Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

buteljen

Medlem
Är den så fantastisk? Det är ju ett rosévin och jag är av naturen mycket skeptisk till just roséviner.
Jag blev besviken på systervinet Cuvee Vignettes jag drack för någon vecka sedan. Hade för höga förväntningar efter att ha läst här och på andra ställen. Men det är fortfarande det bästa rosévinet jag druckit tror jag. Har ytterligare två flaskor så får ge det fler chanser. Men kanske Cuvee Caroline är bättre än Vignettes? Irriterande att man inte kan beställa som vanligt från tillfälliga sortimentet :mad:
edit: kom på att jag nog sätter Garrus före detta om jag kommer ihåg rätt hur det var när jag provade för några år sedan (det är väl dock 4 ggr dyrare)
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Men kanske Cuvee Caroline är bättre än Vignettes? Irriterande att man inte kan beställa som vanligt från tillfälliga sortimentet :mad:

Jag har en magnum Vignettes i källaren men har inte provat än. Så här skrev importören till mig om skillnaden mellan vinerna:
”Cuvée des Vignettes är gjort på samma druvmaterial som Cuvée Caroline, dvs 60 år gamla tibouren-stockar. Skillnaden sedan är att Caroline är jäst och lagrat i tio månader på 300 liters barriquer, medan Vignettes är jäst och lagrat i ett år sous voile på 100 år gamla 5000 liters foudres. De toppar inte upp faten, vilket gör att det bildas ett florlager, som för en del viner i Jura, och för sherry.”
 

Robbes

Medlem
Ingen huggsexa direkt om de 60 Harlan Est flaskorna på dagen webbsläpp! Saftigt med 13999kr/fl... jag hoppade dem och klippte 2 fl Kutch Trout Gulch Chardonnay ist!
 

Stefan B

Medlem
Har grämt mig över att jag bara fick 2 halvflaskor och sedan 2 vanliga flaskor på släppet i januari av Monte Bello 2016. Dessutom drack jag upp en halvflaska för att se hur bra den var. Så nu fick det bli en låda till. Tur att Vinunic hade kvar i lager som det gick göra PI via bolaget på.

monte_bello.jpg
 

Stefan B

Medlem
När det plingar till i telefonen och man ser att ens beställning på Sassicaia 2016 har kommit. Då bryr man sig inte om att det är andra gången samma dag man ska till bolaget. Man springer, fullkomligt rusar till affären. Sedan många blickar och mycket snack om flaskorna i butiken, överröst med frågor. Kommer ut lycklig som få. Today was a good day. :cigarr:

IMG_5131.jpg
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
När det plingar till i telefonen och man ser att ens beställning på Sassicaia 2016 har kommit. Då bryr man sig inte om att det är andra gången samma dag man ska till bolaget. Man springer, fullkomligt rusar till affären. Sedan många blickar och mycket snack om flaskorna i butiken, överröst med frågor. Kommer ut lycklig som få. Today was a good day. :cigarr:

Visa bifogad bild 20112
Hur fick du tag i dessa?
 

Ekdahl

Medlem
Läser att 2016 Domaine Léon Barral Faugères kommer att kunna beställas från den 10 juni. Borde vara en bra årgång att köpa några flaskor av.
Trigger! Har verkligen bara superlativ att säga om Valiniere (och har -14 och -15 i källaren) och tyckte Jadis var finfin men har inte druckit denna. Var hamnar denna i trojkan? Ser att -16 Valiniere också finns att få tag på fortfarande (för +100kr). Om man bara går för en av dessa - vilken går man på?
 
Toppen