Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

LeChat

Medlem
0E812416-1A6D-4A70-83E4-D19B58442E14.jpeg

Bourgogneinköpen har släpat efter de senaste åren, vilket man alltid kommer på för sent. Men bättre sent än aldrig!
2 av varje blev det:
2015 Vincent Girardin Volnay Vieilles Vignes
2015 Vincent Girardin Volnay Premier Cru Les Santenots
 

sunqan

Vinös
Köpte precis en låda Trediberri Barolo 2012 på Philipson for 149.95 DKK styck. Trots valutakursen var det nog en hygglig deal.
Tyvärr så levererar de väl fortfarande inte till Sverige så det är mest ett tips för skåningarna här.
De har levererat till Sverige ett tag nu. De gar en svensk-varisnt av nyhetebrevet, när man loggar in får man välja om man vill logga in med Svenskt eller Danskt konto, och priserna är i sek
 
  • Like
Reactions: Mmm

sunqan

Vinös
De har levererat till Sverige ett tag nu. De gar en svensk-varisnt av nyhetebrevet, när man loggar in får man välja om man vill logga in med Svenskt eller Danskt konto, och priserna är i sek
Sen är de tyvärr lite snikna... 149 dkk (spara 90) blir 299 sek (spara 60) och beställer man från ditt danska konto kan man inte få det levererat till sverige.
 

Mmm

Medlem
Sen är de tyvärr lite snikna... 149 dkk (spara 90) blir 299 sek (spara 60) och beställer man från ditt danska konto kan man inte få det levererat till sverige.
Oj, det var en urusel valutakurs det. Vinet såldes på Bolaget nyss för 299 kr så det matchar antagligen det priset.
Jag har turen att jobba i Köpenhamn så jag får det bara levererat till jobbet :)
 

chambertin

Medlem
Blev några flaskor 2015 Tenuta Belguardo från Mazzei efter att ha öppnat en annan ljuvligt god (men ung) 2010 Guado Al Tasso Bolgheri, Antinori i helgen och fått lite mer sug efter Cabernet.
 

Christer J

Medlem
Dagens hämtning på SB, vilken leverantör!

Jag beställde 6 av Leclerc Briant men fick 3, sen var de slut. Men enligt samtal idag med Scandinavian Food & Wine (Fredrik, trevlig tjomme) så släppte de sina sista 17 flaskor igår men antingen så har de redan gått eller så släpps de på efter detta debacle är över:
upload_2018-10-24_13-47-20.png

De hade även släppt sina sista 2004 Divine igår, 12 flaskor var det. Jag la in bevakning på dessa i fall de dyker upp.
Till min samling av Egly-Ouriet så fylldes det på med deras vin som har lagrats längre.
Roederer Rosé 2012 beställdes efter forumplussning.
Så allt är bra.
DSCF5404-Redigera.jpg
 

Christer J

Medlem
Men enligt samtal idag med Scandinavian Food & Wine (Fredrik, trevlig tjomme) så släppte de sina sista 17 flaskor igår men antingen så har de redan gått eller så släpps de på efter detta debacle är över:
ja alltså nu verkar det vara så här, enligt chatt med Helene på SB och telefonsamtal med mitt lokala SB; det står att båda Leclerc Briant (Cuvee de reserve och divine 2004) inte går att beställa, men om man ringer sitt SB och beställer så går det tydligen igenom. Jag beställde några och föreslår då att de som ville ha ringer sitt bolag.
Halleluja.
 

Daniel A

Administratör
Vore kul att prova Sexto Elemento jämte några av Ponces Bobal-viner.
Är alla tre cuvéerna från Sexto Elemento på Bobal förresten ?
Håller med!

Allt från Sexto Elemento är Bobal, den stora skillnaden är åldern på rankorna.
David & Goliath, 60 år gamla, 12 månader på fat. 15,5 %. Drygt 1000 flaskor per år.
Sexto Elemento, 80 år gamla, 12 månader på fat. 15,5 %. Cirka 8000 flaskor per år.
Respeto, 95 år gamla, 24 månader på fat. 15 %. Cirka 1000 flaskor per år.

Edit: too slow.
 
Toppen