Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

The Wall

Medlem
Trigger! Har verkligen bara superlativ att säga om Valiniere (och har -14 och -15 i källaren) och tyckte Jadis var finfin men har inte druckit denna. Var hamnar denna i trojkan? Ser att -16 Valiniere också finns att få tag på fortfarande (för +100kr). Om man bara går för en av dessa - vilken går man på?
Båda är bra men Valinière blir vassare om du planerar att vänta i 10-15 år innan konsumtion.
 

LeChat

Medlem
Trigger! Har verkligen bara superlativ att säga om Valiniere (och har -14 och -15 i källaren) och tyckte Jadis var finfin men har inte druckit denna. Var hamnar denna i trojkan? Ser att -16 Valiniere också finns att få tag på fortfarande (för +100kr). Om man bara går för en av dessa - vilken går man på?
Eftersom du gillar Valiniere så ska du kanske satsa på den. Mer mourvedre i denna.

Den andra brukar kallas för tradition tror jag och är väl instegsvinet som är en blandning av syrah, mourvedre, carignan, grenache och cinsault. Den uppställningen är ju inte direkt äcklig den heller. Du får helt enkelt köpa båda.:)
 

The Wall

Medlem
Eftersom du gillar Valiniere så ska du kanske satsa på den. Mer mourvedre i denna.

Den andra brukar kallas för tradition tror jag och är väl instegsvinet som är en blandning av syrah, mourvedre, carignan, grenache och cinsault. Den uppställningen är ju inte direkt äcklig den heller. Du får helt enkelt köpa båda.:)
Båda är ett måste.
 

Ekdahl

Medlem
Eftersom du gillar Valiniere så ska du kanske satsa på den. Mer mourvedre i denna.

Den andra brukar kallas för tradition tror jag och är väl instegsvinet som är en blandning av syrah, mourvedre, carignan, grenache och cinsault. Den uppställningen är ju inte direkt äcklig den heller. Du får helt enkelt köpa båda.:)
Tack. Skall klura lite på den. Det blir nog bara en av dessa då jag är lite försiktig med inköp som skall ligga i källaren, det blir nog max två stycken.
 

tobbe81

Medlem
Äntligen kom min egen kombinerade jura låda från vinnatur en riktigt @Daniel A låda nu måste jag fördjupa mig själv och lära mig allt vad jura har att erbjuda octavin är 2018 och de två olika från Claude buchot är 2015.
IMG_20200605_184620_803.jpg
 

Daniel A

Administratör
Äntligen kom min egen kombinerade jura låda från vinnatur en riktigt @Daniel A låda nu måste jag fördjupa mig själv och lära mig allt vad jura har att erbjuda octavin är 2018 och de två olika från Claude buchot är 2015.Visa bifogad bild 20132
Underbart! Att fördjupa sig i Jura med Octavin är ju verkligen som att hoppa ner i den djupa delen av poolen (med en stenbumling i famnen). Hoppas du trivs där nere!
 

tobbe81

Medlem
Underbart! Att fördjupa sig i Jura med Octavin är ju verkligen som att hoppa ner i den djupa delen av poolen (med en stenbumling i famnen). Hoppas du trivs där nere!
kommer nog inte öppna någon ännu kanske till hösten eller till våren först måste läsa på lite mera om jura. Förövrigt så kommer det inom kort en ny blandlåda med jura viner från vinnatur med bla två olika viner från octavin så håll utkik på deras hemsida och deras Instagram konto för er som är intresserade att fånga en låda utav de 48st som kommer att släppas .
 
Last edited:

LeChat

Medlem
syrah, mourvedre, carignan, grenache och cinsault
Mitt tidigare svar angående Leon Barrals Faugeres lätt väldigt gott tycker jag:), men när jag nu letade efter några omdömen, såg jag följande druvsammansättning som förmodligen är den korrekta: 50% Carignan, 30% Syrah och 20% Cinsault.
 
Mitt tidigare svar angående Leon Barrals Faugeres lätt väldigt gott tycker jag:), men när jag nu letade efter några omdömen, såg jag följande druvsammansättning som förmodligen är den korrekta: 50% Carignan, 30% Syrah och 20% Cinsault.
Jag gillar också Barral - har druckit både Jadis och Valiniere i årgångarna 2010, 2011 och 2012. Har några fler årgångar Valiniere i källaren men har kanske litet mer förkärlek för Jadis som jag tror är 50 % Carignan och sen Syrah och Grenache för resten.

Valiniere är väl till största delen Mourvedre och sen litet Syrah; den har verkligen behov av lagring, liksom en del rätt strukturerade röda Bandoler. Hoppas att de landar till slut...

Alla viner är ju AOC Faugères. Instegsvinet som bara har AOC men inte något cuvée-namn är en mix av Carignan, Grenache och Cinsault.
För en bra överblick se Kermit Lynch's info-sida.
 

jrick

Medlem
Trigger! Har verkligen bara superlativ att säga om Valiniere (och har -14 och -15 i källaren) och tyckte Jadis var finfin men har inte druckit denna. Var hamnar denna i trojkan? Ser att -16 Valiniere också finns att få tag på fortfarande (för +100kr). Om man bara går för en av dessa - vilken går man på?
Kan inte säga något om vilken som är godast men kan konstatera att normalt skiljer det 20 euro i pris, inte 100 kr. Eller annorlunda uttryckt normalt är Valiniere dubbelt så dyr, inte 33% dyrare.
 

Boletus

Medlem
Visa bifogad bild 20168
Fick tag på 6 flaskor 2015 Fuligni på auktion utomlands för ca 800:- flaskan vilket får anses som ett bra pris.
Oh den vill jag också ha :)
58€ på xtrawine just nu är ju väldigt bra. Blir ca. 650 sek efter frakt och påslag, beroende på antal flaskor beställt... Om någon i Stockholm är intresserad av sambeställning kan ni hojta till, kanske kan styra upp något.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Oh den vill jag också ha :)
58€ på xtrawine just nu är ju väldigt bra. Blir ca. 650 sek efter frakt och påslag, beroende på antal flaskor beställt... Om någon i Stockholm är intresserad av sambeställning kan ni hojta till, kanske kan styra upp något.
Hojt!
 

LeChat

Medlem
Oh den vill jag också ha :)
58€ på xtrawine just nu är ju väldigt bra. Blir ca. 650 sek efter frakt och påslag, beroende på antal flaskor beställt... Om någon i Stockholm är intresserad av sambeställning kan ni hojta till, kanske kan styra upp något.
Låter som ett fantastiskt bra pris. Jag har noterat deras pris tidigare, fast med den lilla detaljen att de då var slut i lager. Men nu verkar de ju finnas. Köp!:)
 

Boletus

Medlem
Låter som ett fantastiskt bra pris. Jag har noterat deras pris tidigare, fast med den lilla detaljen att de då var slut i lager. Men nu verkar de ju finnas. Köp!:)
De brukar ha väldigt små lager har jag märkt, och ofta försvinner saker medan jag har gått i köptankar.
Den här gången var jag snabb på avtryckaren och beställde 12 flaskor, vilket var tur då den nu är markerad som tillfälligt slut. Men mitt köp gick igenom. Jag behöver inte alla flaskor själv så startar en samköpstråd.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
De brukar ha väldigt små lager har jag märkt, och ofta försvinner saker medan jag har gått i köptankar.
Den här gången var jag snabb på avtryckaren och beställde 12 flaskor, vilket var tur då den nu är markerad som tillfälligt slut. Men mitt köp gick igenom. Jag behöver inte alla flaskor själv så startar en samköpstråd.
Kan ta några om det finns kvar
 
Toppen