Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sörplarn

Medlem
Har två kunder i två fina franska distrikt som man passar på att besöka ett par gånger om året, Bordeaux och Champagne.
Denna gång valde jag bo i Barsac hade tänkt besöka Coutet och Climens, men att jobba med franska ingetjörer tog även tid denna gång. Så nej inget smyg sörplande...

Hittade ett trevlig hotel Domaine de Valmont.
Bra prissatt och helt ok med mat, man tog endast 5 euro mer än vingårdarna tar i sina butiker, men en sparsam vinlista kan man tycka.

Tog en flaska reserva från Roumieu 2008 som har samma namn som hotellet kocken blev glad av valet och slängde ihop en tallrik varma mackor och två spenat knyten utan extra kostnad.
Det är service det.
IMAG1151.jpg


IMAG1152.jpg


IMAG1148.jpg


Blev mesta dels jobb, men blev förvårnad vid utcheckningen att man gav ett VIP kort som gäller för evigt, ett gratis glas Barsac/Sautern vid nästa besök. Champagnen var även billig 6-8 euro per glas, men mesta dels okända producenter.
Tre rätters middag för 32 euro var helt ok den med. Jag valde foie gras, grillad anka och dessert ostarna. Överkomligt får man säga, men inte fem stjärnigt.
Servicen var det iallafall.

Nu kanske vi inte har lika sinnen när det gäller bilar, men det är även en annan "last" man har så passade på att prova/hyra
Citroëns nya DS, nu har vi kanske lite äldre farbröder som minns den förra modellen. Positiv överraskad för att va fransk ingenjörskonst, jättetrevlig bil!
Modell DS7 Crossback.
Funkade utmärkt att köra runt Barsac området.
IMAG1162.jpg

IMAG1136.jpg


Stanna och tjöta med den enda lokala vinhandlarn i Barsac. Som är en "mångsysslare" av Rang.

Kom hem med detta nedan.
1 magnum piada 11.
2 piada 15.
2 clos Linda.
1 Rousset Peyraguey 07 som är väldigt speciellt tillverkad, ska spara den så sötvins torsken @Daniel A får en chans.

Provsmaka clos Linda i butiken och detta var något nytt en ny startad vingård som har fräscha idéer, man har klassisk ton, men samtidigt kombination av modern syra i vinet. En kul och väldigt god kombination, kommer följa detta vin och handla fler årgångar.

IMAG1167.jpg


Fick även tag på två flaskor krug 165, får se hur detta raritet vin framtid kommer spelas ut.

IMAG1169.jpg


IMAG1164.jpg


IMAG1165.jpg

Från telefon...
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag är fortfarande kvar i att köpa enstaka viner. Visst händer det att jag ångrar mig ibland när jag upptäcker särskilt trevliga upplevelser, men det finns alltid nya upplevelser att hitta. Att följa vinets utveckling tycker jag är överskattat. Varje vinös högtidsstund är ändå ganska unik och att jämföra olika upplevelser av samma vin med varandra kan vara kul, men det är ännu roligare med nya bekantskaper! :)
Håller med. Max 4 av samma. Max. Dels roligt prova olika, dels ändras preferenserna. Vidare finns så dj..a mycket gott att ingen källare rymmer ens två av varje supergoda vin
 

Sörplarn

Medlem
Fin rapport @Sörplarn !

Men ack vilka vemodiga bilder. De klingar verkligen av temps perdu – visa av dem ser nästan ut att vara hämtade ifrån Viscontis döden i Venedig.

Tjabba, precis hade inte en tanke att snygga till (tar ju sån tid), men Sautern/Barsac ETC.. är ju "döende", många går över till att göra torra vita viner istället och tanke på vilket jobb det är för att tillverka ett bra botrytis vin så är det förståeligt, mycket tragisk utveckling.

Läs gärna detta Sauternes Dilemma!
 

Christer J

Medlem
Egly-Ouriet (Eglee-Ou-ree-yair) rankas nuförtin högt bland odlare, kanske högst. Detta 6-mannalag som syns på bilden toppar nu min inhemska Champagnions League serietabell ointagligt.
Francis Egly driver egendomen tillsammans med sin son Charles, de har ca 10 hektar i Ambonnay varav 7,5 är pinot noir och ca 2 med chardonnay. De har också 3 hektar pinot noir i Verzenay och Bouzy och 2 hektar meunier i Vrigny (gamla stockar, planterade 1960-1970).
Alla viner får ligga och jäsa en del på ekfat utom Vignes de Vrigny. Naturnära metoder och inga kemiska bekämpningsmedel. Skördar alltid sent jämfört med andra (vill ha hög alkoholhalt).

DSCF5453-Redigera-Redigera.jpg


Från vänster:
  1. Les Vignes de Vrigny 1er Cru Brut, 100% pinot meunier, dosage 2g, minst 36 månader på jästen.
  2. Grand Cru Blanc de Noirs Vieilles Vignes, 100% pinot noir (från stockar planterade av Francis farfar 1946-47), 70 månader på jästen.
  3. Grand Cru Brut Rosé, 65% pinot noir och 35% chardonnay, dosage 2g, 48 månader på jästen.
  4. Grand Cru Millésime 2006, 70% pinot noir och 30% chardonnay, 106 månader på jästen.
  5. Grand Cru VP Extra Brut (Vielissiment Prolongé=extra länge på jästen), 70% pinot noir och 30% chardonnay, dosage 3g, 75 månader på jästen.
  6. Grand Cru Brut Tradition, 70% pinot noir och 30% chardonnay, dosage 5g, 48 månader på jästen.
Normalt sett så genomgår vinerna ingen malolaktisk jäsning, filtrering eller klarning.
Informationen här presenterad är funnen i böcker och på internet.

Flaskglas i olika nyanser, vackra etiketter med kanter i olika färger för varje vin, välgjort allt.
Det är fulländat.
 

Dovberg

Medlem
Egly-Ouriet (Eglee-Ou-ree-yair) rankas nuförtin högt bland odlare, kanske högst. Detta 6-mannalag som syns på bilden toppar nu min inhemska Champagnions League serietabell ointagligt.
Francis Egly driver egendomen tillsammans med sin son Charles, de har ca 10 hektar i Ambonnay varav 7,5 är pinot noir och ca 2 med chardonnay. De har också 3 hektar pinot noir i Verzenay och Bouzy och 2 hektar meunier i Vrigny (gamla stockar, planterade 1960-1970).
Alla viner får ligga och jäsa en del på ekfat utom Vignes de Vrigny. Naturnära metoder och inga kemiska bekämpningsmedel. Skördar alltid sent jämfört med andra (vill ha hög alkoholhalt).

Visa bifogad bild 14728

Från vänster:
  1. Les Vignes de Vrigny 1er Cru Brut, 100% pinot meunier, dosage 2g, minst 36 månader på jästen.
  2. Grand Cru Blanc de Noirs Vieilles Vignes, 100% pinot noir (från stockar planterade av Francis farfar 1946-47), 70 månader på jästen.
  3. Grand Cru Brut Rosé, 65% pinot noir och 35% chardonnay, dosage 2g, 48 månader på jästen.
  4. Grand Cru Millésime 2006, 70% pinot noir och 30% chardonnay, 106 månader på jästen.
  5. Grand Cru VP Extra Brut (Vielissiment Prolongé=extra länge på jästen), 70% pinot noir och 30% chardonnay, dosage 3g, 75 månader på jästen.
  6. Grand Cru Brut Tradition, 70% pinot noir och 30% chardonnay, dosage 5g, 48 månader på jästen.
Normalt sett så genomgår vinerna ingen malolaktisk jäsning, filtrering eller klarning.
Informationen här presenterad är funnen i böcker och på internet.

Flaskglas i olika nyanser, vackra etiketter med kanter i olika färger för varje vin, välgjort allt.
Det är fulländat.

Mycket intressant läsning. Verkar som att du har blivit frälst av Egly. Själv har jag bara druckit Les Vignes de Vrigny. Otroligt spännande och personligt med den låga dosagen. Ingen crowd-pleaser precis. Jag var helt överväldigad över vinet när det dracks med familj och vänner. De andra var inte lika imponerade. Med andra ord är det ingen "klassisk" standard-champagne.

Vilken är din främsta inköpskanal för dessa viner? Systembolaget?
 

Christer J

Medlem
Jag har druckit NV Brut Tradition på middagar och då har många tyckt om den. Vi drack rosé i somras innan grillning och då var alla i sällskapet överens om det var ett mycket gott vin i sammanhanget.
Jag har köpt från SB när det finns, annars premiersgrandscrus eller enviedechamp. Ibland finns det flaskor av olika slag hos importören men som inte syns på SB, då kan man höra med wineagency och se vad som finns att beställa via privatimport, vilket jag har gjort ett flertal gånger. På så vis kan man ha ett vin (tex BdN) med olika basår och degorgeringsdatum vilket kan vara spännande.
 
Last edited:

Dovberg

Medlem
Jag gav nog utrymme för misstolkande i min text märker jag. Menar på att det jag har druckit från producenten stämmer väl överens om det jag har läst också, att det är en champagneproducent i världsklass. Dock tror jag inte den tilltalar mindre intresserade/kunniga/erfarna champagnedrickare, antagligen pga den låga dosagen. Men jag har sneglat länge på att köpa ett gäng flaskor av rosén som jag har hört (många gånger även här) ska vara helt fantastisk.
 

Jos

Medlem
Man undrar ju vad Krug gjorde med resten av basvinerna. Om det var kostnadsskäl som gjorde att dom bara buteljeade 1/12-del av det normala så bör dom ju i så fall sålt basvinerna vidare. Ngn som vet närmare ?

"
We tasted it with Olivier Krug, who told us that to understand the uniqueness of Krug Grande Cuvée Edition 165 NV, it is important to understand the context within which it was produced. Edition 165 is the smallest and rarest batch of Grande Cuvée ever – a result of the global economic crisis that occurred nearly a decade ago. Based on the 2009 vintage, this outstanding champagne was produced in the aftermath of the crash and Krug, cautious of any after-effects on luxury product consumption, made much smaller quantities of Grande Cuvée"

Vet ej men gissar att de sparats. De fyller väl på lagren lite extra då och då att ha för framtida GC? Har inte druckit 165 men däremot 164 som är jättegott. Brukar inte vara ett fan av Krug GC men 164 skulle tom. jag slå till på om jag ramlade över.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det börjar bli dags för mig efter ett tag här på forumet, att dela med mig av mina inköp med bilder.
Flög precis från Palmas flygplats och jag trodde mitt hjärta skulle hoppa ur kroppen när jag såg vad som stod inklämd mellan Moet och Gula änkan bruts... För endast €202 (samma pris som 09.an på flygplatsen), stod ett par flaskor DP 2008 LE!
Och inte nog med det.. modern min köpte någon sminkprodukt och vips hade jag fått 20% rabatt på flaskan så €168 EUR vart slutpriset! :D
Vad säger man.. lycka i en flaskhals!
Bilden vill inte laddas upp när man är i luften.....
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det har blivit dyrt för mig på sistone! Mycket spanskt har ju släppts och jag är ju en sucker på de flesta spanska viner. Det började med Pintia sen alla tre bröder Alto Moncayo och därefter Vega Sicilia. Sen kom Alion och Dominio de Aguila och nu alla Rodriguez. 24 flaskor totalt :rolleyes:
Och imorgon kommer annat måste som St Henri och.....och....:eek:
Jag skall ha lönesamtal i nästa vecka. Kan man hänvisa till detta?
 
Efter tre års universitetsstudier med begränsad vinbudget var anställning och lön istället för bidrag ett positivt inslag i mitt vinsparande.
Köpsuget har byggts upp vilket gjorde att det har blivit en lite för aggressiv köpstrategi första månaden. Fokus har varit på utvidga Vit bourgogne då det har varit en blind fläck i mitt sparande. Såhär någonting har det sett ut:
8 st Génot-Boulanger Puligny-Montrachet "Les Nosroyes" 2016
12 st Verget Saint-Veran Lieu (Inter)dit 2017
1 Goisotlåda
1 Principanolåda
6 st Produttori del Barbaresco Langhe Nebbiolo 2016
Efter totalurspårning första månaden blir det köpstopp fram tills jul iallafall(Förutom om det skulle komma en Savartlåda förstås..;))
 

matage

Medlem
Välkommen utdelning på senaste veckornas resehysteri när man hittar Cristal 08 på Gardemoen vid hemfärd.
I Taxfree #1 fanns bara en 08 och resten 09 så jag knep den och jagade vidare bort från där jag borde vara enligt "go to gate". Hittade en hel hylla till i nästa taxfreehörna och var ändå tillbaka med 5 min tillgodo för boarding :)
 
Toppen