Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu fick jag tummen ur och beställde ett sexpack från Caparsa. Kommer nog snart att skeppas ser det ut som.
Tänkte jag skulle stänga Caparsa med att beställa en låda men vinerna fanns visst redan i lagershoppen så jag blev snuvad på den äran :(
 

tobbe81

Medlem
Utav endast 60 producerade magnum flaskor utav millesime 2010 och endast 20 jero från 2010 års skörd så kan man känna sig glad att ha dessa rariteter i sin vinkällare nu. Frågan är bara när man nu ska dricka dessa således.
IMG_20181025_103757_989.jpg

IMG_20181025_103757_991.jpg
 

Christer J

Medlem
ja alltså nu verkar det vara så här, enligt chatt med Helene på SB och telefonsamtal med mitt lokala SB; det står att båda Leclerc Briant (Cuvee de reserve och divine 2004) inte går att beställa, men om man ringer sitt SB och beställer så går det tydligen igenom. Jag beställde några och föreslår då att de som ville ha ringer sitt bolag.
Halleluja.

Ett mail från SB nyss:

Hej!
Leclerc Briant Cuvée de Réserve (7715901), kan åter beställas. Observera att vid hög efterfrågan kan varan ta slut snabbt igen.
Du kan gå direkt till produkten: https://www.systembolaget.se/7715901
 

davve700

Medlem
Mitt första inlägg på forument :) Är helt novis i vinvärlden så kommer säkert med en eller annan dum fråga framöver. Planen är nu att börja bygga på en samling som är betydligt större (och bättre:p) än 3-4 vardagsflaskor. Men jäklar vad svårt det är när man själv inte riktigt vet vad man gillar bäst och förlitar sig lite väl mycket på Vivinos rating.

Så här såg senaste shoppingen ut,
1 Piattelli Arlene 2014
6 Abellars Priorat 2013
2 Robert Sinskey Pinot 2011
1 Campo del Maestro 2015

Vänligen,
David
 
Mitt första inlägg på forument :) Är helt novis i vinvärlden så kommer säkert med en eller annan dum fråga framöver. Planen är nu att börja bygga på en samling som är betydligt större (och bättre:p) än 3-4 vardagsflaskor. Men jäklar vad svårt det är när man själv inte riktigt vet vad man gillar bäst och förlitar sig lite väl mycket på Vivinos rating.

Så här såg senaste shoppingen ut,
1 Piattelli Arlene 2014
6 Abellars Priorat 2013
2 Robert Sinskey Pinot 2011
1 Campo del Maestro 2015

Vänligen,
David
Välkommen
Finns bara ett sätt och få reda på vad man har för smak och vad man vill ha i sin samling.
Prova,prova och prova lite till + var fördomsfri.
 

Skaggs

Medlem
Mitt första inlägg på forument :) Är helt novis i vinvärlden så kommer säkert med en eller annan dum fråga framöver. Planen är nu att börja bygga på en samling som är betydligt större (och bättre:p) än 3-4 vardagsflaskor. Men jäklar vad svårt det är när man själv inte riktigt vet vad man gillar bäst och förlitar sig lite väl mycket på Vivinos rating.

Så här såg senaste shoppingen ut,
1 Piattelli Arlene 2014
6 Abellars Priorat 2013
2 Robert Sinskey Pinot 2011
1 Campo del Maestro 2015

Vänligen,
David

Välkommen!
 
Verkligen är det så :) stort tack!
Varmt välkommen!

Instämmer helt i föregående talares kloka råd - med tillägget att köp inte för många flaskor för långlagring i början, tror många här på forumet upplevt hur ens smak snabbt förändras då man ger sig hän och vidgar sina vyer.

Finns så mycket att upptäcka.

Eller vad säger det allvetande forumet i denna fråga: köpa 6/12-pack för källaren tidigt så man hinner dricka't innan man dör vs. en flaska i taget första 3-4 åren i början av det seriösa vinintresset för att få pejl på vad man gillar innan man investerar de riktigt stora pengarna?
 
Last edited:
V

Vincent H

Instämmer helt i föregående talares kloka råd - med tillägget att köp inte för många flaskor för långlagring i början, tror många här på forumet upplevt hur ens smak snabbt förändras då man ger sig hän och vidgar sina vyer.

Finns så mycket att upptäcka.

Eller vad säger det allvetande forumet i denna fråga: köpa 6/12-pack för källaren tidigt så man hinner dricka't innan man dör vs. en flaska i taget första 3-4 åren i början av det seriösa vinintresset för att få pejl på vad man gillar innan man investerar de riktigt stora pengarna?
Definitivt prova så mycket det går under några år för att sedan hitta exakt det som man själv uppskattar! Har själv fått uppleva det när jag bott i Toscana i 7 månader nu och flaskor som jag och sambon köpte i början av vistelsen inte alls upplevs på ett liknande sätt idag. Däremot det positiva är att man fått bekanta sig med en otrolig mängd nytt och spännande man inte visste fanns! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Eller vad säger det allvetande forumet i denna fråga: köpa 6/12-pack för källaren tidigt så man hinner dricka't innan man dör vs. en flaska i taget första 3-4 åren i början av det seriösa vinintresset för att få pejl på vad man gillar innan man investerar de riktigt stora pengarna?
Jag är fortfarande kvar i att köpa enstaka viner. Visst händer det att jag ångrar mig ibland när jag upptäcker särskilt trevliga upplevelser, men det finns alltid nya upplevelser att hitta. Att följa vinets utveckling tycker jag är överskattat. Varje vinös högtidsstund är ändå ganska unik och att jämföra olika upplevelser av samma vin med varandra kan vara kul, men det är ännu roligare med nya bekantskaper! :)
 

davve700

Medlem
Instämmer helt i föregående talares kloka råd - med tillägget att köp inte för många flaskor för långlagring i början, tror många här på forumet upplevt hur ens smak snabbt förändras då man ger sig hän och vidgar sina vyer.

Finns så mycket att upptäcka.

Eller vad säger det allvetande forumet i denna fråga: köpa 6/12-pack för källaren tidigt så man hinner dricka't innan man dör vs. en flaska i taget första 3-4 åren i början av det seriösa vinintresset för att få pejl på vad man gillar innan man investerar de riktigt stora pengarna?

Du har nog rätt i att smaken föränd
Definitivt prova så mycket det går under några år för att sedan hitta exakt det som man själv uppskattar! Har själv fått uppleva det när jag bott i Toscana i 7 månader nu och flaskor som jag och sambon köpte i början av vistelsen inte alls upplevs på ett liknande sätt idag. Däremot det positiva är att man fått bekanta sig med en otrolig mängd nytt och spännande man inte visste fanns! :)

Kloka ord från er ovan! Tackar ödmjukast för den bra responsen.

Jag kommer helt klart testa mig fram de närmsta året/åren :)
 
Toppen