Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Gredos

Medlem
Håller med! Och hoppas fortfarande- även för egen del...

Men blir lätt bekymrad över att ni inte ens fått något meddelande medan mina ordrar blivit makulerade.



Ni som är aktiva här och öppna med att ni jobbar på SB - är det subjektiva tolkningar hos respektive butik som styr om ordrar blir makulerade eller ej?


De verkar vara försenade in på lagret, och då
JF-Hillebrand/Livley inte skickat ett ordersvar på att de inte finns. Så händer det att ordrarna blir hängande i mellan olika system.

Så beställ om, Ni som inte fått era flaskor.
Annars så är risken att ni blir utan.

(Väldigt mycket kundordar nu till jul så finns risk att vissa butiker inte hinner med i uppföljningen av orderar som inte kommer/blivit fel på.)
 

Christer J

Medlem
Lively Wines kör någon slags märklig nonchalera kunden-taktik, har försökt fråga både via mail och Instagram DM om de kommer släppa Kutch igen men nada (det är Lively som har By Farr).
Håller med, har mailat lite frågor jag också men det är helt tyst. Tidigare i höstas svarade de omgående på frågor.
 

Trydebull

Medlem
Ni som är aktiva här och öppna med att ni jobbar på SB - är det subjektiva tolkningar hos respektive butik som styr om ordrar blir makulerade eller ej?

De verkar vara försenade in på lagret, och då
JF-Hillebrand/Livley inte skickat ett ordersvar på att de inte finns. Så händer det att ordrarna blir hängande i mellan olika system.

Så beställ om, Ni som inte fått era flaskor.
Annars så är risken att ni blir utan.

(Väldigt mycket kundordar nu till jul så finns risk att vissa butiker inte hinner med i uppföljningen av orderar som inte kommer/blivit fel på.)

Ja, det är ungefär så jag misstänkte att det fungerade. Anledningen till min fråga är att jag från min butik först fick ett sms om att leveransen var försenad (vilket ingen annan fått sms om) - men medan min order sedan blev makulerad - så har andra inte fått någon information alls - mer än nu indikering på att de ska få sin beställning. Så man kan nog tyvärr inte säga att det finns en röd linje och enhetlig hantering där ändå.

Och om det är/har varit trångt om flaskor så hade jag ju riskerat att bli utan för att någon bestämde sig för att makulera min order medan någon annan, på en annan butik, bestämt sig för att låta deras kundordrar ligga kvar.

Nu är ju inte några flaskor By Farr "the end of the world" men ändå...

Lively Wines kör någon slags märklig nonchalera kunden-taktik, har försökt fråga både via mail och Instagram DM om de kommer släppa Kutch igen men nada (det är Lively som har By Farr).

Håller med, har mailat lite frågor jag också men det är helt tyst. Tidigare i höstas svarade de omgående på frågor.

Min erfarenhet från dem är också att de svarat på tilltal tidigare. Det här är ju dessutom busenkelt - ett standardmässigt "sorry för strul men vår leverans har blivit hängande - vi lägger dig i maillist så får du mail några dagar innan den blir beställningsbar igen"!

Eller än bättre - vi meddelar försäljningsskedjan så att de kan uppdatera informationen på sin hemsida...

Att tiga i det här fallet är ju knappast guld.
 

Swedy

Medlem
Lively Wines kör någon slags märklig nonchalera kunden-taktik, har försökt fråga både via mail och Instagram DM om de kommer släppa Kutch igen men nada (det är Lively som har By Farr).
Intressant att du säger detta!
Jag var i kontakt med dom i maj gällande en privatimport, då var dom väldigt hjälpsamma och jag fick informationen att flaskorna skulle komma i oktober.
När det väl blev oktober hörde jag av mig till han som är ”Brand Manager” där han förklarade att flaskorna var påväg.
När dom väl kom så fick jag ett mail om att han själv skulle leverera flaskorna till Systembolaget dagen efter.
En vecka efter att han skulle ha levererat flaskorna tar jag kontakt med hon som är chef (?) och hon lovar att kolla upp vad som hänt samt återkomma direkt. Detta var 2 veckor sedan:)
Värt att notera är att Systembolagets privatimport även dom har försökt att komma i kontakt med dom flertalet gånger, utan framgång...

Vet inte vad nästa steg blir...:rolleyes:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Hämtade upp denna från näst senaste webbsläppet
IMG_2984.JPG

De andra på väg in i varierande antal:
Farrside (blir nog makulerad i vanlig ordning :rolleyes:)
Ridge Montebello
Ridge Lytton Springs
2011 Churchill
2008 Henriot
Grosset Polish Hill (en riktigt bra knastertorr AU riesling - tilläggsbeställning från förra småpartisläppet)
Ultreia Saint Jacques
Sassicaia
Guidalberto
Pian delle Vigne
Keller Trocken
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag undrar om leverantörerna möjligen väljer ut de största beställningarna för att begränsa fraktkostnaden mellan sig och systembolagsbutiken.
Tror att detta är precis vad dom gör? När de summerar beställningarna så kan jag tänka mig att de kan plocka bort enstaka småbeställningar till små bolag för att istället lägga på dem till bolag som har fler beställningar för att spara frakt.
 

Gredos

Medlem
Tror att detta är precis vad dom gör? När de summerar beställningarna så kan jag tänka mig att de kan plocka bort enstaka småbeställningar till små bolag för att istället lägga på dem till bolag som har fler beställningar för att spara frakt.

Nej så funkar det inte för 99% av importörerna . Kanske att någon liten som kör ut själv skulle göra så.
Men alla de större så går allt bara via ett affärssystem ut till plockarna på lagret och de plockar efter en lista vad som ska på pallarna.
De kan inte se vilka kunder som beställt mm det är bara när det är privatimport.
 
Inget köp, men jag fick den här av en kompis som hade varit och köpt den på plats. Någon som har något att säga om den? Själv vet jag inte mycket mer än att det är en Pinot från Jura. .
D2E013BF-C69D-4407-8807-97E10F519FCA.jpeg
 

Pontus

Medlem
Nej så funkar det inte för 99% av importörerna . Kanske att någon liten som kör ut själv skulle göra så.
Men alla de större så går allt bara via ett affärssystem ut till plockarna på lagret och de plockar efter en lista vad som ska på pallarna.
De kan inte se vilka kunder som beställt mm det är bara när det är privatimport.
Kan du förklara varför vissa ordrar makuleras och andra inte, när det samtidigt påstås att det inte är butikerna som styr detta? Vem makulerar ordrar eller inte i fallet By Farr?
 

Skrutt

Medlem
Kan du förklara varför vissa ordrar makuleras och andra inte, när det samtidigt påstås att det inte är butikerna som styr detta? Vem makulerar ordrar eller inte i fallet By Farr?
Det där kan jag nog svara på. Butiken du beställt till skickar din order manuellt till leverantören. Det kanske görs någon timme efter att du lagt din beställning, eller flera timmar efter, eller nästa dag. Oavsett när det händer, vet inte butiken mer om varans lagersaldo i det ögonblicket än vad du själv gör när du beställer. Det innebär att 25 butiker kan beställa 100 flaskor ovetandes om lagersaldo. Finns det då bara 50 flaskor hos leverantören kommer denne följaktligen att neka hälften av beställningarna. Exakt hur det kommuniceras till SB vet jag inte.
 

Gredos

Medlem
Det där kan jag nog svara på. Butiken du beställt till skickar din order manuellt till leverantören. Det kanske görs någon timme efter att du lagt din beställning, eller flera timmar efter, eller nästa dag. Oavsett när det händer, vet inte butiken mer om varans lagersaldo i det ögonblicket än vad du själv gör när du beställer. Det innebär att 25 butiker kan beställa 100 flaskor ovetandes om lagersaldo. Finns det då bara 50 flaskor hos leverantören kommer denne följaktligen att neka hälften av beställningarna. Exakt hur det kommuniceras till SB vet jag inte.
Butikerna skickar inga ordar manuellt, alla orderar går iväg enlighet deras leveransschema.
 

Pontus

Medlem
Det där kan jag nog svara på. Butiken du beställt till skickar din order manuellt till leverantören. Det kanske görs någon timme efter att du lagt din beställning, eller flera timmar efter, eller nästa dag. Oavsett när det händer, vet inte butiken mer om varans lagersaldo i det ögonblicket än vad du själv gör när du beställer. Det innebär att 25 butiker kan beställa 100 flaskor ovetandes om lagersaldo. Finns det då bara 50 flaskor hos leverantören kommer denne följaktligen att neka hälften av beställningarna. Exakt hur det kommuniceras till SB vet jag inte.
Det är just det där sista jag undrar över.
 
Trådskapare
A
Butikerna skickar inga ordar manuellt, alla orderar går iväg enlighet deras leveransschema.
På den tiden då jag köpte mer via Systembolaget än jag gör idag så lärde jag mig att det var viktigt att ha koll på vilken dag den speciella butiken la order. Vet inte om det fortsatt är så (2018 och allt) men kanske inte ska bli allt för förvånad om så är fallet.
 
Toppen