Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jerobaum

Medlem
Sjukt jobbigt med köpstopp i januari, men det är så uppskattat att följande flaskor får ligga på Systembolagets lager till början av februari:
2 x 2017 Auguste Clape Cornas
2 x 2011 Uccelliera Brunello di Montalcino
3 x 2015 Il Marroneto Brunello di Montalcino
2 x 2011 Muga Prado Enea Gran Reserva
3 x 2017 Peter Lauer Fass 12 Unterstenberg
2 x 2016 J-L Chave Hermitage

Il Marroneto Brunello di Montalcino Så bra
 

ekman

Medlem
Jag vill rikta ett särskilt tack till jultomten som väljer att titta förbi även i januari! :)

20200127_195517.jpg
 

BallyJ

Medlem
Sjukt jobbigt med köpstopp i januari, men det är så uppskattat att följande flaskor får ligga på Systembolagets lager till början av februari:
2 x 2017 Auguste Clape Cornas
2 x 2011 Uccelliera Brunello di Montalcino
3 x 2015 Il Marroneto Brunello di Montalcino
2 x 2011 Muga Prado Enea Gran Reserva
3 x 2017 Peter Lauer Fass 12 Unterstenberg
2 x 2016 J-L Chave Hermitage
Så efter de vanliga avvikelserna med fel årgång och felaktigt saldo blev uttaget enligt nedan:
2 x 2017 Auguste Clape Cornas
1 x 2011 Uccelliera Brunello di Montalcino
0 x 2015 Il Marroneto Brunello di Montalcino
2 x 2011 Muga Prado Enea Gran Reserva
3 x 2017 Peter Lauer Fass 12 Unterstenberg
2 x 2016 J-L Chave Hermitage
Så sorgligt att detta är mer regel än undantag:-(
 

doda

Medlem
Nyfiken på definitionen av fynd? :D
Fynd är absolut relativt :) Det blev ungefär en rabatt på 35% mot priset som gällde på webbsläppet i höstas. Det tyckte jag kändes bra. Det var ett relativt nystartat hotell med hög ambitionsnivå avseende allt inkl. vinkällare. Det mesta kändes relativt rimligt/korrekt prissatt utom dessa viner från Conterno. De hade tre flaskor, och jag kunde inte motstå :)
 

Swedish

Medlem
Fynd är absolut relativt :) Det blev ungefär en rabatt på 35% mot priset som gällde på webbsläppet i höstas. Det tyckte jag kändes bra. Det var ett relativt nystartat hotell med hög ambitionsnivå avseende allt inkl. vinkällare. Det mesta kändes relativt rimligt/korrekt prissatt utom dessa viner från Conterno. De hade tre flaskor, och jag kunde inte motstå :)
35% är inte så mycket att orda om. Det finansierar ju i princip skidresan...:oops:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Caviste släpps imorgon Cav0114 - Domaine de la Touraize 2017. Någon som köpte förra lådan från den producenten, eller har druckit tidigare årgångar och har erfarenhet?
 

Oscaro

Medlem
Caviste släpps imorgon Cav0114 - Domaine de la Touraize 2017. Någon som köpte förra lådan från den producenten, eller har druckit tidigare årgångar och har erfarenhet?
Prövade dem precis, inga viner var samma som förra årets släpp. Chardonnay var fin, balanserad med lite syra och fin friskhet, les moulins var större med mer mineraler, lite stenfrukter och lite stramare. Terres Bleues var väldigt bra, silkeslen med mycket Sten och mineraler, men rätt skarp fortfarande, prövade även en 2015 och det var väldigt stor skillnad där den öppnat upp sig och blivit mjukare och väldigt len.
Jag beställde precis en låda :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Prövade dem precis, inga viner var samma som förra årets släpp. Chardonnay var fin, balanserad med lite syra och fin friskhet, les moulins var större med mer mineraler, lite stenfrukter och lite stramare. Terres Bleues var väldigt bra, silkeslen med mycket Sten och mineraler, men rätt skarp fortfarande, prövade även en 2015 och det var väldigt stor skillnad där den öppnat upp sig och blivit mjukare och väldigt len.
Jag beställde precis en låda :)
Tack för den utförliga beskrivningen. Så med andra ord nya viner i denna låda? Kostar 1290 + frakt. Prisvärt?
Vart beställde du den idag?
 

Oscaro

Medlem
Tack för den utförliga beskrivningen. Så med andra ord nya viner i denna låda? Kostar 1290 + frakt. Prisvärt?
Vart beställde du den idag?
Ja precis nya viner, gillar man stilen tycker jag det är prisvärt, speciellt med tanke på utvecklingen bara på några år. Väldigt odlarfokuserad tillverkning också vilket är kul. Beställde via Grappe.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja precis nya viner, gillar man stilen tycker jag det är prisvärt, speciellt med tanke på utvecklingen bara på några år. Väldigt odlarfokuserad tillverkning också vilket är kul. Beställde via Grappe.
Tänkte pröva iaf. Årets löfte: Enbart vitt och Jura roligt nog :D. Var priset likadant eller annat?
 
Toppen