Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

fxr

Medlem
Instämmer helt i föregående talares kloka råd - med tillägget att köp inte för många flaskor för långlagring i början, tror många här på forumet upplevt hur ens smak snabbt förändras då man ger sig hän och vidgar sina vyer.

Finns så mycket att upptäcka.

Eller vad säger det allvetande forumet i denna fråga: köpa 6/12-pack för källaren tidigt så man hinner dricka't innan man dör vs. en flaska i taget första 3-4 åren i början av det seriösa vinintresset för att få pejl på vad man gillar innan man investerar de riktigt stora pengarna?

Potentiella argument för att "hamstra":

Jag gillar vinäger. Shit happens. Man lär sig av sina misstag, och positiva överraskningar.
Jag vill inte plocka fram frimärkssamlingen.
Man vet aldrig när kriget kommer.
Jag vill inte stå i kö på bolaget?
Spännande att följa ett vin över tid.

Emot:

Varför spara? Man vet ju inte vad man gillar eller kommer gilla? Svårt att veta efter 20 år också kan jag tänka mig.

Jag tror på lite av båda, dvs dricka och ha ambitionen att samla lite. Men det kanske man inte gör efter första kärleken.

Prova att dricka något färdiglagrat om du vet något du gillar som du druckit ungt och jämför. Det var det som fick mig att intressera mig, historia på flaska! Efter halva flaskan kan man drömma sig bort till vingården.

Finns det någon statistik på genomsnittlig tid(inloggad på forumet) innan flaskan öppnas?

@davve700 Varmt välkommen! Jag är också ny här. "hobbysparat" lite under några år på både gott och ont men tar det inte för seriöst heller.
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Jag är fortfarande kvar i att köpa enstaka viner. Visst händer det att jag ångrar mig ibland när jag upptäcker särskilt trevliga upplevelser, men det finns alltid nya upplevelser att hitta. Att följa vinets utveckling tycker jag är överskattat. Varje vinös högtidsstund är ändå ganska unik och att jämföra olika upplevelser av samma vin med varandra kan vara kul, men det är ännu roligare med nya bekantskaper! :)
Har efter några års samlande insett att jag har samma läggning. Lite dumt då att sitta på flaskor som motsvarar ett par årskonsumtioner, även om det är ett problem som jag inte lider jättemycket av:)
 

Skrutt

Medlem
Jag är fortfarande kvar i att köpa enstaka viner. Visst händer det att jag ångrar mig ibland när jag upptäcker särskilt trevliga upplevelser, men det finns alltid nya upplevelser att hitta. Att följa vinets utveckling tycker jag är överskattat. Varje vinös högtidsstund är ändå ganska unik och att jämföra olika upplevelser av samma vin med varandra kan vara kul, men det är ännu roligare med nya bekantskaper! :)
Kul att höra ett så bra försvar för enstaka flaskor! Jag har ofta köpt två flaskor av varje vin nästan tvångsmässigt,ä för att det liksom känts dygdigare. Är inte längre säker på att det är bättre!
 

davve700

Medlem
Potentiella argument för att "hamstra":

Jag gillar vinäger. Shit happens. Man lär sig av sina misstag, och positiva överraskningar.
Jag vill inte plocka fram frimärkssamlingen.
Man vet aldrig när kriget kommer.
Jag vill inte stå i kö på bolaget?
Spännande att följa ett vin över tid.

Emot:

Varför spara? Man vet ju inte vad man gillar eller kommer gilla? Svårt att veta efter 20 år också kan jag tänka mig.

Jag tror på lite av båda, dvs dricka och ha ambitionen att samla lite. Men det kanske man inte gör efter första kärleken.

Prova att dricka något färdiglagrat om du vet något du gillar som du druckit ungt och jämför. Det var det som fick mig att intressera mig, historia på flaska! Efter halva flaskan kan man drömma sig bort till vingården.

Finns det någon statistik på genomsnittlig tid(inloggad på forumet) innan flaskan öppnas?

@davve700 Varmt välkommen! Jag är också ny här. "hobbysparat" lite under några år på både gott och ont men tar det inte för seriöst heller.

Tack!
Håller absolut med om att det inte behöver vara för seriöst :) Anledningen till att jag vill lära mig mer och börja samla är främst för att jag tycker att det är så jäkla gott! Inte så mycket svårare än så :)
 

Segol

Medlem
Jag köper inte alltid 6-pack men ofta fler än bara en flaska av samma sort om inte själva syftet med köpet är att testa en producent eller ett vin, i så fall dricker jag upp vinet kort efter inköpet och köper eventuellt mer efter det. En annan anledning att köpa styckvisa flaskor kan såklart vara att de är svindyra eller hopplösa att få tag på.

Om jag bara har en flaska av ett vin har jag svårare att förmå mig att dricka det än om jag faktiskt har ett antal av samma sort, samlargenen tar lätt över...
220px-Conversation_with_Smaug.png
 

Christer J

Medlem
har en liten ofullständig lista på champagner som ska släppas i vår, som inte är helt adekvat och tydlig i beskrivningarna av viner.
Den här tex, vad kan detta vara? Jag googlade lite men kunde inte förstå vilket vin det är.

Cuvee Louis BdB 2008 750. Pris 1 299kr.

Så står det, vad kan det vara?

PP Chellions 2011 släpps på vanlig flaska och magnum enligt denna lista.
Paul Bara millesime 2012.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Men jäklar vad svårt det är när man själv inte riktigt vet vad man gillar bäst och förlitar sig lite väl mycket på Vivinos rating.
Kan rekommendera att du förutom Vivino ger dig på Cellartracker om du inte redan snöat in på det :)
 

LarsW

Medlem
har en liten ofullständig lista på champagner som ska släppas i vår, som inte är helt adekvat och tydlig i beskrivningarna av viner.
Den här tex, vad kan detta vara? Jag googlade lite men kunde inte förstå vilket vin det är.

Cuvee Louis BdB 2008 750. Pris 1 299kr.

Så står det, vad kan det vara?

PP Chellions 2011 släpps på vanlig flaska och magnum enligt denna lista.
Paul Bara millesime 2012.

Cuvee louis är tarlants prestige champagne men de brukar göras på fifty fifty noir/chardonnay.
Någon som har koll på om de ändrat eller gör en ren bdb 2008?

Är det inte Billecarten då?
https://www.champagne-billecart.fr/en/millesime/cuvee-louis
 

Elvis

Medlem
Min fru vann på vinlotteriet på sitt jobb idag. Italienska viner för 150-200 kr var kategorin och det här var vad hon vann:

IMG_4331.JPG

En bättre Barbera d'Alba kan vara trevlig men vad sjutton är det andra? Ett rött sött vin? :oops: Kanske ska byta det?
 

MartinE

Medlem
Cuvee Louis är en solera, länk.
Väntar med på en ny blend av 2002, 2004, 2006, 2008 och 10 kanske, då man släppte 03, 05 och 09 separat, mina spekulationer dock.

Dock ligger dom förbaskat länge innan deg.

Men att man tar endast 70-80 euro pavan än är för mig en gåta.
Håller med om att det är en härlig champagne och att man ser fram emot nästa utgåva! Angående priset brukade den faktiskt vara billigare på SB än på plats hos Tarlant!
 

Christer J

Medlem
Har fyllt på i källaren med lite nya champagner:

Deutz Amour de Deutz Blanc de Blancs 2008 x3
Egly-Ouriet Blanc de Noirs Vieilles Vignes x9
Duval-Leroy Femme de Champagne x3
Gatinois Reserve Brut Grand Cru x3
Pierre Gimonnet & Fils Cuvee Fleuron 2008 x3
Taittinger Comtes 2007 Champagne Blanc de Blancs x1

På bilden ses mina nya bokhållare (på temat vin och litteratur).
DSCF5432-Redigera.jpg
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Cuvee Louis är en solera, länk.
Väntar med på en ny blend av 2002, 2004, 2006, 2008 och 10 kanske, då man släppte 03, 05 och 09 separat, mina spekulationer dock.

Dock ligger dom förbaskat länge innan deg.

Men att man tar endast 70-80 euro pavan än är för mig en gåta.
Låt oss hoppas på en kraftfull prishöjning!;)
 
Toppen