshörning var en av höjdpunkterna efter 4 dagar på en Game Lodge.
Så häftigt! :D

1x 2012 Mullineux Essence Endast 667 flaskor gjorda. Tog 54 månader för att jäsa färdigt. > 700g/l socker:p 100% Chenin Blanc
1x 2016 Babylonstoren Nebukadnesar Bdx-blandning
1x 2016 Babylonstoren Shiraz
2x 2016 Creation Art of Chardonnay
2x 2016 Creation Sumac Grenache
1x 2016 Fine Cape Vintage ett fortifierat vin gjord på Shiraz!
Ser ut som en trevlig samling. :cigarr:

> 700g/l socker
Är det fysiskt möjligt att lösa den mängden socker? :eek:
 

Daniel A

Administratör
1x 2012 Mullineux Essence Endast 667 flaskor gjorda. Tog 54 månader för att jäsa färdigt. > 700g/l socker:p 100% Chenin Blanc

MUMS! Jäklar vad roligt det skulle vara att få dricka det vinet. Säg till om du vill köra en sjuk provning någon gång så matchar jag sockerhalt och jästid. :ängel:

Är det fysiskt möjligt att lösa den mängden socker? :eek:
Tänkte samma sak när de berättade detta?? Skall dock vara någonting i hästväg och kostade därefter också...:D

Jag är ingen kemist, men jag tror det har mycket att göra med den helt vansinniga mängden syra i vinerna som gör att det faktiskt går att lösa allt socker (kanske också har med olika sockerarter att göra?). Eftersom jag lagt ner smått absurda summor pengar på att köpa och dricka Tokaji essencia har jag alltid försökt jaga ett tillfredställande svar på det här, men utan riktig framgång (okok, jag har mest druckit och kanske mer letat flaskor än information...:cigarr:).

Möjligt är det i alla fall, och det blir hur gott som helst. 700 gram socker per liter är uppe i toppen av vad som är möjligt. Brukar ligga mellan 1-4 % alkohol. Det högsta jag sett är 800 gram socker, i en pava som jobbigt nog fortfarande går att få tag på. Blir sugen på att köpa 2000 Úri Borok essencia en gång i halvåret ungefär, men prislappen har än så länge hållit mig borta.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Återigen! Så häftigt. :D
Jag har fått lov att dricka Tokaj Eszencia vid några få tillfällen, kan tänka mig att detta blir något i samma liga. Fast högsta sockerhalten jag träffat på låg runt 500g/liter.
Tokaj Eszencia var deras måttstock och jämförelse. Givetvis fanns inget att prova så det var bara att gå på ingivelse..och den erbjöds bara speciella kunder :rolleyes::D
 
Toppen