Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Hardolph

Medlem
Yes!
Är det enda som skiljer den från exempelvis Cuvee de Reserve att det är en extra brut istället för brut?
Skulle tro det. För ett par år sedan så köpte jag en Pierre Peters (den vanliga) på mitt lokala bolag. När jag kom hem så upptäckte jag till min förvåning att det stod "extra brut" på etiketten.
Etiketterna är snarlika förutom just den detaljen.
Det var lite roligt tänkte jag så jag knallade tillbaka till Systembolaget och hittade en extra brut till bland alla vanliga.
Så jag köpte den.
Sen googlade jag runt lite och det verkade som att den närmaste butik som hade denna "extra brut" var typ Kjempegrejjt (eller nått), i Norge.

Nåväl. Anekdoter åt sidan.
Extra Brut var himla trevlig men inte så trevlig att det är värt att ställa väckarklockan och köa för.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Skulle tro det. För ett par år sedan så köpte jag en Pierre Peters (den vanliga) på mitt lokala bolag. När jag kom hem så upptäckte jag till min förvåning att det stod "extra brut" på etiketten.
Etiketterna är snarlika förutom just den detaljen.
Det var lite roligt tänkte jag så jag knallade tillbaka till Systembolaget och hittade en extra brut till bland alla vanliga.
Så jag köpte den.
Sen googlade jag runt lite och det verkade som att den närmaste butik som hade denna "extra brut" var typ Kjempegrejjt (eller nått), i Norge.

Nåväl. Anekdoter åt sidan.
Extra Brut var himla trevlig men inte så trevlig att det är värt att ställa väckarklockan och köa för.
Extra Brut har tom 2014 varit en ren årgång from årgång 2015 är det en blend (skulle tro att den som släpps nu är 2015)
tror den har samma druvor som l´Esprit, plus reservviner (Solera från 1988) from 2015.
 

tobbe81

Medlem
Extra Brut har tom 2014 varit en ren årgång from årgång 2015 är det en blend (skulle tro att den som släpps nu är 2015)
tror den har samma druvor som l´Esprit, plus reservviner (Solera från 1988) from 2015.

stämmer bra det magnum gick in på deras hemsida och fick fram detta
Cuvée LA GRANDE RÉSERVE
Champagne Blancs de Blancs - Grand Cru

Fact sheet
A sharp selection of 4 top parcels of our most beautiful crus of the Cote des Blancs (Le Mesnil, Avize, Cramant, Oger), blended to about 20% of the best of our Perpetual Reserve
This Cuvee age at least 36 months on the lees before disgorgement

Dosage : 5 g/L
 

magnum

Epernay, Frankrike
stämmer bra det magnum gick in på deras hemsida och fick fram detta
Cuvée LA GRANDE RÉSERVE
Champagne Blancs de Blancs - Grand Cru

Fact sheet
A sharp selection of 4 top parcels of our most beautiful crus of the Cote des Blancs (Le Mesnil, Avize, Cramant, Oger), blended to about 20% of the best of our Perpetual Reserve
This Cuvee age at least 36 months on the lees before disgorgement

Dosage : 5 g/L
Fast det där är en ny Cuvee inte Extra Brut
 

lukastollig

Pudelfantast
Extra Brut har tom 2014 varit en ren årgång from årgång 2015 är det en blend (skulle tro att den som släpps nu är 2015)
tror den har samma druvor som l´Esprit, plus reservviner (Solera från 1988) from 2015.
L’Esprit brukar vara riktigt bra.
 

Michael_M0!

Medlem
Stöttade importörer via BS och privatimport med naturviner och några andra viner som ska utvärderas:
Blankbottle searching for L’estrange 2019
Patrik Sullivan Rain 2017
Domaine Prieure Roch Blanc de maceration 2017
Girolamo Russo Calderara Sottana 2017
Domaine Brusset Les Travers 2016
Giant Steps Pinot Noir 2019

Köpte också Giant Steps nyligen. Säg gärna till om du prövar den :)
 

FredrikC

Medlem
I väntan på krug 168 fyller jag på med bästa 12an hittils för min del.
20200505_105941.jpg
 

Stefan B

Medlem
Några flaskor som åker direkt in i vinförrådet. Inte så fina bilder, men desto finare viner. :)
Var även tvungen att dubbla vinförrådskapaciteten då mitt nuvarande fack redan var sprängfyllt.
2 x Krug 2006, kände att jag behövde ett par flaskor till så var på PK-huset imorse
3 x Charles Heidsieck 2008
1 x Selosse rosé deg 11 sep. 2019
3 x Chateau d'Issan 2016
3 x Chateau Charmail 2016

IMG_4864.jpg
 

Attachments

  • IMG_4865.jpg
    IMG_4865.jpg
    45,5 KB · Visningar: 234
  • IMG_4866.jpg
    IMG_4866.jpg
    35,6 KB · Visningar: 244

Jona A

Medlem
Litet måndagstips, nu finns Billecart Salmon 2008 att beställa igen.

jag har försökt att beställa den men fått detta som svar från Systembolaget efter ett tag.
Varan kan inte levereras. Varan lagerhålls av leverantören och vi saknar information om när den går att beställa igen. Din beställning är makulerad.
Med vänlig hälsning
Systembolaget
 

Sebran

Medlem
jag har försökt att beställa den men fått detta som svar från Systembolaget efter ett tag.
Varan kan inte levereras. Varan lagerhålls av leverantören och vi saknar information om när den går att beställa igen. Din beställning är makulerad.
Med vänlig hälsning
Systembolaget

Testa igen nu. Har varit i kontakt med leverantören och de hade tydligen problem igår, men varan finns nu i lagret och ska vara beställningsbar enligt leverantören.
 
Toppen