Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

john b

Medlem
Känner man ett stort och akut sug så finns det ett par 2008 Palmer på magnum på systembolaget Karl Johansgatan i Göteborg.
Jag köpte några, finns kanske 3-4 kvar. Men antar att om man beställer nu så får man den rätta? Mest ett impulsköp från min sida när jag var förbi och plockade upp några behändigt benämnda
"Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Imperial Dark" vilka jag tycker också man kan passa på att plocka upp några av om man gillar eller vill testa belgisk mörk bra öl.

img_8958.jpg
 
Nån som har koll på krug 165 i Svedala? Systembolaget har ingen aning vad man pratar om.
Vet ej om den kom in på bolaget eftersom det verkar vara så små kvantiteter producerade. Köpte en 164 som fanns kvar bland alla 166 nån gång i januari, så om 165 fanns borde de väl rykt. Han som verkade kunna lite lite om champagne på PK-huset när jag luskade efter 164 fattade heller ingenting om de olika numreringarna.
 

Wintermute

Medlem
Vet ej om den kom in på bolaget eftersom det verkar vara så små kvantiteter producerade. Köpte en 164 som fanns kvar bland alla 166 nån gång i januari, så om 165 fanns borde de väl rykt. Han som verkade kunna lite lite om champagne på PK-huset när jag luskade efter 164 fattade heller ingenting om de olika numreringarna.
"Krug bottled very little Champagne in what will surely be seen as a very shortsighted business decision, if it isn’t already. Production of the 165 is about 1/12th of normal, or the equivalent of one month’s supply, and Krug did not bottle any vintage Champagne. Consequently, the 165 was shipped to just 4-5 markets, including the Unites States, UK and France. Most countries will never see the 165."
https://www.klwines.com/p/i?i=1339693
 

Kevin L

Medlem
Blev lite italienskt:

4x 2013 Marengo Mario Barolo Bricco Delle Viole
4x 2013 Ca' Növa Barbaresco Montefico Bric Mentina
1x 2016 Alessandria Fratelli Verduno Pelaverga Speciale
1x 2017 Cogno Elvio Langhe Nascetta Di Novello

Provar väl en Ca' Növa och Barolon åker väl ner i källaren direkt.
 

Pontus

Medlem
Känner man ett stort och akut sug så finns det ett par 2008 Palmer på magnum på systembolaget Karl Johansgatan i Göteborg.
Jag köpte några, finns kanske 3-4 kvar. Men antar att om man beställer nu så får man den rätta? Mest ett impulsköp från min sida när jag var förbi och plockade upp några behändigt benämnda
"Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Imperial Dark" vilka jag tycker också man kan passa på att plocka upp några av om man gillar eller vill testa belgisk mörk bra öl.

Visa bifogad bild 14443
Man går till sin butik eller ringer och ber dem beställa just 2008an. Denna ligger tydligen på deras interna lager (detta var iallafall vad som sas till mig). En vanlig beställning via webben ger möjligen årgång 2005 (vilket jag först fick).
 

Wintermute

Medlem
Man går till sin butik eller ringer och ber dem beställa just 2008an. Denna ligger tydligen på deras interna lager (detta var iallafall vad som sas till mig). En vanlig beställning via webben ger möjligen årgång 2005 (vilket jag först fick).
Förra veckan lyckades jag få 2008 när jag beställde.
 

Sörplarn

Medlem
"Krug bottled very little Champagne in what will surely be seen as a very shortsighted business decision, if it isn’t already. Production of the 165 is about 1/12th of normal, or the equivalent of one month’s supply, and Krug did not bottle any vintage Champagne. Consequently, the 165 was shipped to just 4-5 markets, including the Unites States, UK and France. Most countries will never see the 165."
https://www.klwines.com/p/i?i=1339693

Tackar detta visste jag inte, jo England har jag spanat på, men tyvärr buy 6 in bonds är jag inte intresserad av med detta vin.

Hmm kanske blir ett rejält samlar objekt av dessa 165:eek:r sådana små volyms beslut brukar få vin nördar som inte hittat flaskan än törstiga.
 

chambertin

Medlem
"Krug bottled very little Champagne in what will surely be seen as a very shortsighted business decision, if it isn’t already. Production of the 165 is about 1/12th of normal, or the equivalent of one month’s supply, and Krug did not bottle any vintage Champagne. Consequently, the 165 was shipped to just 4-5 markets, including the Unites States, UK and France. Most countries will never see the 165."
https://www.klwines.com/p/i?i=1339693
Man undrar ju vad Krug gjorde med resten av basvinerna. Om det var kostnadsskäl som gjorde att dom bara buteljeade 1/12-del av det normala så bör dom ju i så fall sålt basvinerna vidare. Ngn som vet närmare ?
 

Wintermute

Medlem
Man undrar ju vad Krug gjorde med resten av basvinerna. Om det var kostnadsskäl som gjorde att dom bara buteljeade 1/12-del av det normala så bör dom ju i så fall sålt basvinerna vidare. Ngn som vet närmare ?
Kan det vara så att de har tänkt sig att 2009 skall dryga ut framtida årgångar under en längre tid? Rent allmänt måste det vara ett hiskeligt bollande med basviner från olika årgångar, så att de inte riskerar att få för mycket alltför gamla basviner på hyllan.
 

chambertin

Medlem
Kan det vara så att de har tänkt sig att 2009 skall dryga ut framtida årgångar under en längre tid? Rent allmänt måste det vara ett hiskeligt bollande med basviner från olika årgångar, så att de inte riskerar att få för mycket alltför gamla basviner på hyllan.
Om efterfrågan vek tillfälligt men ekonomin för övrigt var god så skulle jag tippat på att dom gjorde som du beskriver men att dra ner buteljerandet så kraftigt tyder ju på ngt annat. Att buteljera kostar ju trots allt en hel del jfrt med att lagra basvin på fat eller tank men lagring av basvin är ju inte helt gratis heller. Skulle tro att dom inte ännu fattat besult om att köra med Edition-benämningen då i början av 2009 utan dom levde nog kvar i det gamla Grand Cuvée-tänket att det alltid är samma vin och då spelar ju inte variationerna i volym från ett år till ett annat samma roll riktigt.
 

Adamanko

Medlem
Musar-10 verkar vara ett mycket kort gästspel på bolaget och på Hansa hade dom redan fått -11 vilket också är den som står på hemsidan nu.

Tog två -11 och Montes Claros Garrafeira-13 som kommer bli mycket bra tror jag med några år på rygg.
 

Vingubben

Medlem
Tvivlar på att någon sänkning eller dylik är möjlig, dom är nog för rädda att någon skulle sätta det i system.
Är etiketterna fula och du avstår från att köpa alkohol så har dom ju vunnit i deras tycke att avstå alkohol är det bästa.
Bara det faktum att man ofta kan beställa från BS och årgångarna behöver inte alls stämma överrens med de man beställt, men priset är då aldrig lägre..

Efter mycket mailande med kundtjänst så fick jag till slut 10% rabatt. Skam den som ger sig:)
 

IsKr

Medlem
Musar-10 verkar vara ett mycket kort gästspel på bolaget och på Hansa hade dom redan fått -11 vilket också är den som står på hemsidan nu.

Tog två -11 och Montes Claros Garrafeira-13 som kommer bli mycket bra tror jag med några år på rygg.

Fanns då nån enstaka flaska med musar 2010 på mitt lokala bolag, blandat med 2011or.
 

LarsW

Medlem
Musar-10 verkar vara ett mycket kort gästspel på bolaget och på Hansa hade dom redan fått -11 vilket också är den som står på hemsidan nu.

Tog två -11 och Montes Claros Garrafeira-13 som kommer bli mycket bra tror jag med några år på rygg.
Var en liten skörd av speciellt CS 2010, väldigt varmt en period som slog hårt mot druvorna.
Får väl se till att skaffa några flaskor nu när jag köpt på mig av både 2000 och 2006. :rolleyes:
 

Krabban

Medlem
Tänkte bjuda på lite steak au poivre (nötkött med en gräddsås smaksatt med svartpeppar och flamberad cognac), och tänkte köra ett Chateauneuf-du-pape till då det är klassiskt. Budgeten är inte enorm, utan funderade på någon av följande:

Le Hurlevent
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/le-hurlevent-229101

Domaine du vieux lazaret
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-vieux-lazaret-221101

Bolagets smakbeskrivningar är väldigt olika, och jag är lite osäker på vad som funkar till maten. Svartpeppar i sig har tanniner, samtidigt som man har den gräddiga och runda såsen.

Förslag, tankar, åsikter?
 
Tänkte bjuda på lite steak au poivre (nötkött med en gräddsås smaksatt med svartpeppar och flamberad cognac), och tänkte köra ett Chateauneuf-du-pape till då det är klassiskt. Budgeten är inte enorm, utan funderade på någon av följande:

Le Hurlevent
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/le-hurlevent-229101

Domaine du vieux lazaret
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-vieux-lazaret-221101

Bolagets smakbeskrivningar är väldigt olika, och jag är lite osäker på vad som funkar till maten. Svartpeppar i sig har tanniner, samtidigt som man har den gräddiga och runda såsen.

Förslag, tankar, åsikter?

Min erfarenhet av de enklare cdp på bolaget har väl varit sådär även om det var ett tag sen. Både les callioux och e guigals är riktig bra men klart dyrare.

Angående maten kommer gräddsåsen vara klar mer framträdande i matchningsperspektiv så där behöver du inte oroa dig
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Tänkte bjuda på lite steak au poivre (nötkött med en gräddsås smaksatt med svartpeppar och flamberad cognac), och tänkte köra ett Chateauneuf-du-pape till då det är klassiskt. Budgeten är inte enorm, utan funderade på någon av följande:

Le Hurlevent
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/le-hurlevent-229101

Domaine du vieux lazaret
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-vieux-lazaret-221101

Bolagets smakbeskrivningar är väldigt olika, och jag är lite osäker på vad som funkar till maten. Svartpeppar i sig har tanniner, samtidigt som man har den gräddiga och runda såsen.

Förslag, tankar, åsikter?
Skulle nog lägga på en dryg tjuga och och köpa Xavier eller Vatican (som släpps i morgon)
 
Tänkte bjuda på lite steak au poivre (nötkött med en gräddsås smaksatt med svartpeppar och flamberad cognac), och tänkte köra ett Chateauneuf-du-pape till då det är klassiskt. Budgeten är inte enorm, utan funderade på någon av följande:

Le Hurlevent
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/le-hurlevent-229101

Domaine du vieux lazaret
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/domaine-du-vieux-lazaret-221101

Bolagets smakbeskrivningar är väldigt olika, och jag är lite osäker på vad som funkar till maten. Svartpeppar i sig har tanniner, samtidigt som man har den gräddiga och runda såsen.

Förslag, tankar, åsikter?
Rall - riktigt fin Cinsault från Sydafrika för 279 kr! Eller Ridge East Bench Zinfandel för 289 kr. Båda finfina.

Eller om du ska gå på Rhone så kanske Faurys St Joseph Hedonism (Syrah, norra rhone) eller Santa Ducs Gigondas (liknande druvblandning som i CdP)?

Spanien har många viner som jag skulle sätta i samma familj som södra Rhone; fylliga och litet sötfruktiga, kryddiga, mustiga, rustika eller hur man nu vill uttrycka det. Under budget hittar vi P.F. (#95548) som är en strukturerad och härlig flaska på druvan Bobal från Manchuela i Spanien för 179 kr. Forumfavoriten Veraton som brukar vara en härlig men faktiskt balanserad Bomba för 269 kr. Roda Reserva som släpps imorgon för 259 kr kanske är något till pepparsteken?
 
Toppen