Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

matage

Medlem
Samma upplevelse vid Torsplan. Själv köade jag mest för Foradori och Becker, sen slank det med några Tondonia och även några blaufränkisch som stod och pockade på uppmärksamhet...
Jag var först på väg till Torsplan (med baktanken - sämre parkering = mindre folk) men insåg att jag inte har järnkoll på var nyheterna står och om det inte är uppstyrt av personalen så insåg jag att jag riskerar att hamna på villovägar och förlora på upploppet.
B Blocks kan jag som min egen ficka däremot ;)
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
Vad gäller om man beställer (vinner) därifrån?
Har köpt några gånger därifrån och det har funkat bra bortsett från en gång då 3 av 6 flaskor var trasiga. De var dock väl förpackade så berodde nog mer på fraktbolagen.
I övrigt så är ju proveniens i stort sett okänt så alltid en risk med äldre flaskor, men går att hitta kap! Många som säljer nyare årgångar också och skulle inte ha något problem att köpa från en erkänd handlare.
 

ZQT

Medlem
Jag var först på väg till Torsplan (med baktanken - sämre parkering = mindre folk) men insåg att jag inte har järnkoll på var nyheterna står och om det inte är uppstyrt av personalen så insåg jag att jag riskerar att hamna på villovägar och förlora på upploppet.
B Blocks kan jag som min egen ficka däremot ;)
Personalen på torsplan var duktiga och hade koll, det ska dom ha!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inga konstigheter egentligen, catawiki lägger på 9% på vinnande budet. Fraktkostnaden står angiven i varje annons. Med ”Pro”-märkta säljare finns möjlighet att nyttja 14 dagars ångerrätt. Betalning sker till Catawiki som betalar ut köpesumman till säljaren efter genomförd leverans.
Tack! Det bör testas då. Inte lätt att hitta 1990 grejer till fruns födelsedag här i Sverige. Inga tullavgifter eller alkoholskatter som tillkommer?
 

Oscaro

Medlem
Tack! Det bör testas då. Inte lätt att hitta 1990 grejer till fruns födelsedag här i Sverige. Inga tullavgifter eller alkoholskatter som tillkommer?
Det beror på vart säljaren befinner sig, men inom EU är det alltid lugnt.
Har faktiskt köpt lite 90 bgn därifrån (tänker tyvärr inte dela med mig :p) som varit fantastiskt!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det beror på vart säljaren befinner sig, men inom EU är det alltid lugnt.
Har faktiskt köpt lite 90 bgn därifrån (tänker tyvärr inte dela med mig :p) som varit fantastiskt!
Haha understood! Letar en 1990 skumpa faktiskt (som inte ruinerar en).
 

Thirsty

Smygnykterist
Någon som testat någon årgång av Feuillattes Palmes d’Or?
Bara erfarenhet från ett tillfälle då den var med som bonus på en provning. Vill minnas att det var en 2008. Tyckte den var ok men övriga var lite mer skeptiska till den, de får inflika. Ska kanske tilläggas att det var en Krug provning vilket medför lite uppförsbacke andra flaskor. :)
 

Champagne99

Medlem
Bara erfarenhet från ett tillfälle då den var med som bonus på en provning. Vill minnas att det var en 2008. Tyckte den var ok men övriga var lite mer skeptiska till den, de får inflika. Ska kanske tilläggas att det var en Krug provning vilket medför lite uppförsbacke andra flaskor. :)

Det var en 2006 som jag tog med som bonusflaska till Krug-provningen. Alla fick den blint. Inte alls så att den var bättre än alla Krug-flaskor men jag tyckte att den var trevlig och minns jag rätt tyckte även flera andra det. Den som jag i.a.f. kommer ihåg inte gillade vinet var @Crist(al)ian 77 .
 

LeChat

Medlem
C507B3F6-5A43-47E1-8A10-65F2DBDC5139.jpeg

2015 Le Chiuse. Köpt på SB som har den till bra pris. Jag fortsätter bunkra Brunello vilket är helt i linje med årets köpfokus.:)
 
Toppen