Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Druvan

Medlem
Skärmavbild 2018-11-17 kl. 16.34.18.png


3x 2008 Louis Roederer Cristal (97062)
1x 2008 Delamotte Blanc de Blancs (97042)
1x 2008 Philipponnat Grand Blanc Extra Brut (85729)
1x 2010 San Fereolo Langhe Barbera Austri (95684)
1x 2015 Veraton Bodegas Alto Moncayo 2015 (90222)
 

Silenos

Medlem
Börjar runda av mina samlingar på allvar nu, fullt spett året ut. Sen kanske vissa sporadiska köp. Har dock själv uppnåt en ålder, där jag inser att mina köp aldrig kommer uppnå njutbar ålder under min livstid. Nåja, denna veckas hämtning.

Du som framförallt gillar Bordeaux, varför köper du inte grejer med, mer eller mindre, ålder? Bordeaux är ju en av de mest likvida marknaderna som finns när det kommer till flasklagrat vin.
 
M

Mouton

Du som framförallt gillar Bordeaux, varför köper du inte grejer med, mer eller mindre, ålder? Bordeaux är ju en av de mest likvida marknaderna som finns när det kommer till flasklagrat vin.
Om du menar aktioner, köper aldrig gammalt som kanske legat på spishällen.. Gammalt på bolaget? Leoville Barton 2005 för 700:- mer än på Restuarang listor.. Tror inte det. Men jag köper alltid gammalt skit om tillfället är rätt, därav kommentaren "sporadiska tillfällen" sen har jag dock min samling från -66 och framåt att falla tillbaka på:) önskar att jag kunde skriva -61, men så är tyvärr inte fallet..
 
Last edited by a moderator:

Silenos

Medlem
@Mouton , jag tänkte väl främst på vinhandlare från övriga europa. Via dem sipprar det ju ut äldre årgångar titt som tätt. Ibland är det direkt från Place de Bourdeaux, ibland säkerligen från andra källor. Man får hitta en handlare man litar på. Och även om det kan bli dyrt om man vill köpa helt drickfärdiga viner, så kan man åtminstone komma en bra bit på vägen, utan att det behöver kosta mer än nya årgångar. Men det låter inte som du är i någon stor nöd...
 

Trydebull

Medlem
Check på gringubbe här också!
Jag ville också vara gringubbe. Men så har jag både dålig karraktär och dålig självdisciplin. Så jag köpte en flaska...

Och sedan två Initial till från min tyska langare. Och några rosé. Och V.O. Och en Exquise. Det var kanske inte superbilligt men definitivt billigare än novembersläppet på SB.

Men jag tycker ändå att vi alla borde vara gringubbar, oavsett "vem som höjt priserna" för det är en ruggig skillnad bara man tittar över fyra år på sin CT...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag ville också vara gringubbe. Men så har jag både dålig karraktär och dålig självdisciplin. Så jag köpte en flaska...

Och sedan två Initial till från min tyska langare. Och några rosé. Och V.O. Och en Exquise. Det var kanske inte superbilligt men definitivt billigare än novembersläppet på SB.

Men jag tycker ändå att vi alla borde vara gringubbar, oavsett "vem som höjt priserna" för det är en ruggig skillnad bara man tittar över fyra år på sin CT...
Jag ville också vara en gringubbe och hoppades att de skulle försvinna snabbt i vanlig ordning. Men det gjorde de inte - antagligen på grund av alla andra gringubbar där ute? Så jag råkade halka på knappen och klickade hem en också:cool: Det är dock absolut sista gången!
 

Vingubben

Medlem
25E6B872-E6A6-414B-986C-E60D2B1CCF53.jpeg

VVS- Våga Vägra Selosse
Blev istället en beställning till Plus de Bulles. Roederer 2008 för €70 och Amour de Deutz Rosé för €135, samt lite annat smått och gott till kommande helger. HAPPY5, HAPPY10 och HAPPY15 ger rabatt med €5,€10 och €15 på beställningar över €90, €150 respektive €300.
 

JonasBo

Medlem
Känner man ett stort och akut sug så finns det ett par 2008 Palmer på magnum på systembolaget Karl Johansgatan i Göteborg.
Jag köpte några, finns kanske 3-4 kvar. Men antar att om man beställer nu så får man den rätta? Mest ett impulsköp från min sida när jag var förbi och plockade upp några behändigt benämnda
"Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Imperial Dark" vilka jag tycker också man kan passa på att plocka upp några av om man gillar eller vill testa belgisk mörk bra öl.

Visa bifogad bild 14443

Finns ett helt gäng i Gårda också. Framgår dock ej av lådan så öppna förpackningen för att vara säker.
 
Toppen