Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Wintermute

Medlem
Det har blivit dyrt för mig på sistone! Mycket spanskt har ju släppts och jag är ju en sucker på de flesta spanska viner. Det började med Pintia sen alla tre bröder Alto Moncayo och därefter Vega Sicilia. Sen kom Alion och Dominio de Aguila och nu alla Rodriguez. 24 flaskor totalt :rolleyes:
Och imorgon kommer annat måste som St Henri och.....och....:eek:
Jag skall ha lönesamtal i nästa vecka. Kan man hänvisa till detta?
Det gäller sedan gammalt att man måste kunna visa god förmåga att göra av med lönen för att kunna rättfärdiga den.
 

lukastollig

Pudelfantast
Välkommen utdelning på senaste veckornas resehysteri när man hittar Cristal 08 på Gardemoen vid hemfärd.
I Taxfree #1 fanns bara en 08 och resten 09 så jag knep den och jagade vidare bort från där jag borde vara enligt "go to gate". Hittade en hel hylla till i nästa taxfreehörna och var ändå tillbaka med 5 min tillgodo för boarding :)
köpte du hela hyllan?
 

Christer J

Medlem
Igår drack jag min första Krug, 166 edition som @Crist(al)ian 77 bjöd på och det var ju väldigt gott, tillgänglig ansåg jag.
Så en urdrucken födde trillingar idag, allt gick bra och de ska nu lägga sig och vila.
Gårda hade även några här omtalade Clos de L’olive 1989 på hyllan.
18728020-7D1E-4292-B7EB-856AB0DBE81B.jpeg

Rosa litteratur; Idioten (jag med mitt patologiska samlarbehov) av humoristiska Elif Batuman.
För övrigt höll jag på att bli överkörd av den röda saab som poliserna jagade efter debaklet utanför Liseberg (avfyrat vapen, tänka sig) när jag kom ut från SB Gårda.
Trevlig helg önskas!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag är fortfarande kvar i att köpa enstaka viner. Visst händer det att jag ångrar mig ibland när jag upptäcker särskilt trevliga upplevelser, men det finns alltid nya upplevelser att hitta. Att följa vinets utveckling tycker jag är överskattat. Varje vinös högtidsstund är ändå ganska unik och att jämföra olika upplevelser av samma vin med varandra kan vara kul, men det är ännu roligare med nya bekantskaper! :)
Hejsan!
Här
kommer 2 öre från Tokyo:

Jo, vi vet ju att du föredrar ung frukt ;-)
Att dricka vin på unga frukten blir man ju också rätt snabbt leds på.
—-> alla framastår ju som så väldigt snarlika i ... frukten.
...och då man scannar CellarTracker så drunknar man i amerikaner som verbalt kräker ur sig hur vidriga viner är som inte ångar av ung, ymnig, yppig fruktbombning.

Att dricka mogna och mer än mogna viner låter ju oss ta del av deras mognande personligheter. Det är ju så oändligt mycket mer givande att läsa Den Gamle och Havet än Hemingways tidiga skapelser. Hur många föredrar Beethovens 1:a eller 2:a symfonier?

Att få hem en låda av ett vin man älskar och öppna den första flaskan (på überfrukten) direkt är en magnifik njutning, och att sedan öppna en flaska varje halvår, år eller fem år (beroende på vin) är så inåt Hellwitte tillfredsställande. Och att dessutom ha förmånen att ha vänner man kan ge underbaringar till, det är en ynnest!

Att följa ett favoritvin från dess ymniga fruktiga stadium till dess att det släntrar utför tycker jag personligen är det största då det kommer till vinupplevelser. De flesta viner är ju ändå engångsskjut (ur ett feministiskt perspektiv) vilket gör att dem som spelar så stor roll att man är redo att handla in lådor HAR en särskild plats i hjärtat. Och således bör ges utrymme att gro, blomma, överblomstra och dö, med bonusen att man följer med på HELA resan :)

Mina 2 öre.

Just saying...
 

lukastollig

Pudelfantast
Hejsan!
Här
kommer 2 öre från Tokyo:

Jo, vi vet ju att du föredrar ung frukt ;-)
Att dricka vin på unga frukten blir man ju också rätt snabbt leds på.
—-> alla framastår ju som så väldigt snarlika i ... frukten.
...och då man scannar CellarTracker så drunknar man i amerikaner som verbalt kräker ur sig hur vidriga viner är som inte ångar av ung, ymnig, yppig fruktbombning.

Att dricka mogna och mer än mogna viner låter ju oss ta del av deras mognande personligheter. Det är ju så oändligt mycket mer givande att läsa Den Gamle och Havet än Hemingways tidiga skapelser. Hur många föredrar Beethovens 1:a eller 2:a symfonier?

Att få hem en låda av ett vin man älskar och öppna den första flaskan (på überfrukten) direkt är en magnifik njutning, och att sedan öppna en flaska varje halvår, år eller fem år (beroende på vin) är så inåt Hellwitte tillfredsställande. Och att dessutom ha förmånen att ha vänner man kan ge underbaringar till, det är en ynnest!

Att följa ett favoritvin från dess ymniga fruktiga stadium till dess att det släntrar utför tycker jag personligen är det största då det kommer till vinupplevelser. De flesta viner är ju ändå engångsskjut (ur ett feministiskt perspektiv) vilket gör att dem som spelar så stor roll att man är redo att handla in lådor HAR en särskild plats i hjärtat. Och således bör ges utrymme att gro, blomma, överblomstra och dö, med bonusen att man följer med på HELA resan :)

Mina 2 öre.

Just saying...

Amen!
 

gece

Man vänjer sig.
Att dricka mogna och mer än mogna viner låter ju oss ta del av deras mognande personligheter. Det är ju så oändligt mycket mer givande att läsa Den Gamle och Havet än Hemingways tidiga skapelser. Hur många föredrar Beethovens 1:a eller 2:a symfonier?
Nja, det är allmänt känt att första plattan alltid är den bästa, förutsatt att den inte är dålig, i vilket fall andra plattan är bäst.

Sen kan man ju fundera om det är första eller sista plattan som är äldst... :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hejsan!
Här
kommer 2 öre från Tokyo:

Jo, vi vet ju att du föredrar ung frukt ;-)
Att dricka vin på unga frukten blir man ju också rätt snabbt leds på.
—-> alla framastår ju som så väldigt snarlika i ... frukten.
...och då man scannar CellarTracker så drunknar man i amerikaner som verbalt kräker ur sig hur vidriga viner är som inte ångar av ung, ymnig, yppig fruktbombning.

Att dricka mogna och mer än mogna viner låter ju oss ta del av deras mognande personligheter. Det är ju så oändligt mycket mer givande att läsa Den Gamle och Havet än Hemingways tidiga skapelser. Hur många föredrar Beethovens 1:a eller 2:a symfonier?

Att få hem en låda av ett vin man älskar och öppna den första flaskan (på überfrukten) direkt är en magnifik njutning, och att sedan öppna en flaska varje halvår, år eller fem år (beroende på vin) är så inåt Hellwitte tillfredsställande. Och att dessutom ha förmånen att ha vänner man kan ge underbaringar till, det är en ynnest!

Att följa ett favoritvin från dess ymniga fruktiga stadium till dess att det släntrar utför tycker jag personligen är det största då det kommer till vinupplevelser. De flesta viner är ju ändå engångsskjut (ur ett feministiskt perspektiv) vilket gör att dem som spelar så stor roll att man är redo att handla in lådor HAR en särskild plats i hjärtat. Och således bör ges utrymme att gro, blomma, överblomstra och dö, med bonusen att man följer med på HELA resan :)

Mina 2 öre.

Just saying...
Jag gillar vuxna människor som börjar närma sig ålderns höst mer än infantila småbarn, men när tidens tand har gjort oss senila, halta och lytta försvinner en stor del av charmen och det intellektuella utbytet.
 

Elvis

Medlem
Guy Charlemagne är en hygglig odlare från Mesnil-sur-Oger. Du ser ut att ha fått deras standard-NV - själv har jag bara provat deras årgångsvin som lite fyndigt heter Mesnillessime. Har för mig att det kan vara riktigt bra men jag minns inte vilka årgångar jag provat.

Castelger har jag aldrig hört talas om.
 

LarsW

Medlem
Fick dessutom två flaskor champagne av mina föräldrar som hade åkt runt hos småodlare med några vänner. Är flaskorna något att ha ni som vet?
Visa bifogad bild 14798
Känner inte till Castelger men Charlemagne hör till mina favoriterer då de har väldigt goda och prsivärda champagne. Tycker mig se ett blått band under folien på halsen så det borde vara en Reserve Brut, en grand cru BdB. Fanns på systemet tidigare för typ 320kr. Typisk BdB, min erfarenhet är att de blir bättre efter 1-2 års vila. Torde ge en mycket trevlig upplevelse.

Guy Charlemagne är en hygglig odlare från Mesnil-sur-Oger. Du ser ut att ha fått deras standard-NV - själv har jag bara provat deras årgångsvin som lite fyndigt heter Mesnillessime. Har för mig att det kan vara riktigt bra men jag minns inte vilka årgångar jag provat.
Castelger har jag aldrig hört talas om.
Om man får vara lite petig så är deras standard NV en 50/50 blend av Chard/PN och kallas Brut Classic, den har ett gråaktigt band under folien. Deras Mesnillessime var länge ett av mina givna köp då den var väldigt billig i förhållande för vad man fick för den, drack nyligen 1995 och 2002 av denna och de levererade båda väldigt bra. Charlemagne lanserar denna lite som deras prestige från deras bästa slottar i Mesnil, de gör en till "vanlig" vintage också.
 

LeChat

Medlem
B44ABB82-6DE8-45DD-A479-6C98399823A3.jpeg

Hämtat några flaskor 2008 Roger Pouillon et Fils Les Valnons idag. En ekad BdB från 2008 kan ju vara intressant. Drack Soleran i förra veckan på en champagneprovning men annars är detta en helt ny producent för mig. Någon sa att här finns lite Selosse-vibbar vilket låter trevligt så länge inte vibbarna fortplantar sig vidare till prislappen.
 
Trådskapare
A
Guy Charlemagne är en hygglig odlare från Mesnil-sur-Oger. Du ser ut att ha fått deras standard-NV - själv har jag bara provat deras årgångsvin som lite fyndigt heter Mesnillessime. Har för mig att det kan vara riktigt bra men jag minns inte vilka årgångar jag provat.

Var ett av de tidigare odlarna som jag föll för. 1988 var den första jag provade, inga anteckningar men kommer ihåg känslan av "det här är bra", 1990 var tidigt extremt bra, 1995 skönt rund och välbalanserad. 96ab sylvass men med frukt som inte alla 96or har. Tycker de tappade lite på 2000-talet med 02an som var svag för årgången.

Deras lokaler är i princip mitt emot Salon , högst upp i Le-Mesnil-sur-Oger. Ett av mina sämre besök någonsin vilket gjorde att jag tappade intresset för dem.
 
Toppen