Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag har under senare tid snöat in mig lite på Etna och blir lite sugen på att hoppa på Mortellito nu när Fanwine startar om producenten. Någon här som har testat? Såg att @Johan Blom fick hem några flaskor nyligen, testat något ännu?

Något annat man bör plocka med när man ändå håller på?
Kul att du vill hoppa på Etna tåget!
Jag har hunnit testa både Calaniurun och Calaiancu blancon.
Röda var riktigt trevlig med lingon, tranbär, jordgubbar och sametslen i mun.
Vita är vulkanisk, mineralisk och exakt vad jag vill ha i en vit Etna!
För prislapparna så är det absolut värt att köpa ett gäng.
Annars är det ju Terre Nere vinerna som regerar min källare. :)
 

Poussard

Medlem
Kul att du vill hoppa på Etna tåget!
Jag har hunnit testa både Calaniurun och Calaiancu blancon. [...]
Vita är vulkanisk, mineralisk och exakt vad jag vill ha i en vit Etna!
Jag trodde vi redan konstaterat att Mortellito inte är Etna. Sen kan du få hitta vulkanisk mineralitet i hens viner ändå men frågan är hur mycket du tillskriver vinerna för att du tror de är från en annan plats.
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag trodde vi redan konstaterat att Mortellito inte är Etna. Sen kan du få hitta vulkanisk mineralitet i hens viner ändå men frågan är hur mycket du tillskriver vinerna för att du tror de är från en annan plats.
Potato potata... Viner från Sicilien är lika bra vare sig det är från Etna delen eller inte.
Mortelittos viner har samma smak och karaktär som Etna.

(PS: Jag sitter inte och läser varje liten kommentar när någon redan taggat mig, så att någon innan mitt inlägg "konstaterat" att Mortellito inte var från Etna... my bad.)

Sorry om jag låter barsk :D
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Låter perfekt!:D
Testade sista flaskan av de 3 Mortellito. Varia-19.
Och herregud vilket vin! Det är helt sanslöst bra.
20200515_212757.jpg
 

matage

Medlem
Köade vid Bromma Blocks imorse som körde ett funktionabelt kösystem med avspärrning, kömarkeringar och kollade med folk i kön innan öppning vad alla var ute efter för att se om de skulle tvingas kvotera något.
Klockan 09.30 var jag nummer 7 i kön och alla framförvarande var där av samma skäl som jag;
Viña Tondonia Blanco -07.

Den visade sig dock vara kvoterad till 3 flaskor men eftersom de hade fått in 84 på lagret gick jag och ställde mig sist i kön (6-8 pers före vid det laget) efter de första tre flaskorna lämnats i bilen. Lagom tills jag kom in igen efter några minuter - eller kanske för att de skrattandes insåg att kön faktiskt betats av - släppte de kvoteringen så det blev fem flaskor till.
 

ZQT

Medlem
Köade vid Bromma Blocks imorse som körde ett funktionabelt kösystem med avspärrning, kömarkeringar och kollade med folk i kön innan öppning vad alla var ute efter för att se om de skulle tvingas kvotera något.
Klockan 09.30 var jag nummer 7 i kön och alla framförvarande var där av samma skäl som jag;
Viña Tondonia Blanco -07.

Den visade sig dock vara kvoterad till 3 flaskor men eftersom de hade fått in 84 på lagret gick jag och ställde mig sist i kön (6-8 pers före vid det laget) efter de första tre flaskorna lämnats i bilen. Lagom tills jag kom in igen efter några minuter - eller kanske för att de skrattandes insåg att kön faktiskt betats av - släppte de kvoteringen så det blev fem flaskor till.

Samma upplevelse vid Torsplan. Själv köade jag mest för Foradori och Becker, sen slank det med några Tondonia och även några blaufränkisch som stod och pockade på uppmärksamhet...
 
Toppen