Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Sonderlese

Medlem
Två flaskor Bonnaire Variance BdB anlände idag
B436E37F-100E-4668-950F-CCA569B4A8BF.jpeg

Det lacker mot helgen! :)
 

Trydebull

Medlem
Caviste släpps imorgon Cav0114 - Domaine de la Touraize 2017. Någon som köpte förra lådan från den producenten, eller har druckit tidigare årgångar och har erfarenhet?

Prövade dem precis, inga viner var samma som förra årets släpp. Chardonnay var fin, balanserad med lite syra och fin friskhet, les moulins var större med mer mineraler, lite stenfrukter och lite stramare. Terres Bleues var väldigt bra, silkeslen med mycket Sten och mineraler, men rätt skarp fortfarande, prövade även en 2015 och det var väldigt stor skillnad där den öppnat upp sig och blivit mjukare och väldigt len.
Jag beställde precis en låda :)

Vad jag kan se finns det fortfarande flaskor kvar. Måste vara någon form av negativt rekord. Säger jag utan att veta hur många flaskor Martin har av just de här?!

Caviste är ju ett kul koncept - men det skickas också med ett enormt antal ”diverse-flaskor” varje år som ärligt talat är sådär - för att kränga några få som är bra - och någon gång riktigt bra.

Kännas som en ny trend att de inte säljer slut direkt - är det en spaning- eller en tillfällighet?
 

Oscaro

Medlem
Vad jag kan se finns det fortfarande flaskor kvar. Måste vara någon form av negativt rekord. Säger jag utan att veta hur många flaskor Martin har av just de här?!

Caviste är ju ett kul koncept - men det skickas också med ett enormt antal ”diverse-flaskor” varje år som ärligt talat är sådär - för att kränga några få som är bra - och någon gång riktigt bra.

Kännas som en ny trend att de inte säljer slut direkt - är det en spaning- eller en tillfällighet?
Vet inte hur många flaskor av de här han har faktiskt, men tycker det du påpekar är en av de roligaste grejerna med caviste. Klart de billigare vinerna inte är något speciellt för det mesta, men tycker inte heller man kan förvänta sig stordåd av 150kr viner. Det lådorna gör bra tycker jag är att påvisa skillnader i druvor, eller områden. Som med senaste lådan där två av vinerna innehåller savagnin och en med bara chard, så det bildas en lätt introduktion till området och man kan lättare urskilja vad man tycker om och inte.
 

Trydebull

Medlem
Klart de billigare vinerna inte är något speciellt för det mesta, men tycker inte heller man kan förvänta sig stordåd av 150kr viner.

Jag har inget emot Caviste - de fyller absolut en funktion! Men det var länge sedan de enkla vinerna låg på 150... Nu ligger de i bästa fall precis under 200 (som i det här släppet) och mer vanligt upp mot 300 - ,eller, vid Champagne - klart över det också... Och då blir det mycket pengar för bulkviner. Ledsen om någon blir kränkt, men man måste få skriva vad man tycker! Och då har jag lite krav på flaskorna...
 

Oscaro

Medlem
Jag har inget emot Caviste - de fyller absolut en funktion! Men det var länge sedan de enkla vinerna låg på 150... Nu ligger de i bästa fall precis under 200 (som i det här släppet) och mer vanligt upp mot 300 - ,eller, vid Champagne - klart över det också... Och då blir det mycket pengar för bulkviner. Ledsen om någon blir kränkt, men man måste få skriva vad man tycker! Och då har jag lite krav på flaskorna...
Ingen som blir kränkt, och självklart ska du få skriva vad du tycker, jag skrev bara vad jag tyckte också!
 

Trydebull

Medlem
Kan dock personligen tycka att ”bulkviner” inte är rätt ord, eftersom det hör ihop med storproducenter i min värld.

Lite väl raljerande från min sida kanske. Menade mest att de är utfyllnadsviner som man egentligen inte vill ha, men som kommer med för den, ibland, enda flaskan som man egentligen har intresse av. Och - när jag jämför "enklare" flaskor, för 200kr flaskan (oftast även mer till och med för de enklaste flaskorna - plus 40kr i frakt per flaska...), med viner som finns i Systembolagets ordinarie sortiment, för samma peng, så måste jag säga att jag inte är övertygad om värdet.
 

BallyJ

Medlem
3 * 2015 Il Marroneto Brunello di montalcino beställda igen. Enligt uppgift ska det nu vara 2015 och inte 2014 som kommit in i lager på depåerna idag.
 

matage

Medlem
Det här kanske har diskuterats tidigare men jag undrar ifall det är lagligt att byta vin med en annan person, flaska mot flaska?
https://www.finewines.se/threads/byta-alkohol-privat.2887/
Förvisso sex år gammal tråd men konsensus verkar vara "gråzon". Nu är jag långt ifrån jurist (bara hobby-rättshaverist) men jag har svårt att se att ett byte rakt av (flaska/or mot flaska) kan fastna då det borde vara svårt att argumentera kommersiell vinning... men vad vet jag.. Borde vara svårt att dra gräns/prejudikat om man betänker nedan scenarios och det faktum att jag får ge bort en flaska vin i gåva..

- Kan jag byta flera flaskor enklare vin mot en flaska bättre vin?
- Får jag byta EN flaska enklare vin mot EN flaska bättre vin?
- Kan jag byta en flaska mot samma vin i annan årgång?
- Kan jag byta en flaska mot samma vin från annan inköpskanal?
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
https://www.finewines.se/threads/byta-alkohol-privat.2887/
Förvisso sex år gammal tråd men konsensus verkar vara "gråzon". Nu är jag långt ifrån jurist (bara hobby-rättshaverist) men jag har svårt att se att ett byte rakt av (flaska/or mot flaska) kan fastna då det borde vara svårt att argumentera kommersiell vinning... men vad vet jag.. Borde vara svårt att dra gräns/prejudikat om man betänker nedan scenarios och det faktum att jag får ge bort en flaska vin i gåva..

- Kan jag byta flera flaskor enklare vin mot en flaska bättre vin?
- Får jag byta EN flaska enklare vin mot EN flaska bättre vin?
- Kan jag byta en flaska mot samma vin i annan årgång?
- Kan jag byta en flaska mot samma vin från annan inköpskanal?
Det borde väl vara tillåtet. Man får ju som sagt, ge bort alkohol som present, till någon som fyllt 20.
Jag skulle gärna ge bort mina Bollinger LGA 2008 mot nån BdB i utbyte från samma år.
 
Toppen