Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel A

Administratör
Visa bifogad bild 14141
Egly-Ouriet Brut Rosé: Hade bara en flaska kvar i källaren. Men man skulle kanske beställt fler eftersom de höjde priset idag från 775:- till 899:-!:eek: Underbart god är den i alla fall.
Sorglig prisökning. Har en i källaren, och länge tänkt att jag skulle köpa på mig fler. Lärdom: vänta inte, köp mer vin.

Vad är det för deg-datum på den du hämtade ut nu?
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Egly-Ouriet Brut Rosé: Hade bara en flaska kvar i källaren. Men man skulle kanske beställt fler eftersom de höjde priset idag från 775:- till 899:-!:eek: Underbart god är den i alla fall.

Ja, visst är det lätt att tänka så med facit i hand. Nästan omöjligt att veta vad som kommer att höjas i pris på förhand. Det enda jag kan komma på som hade varit effektivt, vore väl om man la en order, en vecka innan systembolaget bytte sitt pris. Men visst är det jäkla massa viner som man skulle behöva beställa på "slump" och sedan i så fall låta gå tillbaka till leverantör om de inte förändras i pris. Känns ju också långsökt.

Äsch.. Det här blev inte så smidigt som jag faktiskt tänkte att det skulle vara. Gör som Daniel säger istället!

Sorglig prisökning. Har en i källaren, och länge tänkt att jag skulle köpa på mig fler. Lärdom: vänta inte, köp mer vin.
 

Christer J

Medlem
Ja, visst är det lätt att tänka så med facit i hand. Nästan omöjligt att veta vad som kommer att höjas i pris på förhand. Det enda jag kan komma på som hade varit effektivt, vore väl om man la en order, en vecka innan systembolaget bytte sitt pris. Men visst är det jäkla massa viner som man skulle behöva beställa på "slump" och sedan i så fall låta gå tillbaka till leverantör om de inte förändras i pris. Känns ju också långsökt.

Äsch.. Det här blev inte så smidigt som jag faktiskt tänkte att det skulle vara. Gör som Daniel säger istället!

:) i @Daniel A s anda panikbeställde jag 3 Egly tradition brut som jag finner prisvärda eftersom jag tycker den är fantastiskt god. Har 2 rosé kvar och 3 millesime 2006 osmakade. Inga planer på att köpa ”rödtjutet” BdN på webbsläppet mest beroende på att hela vinårsbudgeten (som jag spräckt 3 gånger redan) spräcks ånyo pga Cristal 2008.
Det blir grötlunch och bruna bönormiddag fram till jul, inget fel i det.
Härliga tider :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
vore väl om man la en order, en vecka innan systembolaget bytte sitt pris.
Om du inte hämtar ut din beställning innan prishöjningen så får du betala det nya priset oavsett vad som stod på SB's site innan. Enda sättet att komma runt det är att se till att hämta ut sin beställning innan prisjusteringen och sedan lämna tillbaka om det inte föll väl ut.
 

LeChat

Medlem
Om du inte hämtar ut din beställning innan prishöjningen så får du betala det nya priset oavsett vad som stod på SB's site innan.
Då hade jag tydligen tur idag som fick förhandlat fram det tidigare priset. :)
Även om det nya priset ligger i systemet och försvårar hanteringen för bolaget så tycker jag ändå att det känns mest rimligt för mig som kund att betala priset som uppgavs vid beställningstillfället.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Då hade jag tydligen tur idag som fick förhandlat fram det tidigare priset. :)
Även om det nya priset ligger i systemet och försvårar hanteringen för bolaget så tycker jag ändå att det känns mest rimligt för mig som kund att betala priset som uppgavs vid beställningstillfället.
Det hade du. Jag har vid flera tillfällen råkat ut för att priserna förändrats mot vad som angavs vid beställning. Dock är det flera år sedan senast så det kanska har ändrats.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
2014 K Vintners Syrah The Hidden Northridge Vineyard, 2014 K Vintners Syrah Cattle King Upland Vineyard: Har knappt druckit någon Syrah från USA så det var på tiden att jag köpte ett par flaskor. Höga poäng, tror att jag gillar stilen, men inte säkert.
Do u wanna bet? :rolleyes:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag har varit mkt restriktiv med mina inköp den senaste tiden. Detta mest beroende på att jag skall flytta och detta reducerar mina lagringsmöjligheter mkt kraftigt. Jag har INGA hål i min källare utan snarare köplats:rolleyes:. Frugan klagar lite på min vinkonsumtion men, för tusan, det är ju enda sättet att skapa plats för essentiella nysläpp! 21 september kommer att bli katastrofal för min lagringskapacitet då en massa Garnacha släpps som är ett klart måste. Jäkla I-landsproblem:confused:
Inköpta måsten:
1 x 2015 Clos Mogador
3x 2008 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile
3x 2015 Terracura
1x 1994 Kallstadter Steinacker TBA
2x 2015 Tignanello
3x Ultreia La Claudina
1x Ultreia de Valtuille
+ månadens viner
 
Några flaskor till 40års firandet nästa år och en låda Cavalotto Bricco Boschis 2013, fick aldrig med mig några förra sommaren då vi bodde nedanför vingården så de kommer bli trevligt att öppna och minnas.

1979 Chateau Suduiraut
IMG_0949.JPG

Cavalotto Bricco Boschis 2013
IMG_0947.JPG
 

Kevin L

Medlem
Lite blandat som inhandlats i veckan.
2x 2016 Domaine Fontaine-Gagnard Morgeot, Chassagne-Montrachet Premier Cru
2x 2015 Marchesi Antinori Tignanello Toscana IGT
2x 2008 Delamotte Blanc de Blancs Brut

3x 2016 Louis Jadot Domaine des Heritiers Boucherottes, Beaune Premier Cru
3x

2015 Vignobles Bernard Levet Cote Rotie Cuvee Amethyste
3x
2015 La Spinetta Ca di Pian, Barbera d'Asti DOCG
 

matage

Medlem
I besvikelsen av att missat Cristal igår och efter att ha pratat med bolaget som lät extremt svävande på om några som helst ytterligare flaskor skulle nå butiker/system fick det bli tröstshopping idag:
4x Delamotte BdB 2008
3x Louis Roederer Rose 2012

Förmodligen dags att köpbromsa och budgetera vinkällarbygge istället iofs.. intalar jag mig..
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 14182
Passade på och hämta annat idag också. Akut platsbrist nu tyvärr. Rustenberg var gott! Jag har inte druckit mycket från Sydafrika tidigare.
Tanken har slagit mig många gånger att det vore praktiskt att uppgradera vinkällaren så man kommer in med gaffeltruck.
-Frun säger dessvärre att jag har tillräckligt med projekt. Får bli i 2020.
 
Toppen