Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

V

Vincent H

Tvivlar på att någon sänkning eller dylik är möjlig, dom är nog för rädda att någon skulle sätta det i system.
Är etiketterna fula och du avstår från att köpa alkohol så har dom ju vunnit i deras tycke att avstå alkohol är det bästa.
Bara det faktum att man ofta kan beställa från BS och årgångarna behöver inte alls stämma överrens med de man beställt, men priset är då aldrig lägre..
SB kommer aldrig kunna ge en prissänkning så det är extremt irriterande när det väl händer att flaskor går sönder och förstör andra. Angående årgångarna i BS så är det helt leverantörernas fel som inte informerar systembolaget om byten av dessa!
 
Var på SB och hörde mig för om Cristal som jag missade och som var helt körd men hittade istället en annan favorit på hyllan:
Alfred Gratien Cuvée Paradis 2008. När jag väl går ut ur butiken så kommer ett sms om Egly-Ouriet Blanc de Noirs som jag ställt mig i kö för eftersom jag missade släppet med tio minuter. Nåväl, får vara litet nöjd ändå :)

WP_20180913_11_42_26_Pro.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
SB kommer aldrig kunna ge en prissänkning så det är extremt irriterande när det väl händer att flaskor går sönder och förstör andra. Angående årgångarna i BS så är det helt leverantörernas fel som inte informerar systembolaget om byten av dessa!
Jag kom på ett hack för att snabba på årgångsbyte. Köp alla flaskor av årgången du inte vill ha som finns i din butik, beställ nya så du får årgången du vill ha, och lämna tillbaka de du inte vill ha på öppet köp.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag kom på ett hack för att snabba på årgångsbyte. Köp alla flaskor av årgången du inte vill ha som finns i din butik, beställ nya så du får årgången du vill ha, och lämna tillbaka de du inte vill ha på öppet köp.

Det kommer ju fungera så länge man faktiskt vet att det inte finns kvar några gamla flaskor hos leverantören, men visst, bra idé! Worst case scenario kommer ju samma årgång som man inte ville ha till butiken igen, och då får man bara göra ett återköp utan att köpa med sig något nytt.
 

LarsW

Medlem
Näst senaste websläppet och små partier.
Är inte vanligtvis någon superfan av Delamotte av någon anledning men de gör bra skumpa till vettiga priser och några få flaskor är ju trevliga att ha för framtida 2008 provningar.
Lite trevlig och för 2010 förhoppningsvis drickfärdig bourgogne från Jadot då jag har så lite av detta i källaren.
Slutligen då jag missade Cristalen så tröstköpte jag några Acumen Peak och Clos Fourtet i stället (OK... hade nog köpt dessa i alla fall men intalar mig det mtp på att vinbudgeten för detta år överskreds nån gång i somras :oops:...)
thumbnail_20180915_192841.jpg
 

Bastardo

Medlem
Vad säger kollektivet om den här artikeln? Är den pålitlig och hur ska man ställa sig vid så höga poäng bland relativt billiga viner? Kanske mest just för ettan.
https://winemag.co.za/prescient-cabernet-sauvignon-report-2018/
Mig veterligen har det nästan aldrig funnits något vin som verkligen förtjänar 95 poäng i den här prisklassen?
Kanske någon som har hunnit redan prova vinet? För om alla lovord om vinet är sanna, är det ingen mindre än en sensation! :)
Just det, vinet heter alltså Nederburg The Manor House Cabernet Sauvignon 2015. Nuvarande årgång på bolis är dock 2016.
 

Vingubben

Medlem
Ser fram emot ditt utlåtande. Ibland kan man ha tur.
Köpte på mig en låda av denna för ett tag sedan för att ha som grytbas vilket den funkar utmärkt till. Till min förvåning så slår den de flesta BiB viner och funkar utmärkt som gåbortpresent, och ett glas till pastan en onsdag, Inte illa för 39:- kr flaskan.
  • Indomita Nr 6584
  • Gran Reserva Cinsault País , 2015
 

rs14

Medlem
"Kanske någon som har hunnit redan prova vinet? För om alla lovord om vinet är sanna, är det ingen mindre än en sensation! :)
Just det, vinet heter alltså Nederburg The Manor House Cabernet Sauvignon 2015. Nuvarande årgång på bolis är dock 2016."

Jag köpte ett par flaskor för någon månad sedan av ren nyfikenhet och då var det 2015 som gällde (en av de bästa årgångarna någonsin i SA, framförallt för röda) men det är inget vin som förtjänar 95p. Ett stabilt vin för pengen är det men jag skulle snarare sätta 86-87p. Det har inte en chans mot gräddan av producenter som gör bra Cabernet Sauvignon i SA - Thelema, Kanonkop, Waterford, Le Riche, Boekenhoutskloof, De Trafford, Meerlust, Jordan, Vergelegen etc etc.
 

Wintermute

Medlem
Toppen