Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Esko

Medlem
Nu blev de en vända om bolaget på vägen hem idag.

Påfyllning av jacquesson 742 trots att flaskan jag drack på nyår var en besvikelse förhållande till mina förväntningar. Tycker att 739an var fantastisk sen har då varken 741 eller 742 riktigt nått dit.

Egly-Ouriet brut tradition oklart basår

Marc Hebrart SC -15 ska väl vara ett ok år. SC 10 som också finns på bolaget är ljuvlig. Domaine Vacheron sancerre 18
Luddite Shiraz 12. Ska utvärdera vad som skrivits om den tidigare på forumet.
 

Alex5

Medlem
Köpte ett 12 pack Altesino från Philipsons i somras. Bra producent men svag årgång. Ska du köpa 14 så köp av de bättre producenterna.
Jag såg på philipsons att dom hade både Altesino och Fossacolle 2014 för 225kr flaskan. Kanske lägger lite extra och köper 2015 istället. Vilken är favorit utav Argiano och Altesino? Hur skiljer dom sig?
 

Robbes

Medlem
Jag såg på philipsons att dom hade både Altesino och Fossacolle 2014 för 225kr flaskan. Kanske lägger lite extra och köper 2015 istället. Vilken är favorit utav Argiano och Altesino? Hur skiljer dom sig?
Inte testat Argiano, men gillar Altesino skarpt. För 225kr/fl så är Altesinon ett fynd, även fast det är 2014. 2015 säljs nog som premeur, tror ej de släppts än.
 

Jerobaum

Medlem
Är det någon som smakat på brunello av årgång 2014 som kan dela med sig av sina upplevelser?

Jag är ingen expert men efter ha provat 2010, 2011 och 2012 tyckte jag 2014 var rätt modest i form av frukt och syra. Påtagliga tanniner (som det bör vid så ung ålder) men tyckte de tidigare årgångarna var mer utvecklade vid den tiden
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Årets första beställningen kom precis innanför dörren. Känns trevligt att dessa redan är preskiberade eftersom jag beställde dem i Dec. :)
20200116_181612.jpg
 

Stefan J

Medlem
För 2020 var målsättningen att testa mer och bunkra mindre för att bredda erfarenheterna. Håller utkick efter producenter som i olika sammanhang omnämns poistivt och testar.

De tre första har jag ingen erfarenhet av så skall bli intressant. Philipponant har jag provar en del av men inte BdN så den fick följa med för att fylla ut lådan så att säga. Blev en Billiecart Salmon NV Rose också (ej testat den tidigare) men den han slincka ned innan den fastande på bild :)

Pascal Doquet Le Mesnil sur Oger 2006
Guy Charlemagne Mesnillesime 2012
Cazals Le Clos Cazals - La Chapelle du Clos 2012
Philipponant BdN 2012

testa_nya_2020_jan.jpg


Sen kan man ju inte helt undvika att bunkra lite för framtiden så fick bli tre Paul Bara Comtesse Marie de France 2008 för att fylla på 2008 saldot ytterligare :)

PB_CMDF_5.jpg
 

BallyJ

Medlem
Sjukt jobbigt med köpstopp i januari, men det är så uppskattat att följande flaskor får ligga på Systembolagets lager till början av februari:
2 x 2017 Auguste Clape Cornas
2 x 2011 Uccelliera Brunello di Montalcino
3 x 2015 Il Marroneto Brunello di Montalcino
2 x 2011 Muga Prado Enea Gran Reserva
3 x 2017 Peter Lauer Fass 12 Unterstenberg
2 x 2016 J-L Chave Hermitage
 

Kalle A

Medlem
För 2020 var målsättningen att testa mer och bunkra mindre för att bredda erfarenheterna. Håller utkick efter producenter som i olika sammanhang omnämns poistivt och testar.

De tre första har jag ingen erfarenhet av så skall bli intressant. Philipponant har jag provar en del av men inte BdN så den fick följa med för att fylla ut lådan så att säga. Blev en Billiecart Salmon NV Rose också (ej testat den tidigare) men den han slincka ned innan den fastande på bild :)

Pascal Doquet Le Mesnil sur Oger 2006
Guy Charlemagne Mesnillesime 2012
Cazals Le Clos Cazals - La Chapelle du Clos 2012
Philipponant BdN 2012

Visa bifogad bild 18873

Sen kan man ju inte helt undvika att bunkra lite för framtiden så fick bli tre Paul Bara Comtesse Marie de France 2008 för att fylla på 2008 saldot ytterligare :)

Visa bifogad bild 18877

Kan ju nämna att om man skulle ha vägarna förbi Norge och är sugen på Cazals 2012:a så kostar den här 650.- nok och i Sverige 950:- sek..
 
Toppen