Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

J.Lidman

Medlem
2x veraton
1x musse (Hoppas de va vart dom 389kr eller om ja skulle ha köpt mer veraton, vilket jag iofs också gjorde i förrgår :) )
2x alkofri GT (Få vi se hur det ska smaka)

upload_2018-9-27_12-47-53.png
 

LeChat

Medlem
DDAC060C-EF1C-435B-AD16-57AC861A0552.jpeg

Alto
Moncayo Veraton 2015
Första gången jag hörde talas om detta vin var för ca 10 år sedan genom en trevlig bloggare från Skåne som hette ”Mina vinare”. Han skrev framförallt om CndP men även om shiraz från Australien och kraftiga spanska viner. Provade aldrig dessa viner från Alto Moncayo då, men eftersom några forumiter nu uppmärksammat dem i några årgångar så fick det bli att köpa några. När grenache, garnacha är bra så blir den både komplex och god. Jag hoppas detta gäller för 2015 Veraton.

Jean-Louis Chave Hermitage Rouge 2015
Någon gång vill jag dricka denna Hermitage trots ett synnerligen obekvämt pris. Så efter att jag länge haft funderingar på att köpa lite Hermitage från JL Chave så kändes det lämpligt att göra det i just årgång 2015.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Jean-Louis Chave Hermitage Rouge 2015
Någon gång vill jag dricka denna Hermitage trots ett synnerligen obekvämt pris. Så efter att jag länge haft funderingar på att köpa lite Hermitage från JL Chave så kändes det lämpligt att göra det i just årgång 2015.
Min filosofi med vin är att har du råd har du lov. Har du inte råd har du ändå lov om du verkligen behöver det. Om du inte behöver det har du ändå lov om verkligen vill ha det. Funkar perfekt!

Så go wild!:D
Hoppas och tror att det vinet är något alldeles extra!
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 14402
Jean
-Louis Chave Hermitage Rouge 2015
Någon gång vill jag dricka denna Hermitage trots ett synnerligen obekvämt pris. Så efter att jag länge haft funderingar på att köpa lite Hermitage från JL Chave så kändes det lämpligt att göra det i just årgång 2015.
Tror inte du kommer att ångra dig förutsatt att du har lite faiblesse för Rhône (vilket jag utgår från).
Ha inte för bråttom bara att korka upp.
Drack en -83 från J.L Chave för ett tag sedan som var gudomligt bra och som gav mig insikt i att jag försummat norra Rhône i alldeles för många år.
 

Skrutt

Medlem
Tror inte du kommer att ångra dig förutsatt att du har lite faiblesse för Rhône (vilket jag utgår från).
Ha inte för bråttom bara att korka upp.
Drack en -83 från J.L Chave för ett tag sedan som var gudomligt bra och som gav mig insikt i att jag försummat norra Rhône i alldeles för många år.
2013 verkar finnas i BS. Eller stämmer inte årgången? Undras hur den står sig.
 

LeChat

Medlem
Min filosofi med vin är att har du råd har du lov. Har du inte råd har du ändå lov om du verkligen behöver det. Om du inte behöver det har du ändå lov om verkligen vill ha det. Funkar perfekt!

Så go wild!:D
Hoppas och tror att det vinet är något alldeles extra!

Tror inte du kommer att ångra dig förutsatt att du har lite faiblesse för Rhône (vilket jag utgår från).
Ha inte för bråttom bara att korka upp.
Drack en -83 från J.L Chave för ett tag sedan som var gudomligt bra och som gav mig insikt i att jag försummat norra Rhône i alldeles för många år.
Jag tror också att vinet är ett klockrent köp. Mina tankar så här i efterhand är snarare, ”varför köpte jag inte en låda som @Pontus gjorde?” Hm... får fundera på det...:)
 

fxr

Medlem
Druckit ett par Gamay från Dominique morel både denna och förra veckan. Lätt druckit, hyfsat gott och verkar prisvärt. Chansade och köpte några lådor, gett bort en del men har en del kvar fortfarande. Har ingen direkt erfarenhet igentligen men jag testar gärna fler.
 

Christer J

Medlem
Mitt fredagsnöje medan övriga familjemedlemmar badar: rusa ner när hemglassbilen kommer, beställa vin och läsa senaste numret av Munskänken som till stor del handlar om Alsace, riesling. Fint nummer!
241E5EFE-10A7-43E2-8E59-962C699826D3.jpeg

Och vinerna som beställts:
0DB73B48-DDC2-46B3-A873-E871E3D1411A.png


Till skaldjuren dracks Trimbach Riesling 2015, fräscht.
DB9E0E3A-3048-4999-868F-230363B2FA39.jpeg

Skål!
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Mitt fredagsnöje medan övriga familjemedlemmar badar: rusa ner när hemglassbilen kommer, beställa vin och läsa senaste numret av Munskänken som helt och hållet handlar om Alsace, riesling. Fint nummer!
Visa bifogad bild 14410
Och vinerna som beställts:
Visa bifogad bild 14411

Till skaldjuren dracks Trimbach Riesling 2015, fräscht.
Visa bifogad bild 14412
Skål!
Köper ju nästan aldrig stilla vita, men den där Cuvée Frédéric Emile från 2008 känns det som att man borde köpa....
 

fxr

Medlem
Hörde också glassbilen men ingen glass här idag :). Dricker en 2014 Chateau kirwan(första i min batch). Absolut för tidigt igentligen men "skyller" på att den inte har någon plats och jag var nyfiken. Börjar fundera på om de andra är något som verkligen kommer utveckla sig positivt efter några år på rygg. Tycker att den doftar och smakar lite mycket alkohol? Relativt kort eftersmak. Inte jättestor erfarenhet av margaux viner men 1998 Chateau Malescot var något helt annat(tyvärr slut). 2014 La dame de malescot(deras andra vin) som nu finns på bolaget tyckte jag var klart bättre än denna. Kom genast på en ypperlig idé att flytta på de övriga och ersätta med något annat. Lite mer bubbel skadar ju inte heller.

Såg nu att jag kanske skulle lagt denna i "idag dricker vi" tråden..
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Köper ju nästan aldrig stilla vita, men den där Cuvée Frédéric Emile från 2008 känns det som att man borde köpa....

Du kan ju smaka av mig nästa gång vi ses om du inte druckit den, tänkte dricka en i närtid och låta två vila. Ser den rosas på de flesta ställen.
Var köpte du dina Chave Hermitage 2015?
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Du kan ju smaka av mig nästa gång vi ses om du inte druckit den, tänkte dricka en i närtid och låta två vila. Ser den rosas på de flesta ställen.
Var köpte du dina Chave Hermitage 2015?
Tackar för smakerbjudandet! Vi skulle bott närmare varandra Christer så vi kunde spontanprova lite oftare, hade varit roligt!:)
Chave privatimporterades från Philipson Söderberg.
 

LarsW

Medlem
Köper ju nästan aldrig stilla vita, men den där Cuvée Frédéric Emile från 2008 känns det som att man borde köpa....
Absolut en bra investering!
Du kan ju smaka av mig nästa gång vi ses om du inte druckit den, tänkte dricka en i närtid och låta två vila. Ser den rosas på de flesta ställen.
Drack den för några månader sedan. Klart bäst dag två då den var fantastisk.
Har gjort precis som du men tror nog jag ska lägga några fler på lagring.
 
Toppen