Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Trydebull

Medlem
Passade på och hämta annat idag också. Akut platsbrist nu tyvärr. Rustenberg var gott! Jag har inte druckit mycket från Sydafrika tidigare.

Tanken har slagit mig många gånger att det vore praktiskt att uppgradera vinkällaren så man kommer in med gaffeltruck.

Ja, @fxr har verkligen tagit vinkällaren till version 2.0. Gaffeltruck är verkligen kudos!
 

fxr

Medlem
Ja, @fxr har verkligen tagit vinkällaren till version 2.0. Gaffeltruck är verkligen kudos!

Det hade varit trevligt om det var så. Jag har tyvärr väldigt begränsat med utrymme vilket är frustrerande. Måste prioritera hårt och/eller öka konsumtionen eller lösa platsfrågan bättre. Jobbar för någon form av kombination av alternativen. Jag kommer behöva ta hjälp av någon som gjort samma "misstag" för att lösa detta. Det är lättande och lärande att läsa att det finns andra här som har liknande problem.
 
V

Vincent H

Dags att börja köpa på sig massa gott innan det är dags för hemresa från Toscana i november, tyvärr för lite plats för all brunello man önskar ta med sig... :(

41408194_1647458228699317_8235473281818296320_n.jpg
 

Essle

Medlem
Det låter motsägelsefullt, men nu känner jag mig både fattig och rik. Samligen börjar arta sig med lite finviner. 2008 får ligga till sig ordentligt men någon tänker jag nog prova efter att den fått vila några månader :)

Visa bifogad bild 14224
Lite sotis. Får du svårt att betala hyran i slutet av månaden är det bara att höra av sig. :)
 

LarsW

Medlem
Det låter motsägelsefullt, men nu känner jag mig både fattig och rik. Samligen börjar arta sig med lite finviner. 2008 får ligga till sig ordentligt men någon tänker jag nog prova efter att den fått vila några månader :)
Visa bifogad bild 14224
Ingen fara, den "fattigdomen" går snart över och rikedomen behåller du för evigt i de minnen som vinerna frambringar! :D
 

henrikh

Medlem
Hyfsad torsdag.
Blev 3 magnum palmer & co 2008 vintage att stoppa undan

Men även två enklare röda till en lite prövning med två polare.

Någon som har kolla på de. Ska tydligen vara två helt olika typer så passar bra till att testa två varianter av barbera. En mer mycket ekkaraktär och en lite mjukare.
 

Attachments

  • B072374C-5129-45A4-A841-B49C9413F18D.jpeg
    B072374C-5129-45A4-A841-B49C9413F18D.jpeg
    72,9 KB · Visningar: 209

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Ingen fara, den "fattigdomen" går snart över och rikedomen behåller du för evigt i de minnen som vinerna frambringar! :D
Inte ett dugg motsägelsefullt. All lyckoforskning säger att upplevelser ger mycket högre och längre varande lyckokänsla än pryl-inköp. ............Och när man tänker på det är ju vininköp BÅDE OCH !!
 

LeChat

Medlem
BC1C3215-9E2E-442A-B5F7-87C15F868428.jpeg

Små partier & lite beställningsvaror:
2013 Sammarco borde vara bra så det fick bli 4 flaskor. Även om jag fortfarande är mest inriktad på att köpa 2008 champagner (för det finns ju trots allt några intressanta kvar), så är det svårt att titta bort när bra producenter släpper sina 2012or. Så det fick bli några Louis Roederer också. Sen är ju Egly-Ouriet gott så det blev två stycken där med. Och en provflaska av Ken Wright PN från 2015 som kan bli kul att testa.
9A5D28DB-A20D-457C-BC73-2B7D7DA30929.jpeg

Jo, även jag har lyckats köpa några 2008 Cristal.
 

Gradin

Medlem
Var köpte du Chave?

Vill jag också veta?

Jag privatimporterade från Philipson Söderberg, 14kr billigare än 2014 i pris( 2186:- ) :D.
Tyckte mig aldrig se att den skulle släppas så då mailade jag och fick svaret:

"Produkten ligger inte upplagd i Systembolagets beställningssortiment men du kan alltid göra en privatimport av vinet.


Ange då Philipson Söderberg som importör samt vårt interna artikelnummer 1024668. Priset blir ca 2200kr per flaska."
 

Vingubben

Medlem
Skulle idag hämta mina Perrot-Minot från förra veckans websläpp. 2x Gevrey-Chambertin och 2x Vosne-Romanée. I transporten hade en annan flaska till en annan kund (tror det var en Clos Fourtet:mad:) gått sönder. Etiketterna på mina flaskor var helt nersölande så jag bad dom hålla kvar flaskorna och kolla upp om dom kunde få dom bytta, vilket dom givetvis inte kommer kunna göra, och återkomma till mig. Jag vill hemskt gärna ha dessa flaskor men kan jag räkna med ett rejält prisavdrag eller hur hanterar SB detta? Har någon varit med om något liknande? Köper man vin i denna prisklass så vill man ju ha perfekta flaskor, även om det är innehållet man köper dom för.
 

Gradin

Medlem
Skulle idag hämta mina Perrot-Minot från förra veckans websläpp. 2x Gevrey-Chambertin och 2x Vosne-Romanée. I transporten hade en annan flaska till en annan kund (tror det var en Clos Fourtet:mad:) gått sönder. Etiketterna på mina flaskor var helt nersölande så jag bad dom hålla kvar flaskorna och kolla upp om dom kunde få dom bytta, vilket dom givetvis inte kommer kunna göra, och återkomma till mig. Jag vill hemskt gärna ha dessa flaskor men kan jag räkna med ett rejält prisavdrag eller hur hanterar SB detta? Har någon varit med om något liknande? Köper man vin i denna prisklass så vill man ju ha perfekta flaskor, även om det är innehållet man köper dom för.

Tvivlar på att någon sänkning eller dylik är möjlig, dom är nog för rädda att någon skulle sätta det i system.
Är etiketterna fula och du avstår från att köpa alkohol så har dom ju vunnit i deras tycke att avstå alkohol är det bästa.
Bara det faktum att man ofta kan beställa från BS och årgångarna behöver inte alls stämma överrens med de man beställt, men priset är då aldrig lägre..
 
Toppen