Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MarkusJ

Medlem
Definiera lite äldre? Jag gillar 95 och 98 med liknande årgångstil (om än ej i klass med 08an) 2002 som @Jos skriver också. Vill du gå längre bak så 88an
"Målet" är mest att, för en novis, förhoppningsvis kunna känna tydlig skillnad på vad lagringen gör för vinet. Sen är det väl såklart lite skillnad på årgång och årgång, så vet inte hur rättvist det är att jämföra "gammal" mot "ny".
 

FredrikC

Medlem
Blivit mycket köp senaste veckorna och fick första leveransen idag.
66 Beychevelle magnum
00 dompa
Initial deg 2013
Har inte druckit initial med 7 år på korken så den överlever nog inte så länge
Visa bifogad bild 21569
Den där 00an ser ut att ha fått en del stryk. Ser jag fel eller är fyllnadsnivån väldigt låg?

Om du ska jämföra mot äldre så ta något från 90-talet. 88an är så magisk som det går just nu så den kommer bara göra 00an dålig.
Catawiki har en hel del äldre dompa varje vecka så kika där.
 

Oscaro

Medlem
Den där 00an ser ut att ha fått en del stryk. Ser jag fel eller är fyllnadsnivån väldigt låg?

Om du ska jämföra mot äldre så ta något från 90-talet. 88an är så magisk som det går just nu så den kommer bara göra 00an dålig.
Catawiki har en hel del äldre dompa varje vecka så kika där.
Japp flaskan har fått mycket stryk men ser fint ut i ljuset och är från en säljare som jag köpt mycket av tidigare. Du ser som tur är fel, fyllnadsnivån är väldigt hög och en bra bit upp i foliet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag som skulle ha lite pseudo-köpstopp nu inför jul och installation av en ny NIBE-anläggning (filmen "Drömkåken" någon?) men var in på bolaget imorse för att plocka upp några julöl och matlagningsmadeira. Det var helt folktomt i butiken så efter jag betalat så snackade jag lite med killen i kassan om prisutvecklingar och artikelnummer vs årgång. Då kryper det fram att de nog har några DP -08 på lagret... och min låda ligger ju undanstuvad...

Min målsätting för 2021 är att delta i dokusåpan "Sämst Självkontroll Vinner"...
Min hustru anser att jag prenumererat på segern i den under se senaste dryga 10 åren :cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Detta med att dricka, köpa, och samla (främst) champagne, är ju ett nyfunnet intresse för mig, och jag trodde att de va kört att få tag på DP 2008 om man inte gjorde en beställning från utlandet (som jag har sneglat på). Men efter att ha läst detta så gick jag inom bolaget på väg hem och chansade på att dom om inget annat skulle kunna beställa dit en flaska. Har inte lyckats prova någon DP alls än, så tänkte att det hade varit kul om jag iaf kunde komma över en flaska.
När jag frågade snubben på lagret så sken han upp och sa att han hade sett till att beställa hem ett gäng som visst stod där bak. Helt plötsligt hade jag burit hem en låda... Det var ju inte riktigt tanken, men tänker att framtida jag kommer att tacka mig själv :) (och tack till @matage för tips!)
Tänk på att då du provar den, och den är yngre än 25-30 år, bör du lägga en droppe Guinness i varje glas. Det gör fantastiskt stor skillnad och blir riktigt bra!
HAr också provat att göra tvärtom, men det påverkade inte min Guinness på något sätt jag kunde upptäcka...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det köps så mycket ungt vin i detta forum, och det har jag varken plats eller tålamod till. Av motsatsinspiration inhandlades därför idag följande från min dealer i UK:
1 x Mas Gassac 96 (den räven hade bara en)
2 x Beaucastel 00
1 x Fonseca VP 83 (fanns bara en flaska port värd namnet hos honom)
2 x Musar 98
2 x Musar 99
2 x Musar 05
1 x Hildalgo Wellington Palo Cortado VOS

Längtar efter vaccination så jag kan åka å hämta flaskorna. Jävla Corona :mad:
 

MarkusJ

Medlem
Tänk på att då du provar den, och den är yngre än 25-30 år, bör du lägga en droppe Guinness i varje glas. Det gör fantastiskt stor skillnad och blir riktigt bra!
HAr också provat att göra tvärtom, men det påverkade inte min Guinness på något sätt jag kunde upptäcka...
Haha, låter ju nästan för spännande för att inte prova, med en litet glas... Någon form av jäger-bomb kanske kan vara något också?
 

FredrikC

Medlem
Japp flaskan har fått mycket stryk men ser fint ut i ljuset och är från en säljare som jag köpt mycket av tidigare. Du ser som tur är fel, fyllnadsnivån är väldigt hög och en bra bit upp i foliet.
Vad skönt att höra. Skriv gärna noter sen och vad det blev för champagne att jämföra med.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Haha, låter ju nästan för spännande för att inte prova, med en litet glas... Någon form av jäger-bomb kanske kan vara något också?
Nej, men allvarligt.
Droppen Guinness bidrar med precis vad som gör mogen champagne till mogen champagne.
Genväg.
Tips på lyckad kväll med champismonomaniskt folk: Funkar riktigt bra blint ;-)
 

john b

Medlem
Nej, men allvarligt.
Droppen Guinness bidrar med precis vad som gör mogen champagne till mogen champagne.
Genväg.
Tips på lyckad kväll med champismonomaniskt folk: Funkar riktigt bra blint ;-)
Sådant här gillar jag att testa, blint med vänner. Kul tips, tackar.
Är det exakt en droppe du menar, så jäkla lite att man behöver pipet? Eller typ så lite som man möjligt kan hälla ut med ett decilitermått? Kanske får addera en testrad med 5 champagneglas med varierande mängd Guinness.

Detta blir som att blindtesta vin man mixat.
 
Trådskapare
A
Spanjorerna kör kalimotxo, FW kör champagne och Guinness (vad ska detta kallas?) :D

FW=som i vi alla? Lite som att säga att alla svenskar äter flintastek. Jag gillar @StefanAkiko , faktisk mest av alla västerbottningar boende i Japan som jag känner. Men att hälla Guiness i skumpan för att få den mogen, nääää, det vill jag inte bli associerad med.

Vill också påminna om att jag introducerade herr Stefan till lite bättre skumpa i2014 någon gång. För mig att det var en 99a GA i rätt storlek vi drack. Var ingen Guinness i den inte :)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
FW=som i vi alla? Lite som att säga att alla svenskar äter flintastek. Jag gillar @StefanAkiko , faktisk mest av alla västerbottningar boende i Japan som jag känner. Men att hälla Guiness i skumpan för att få den mogen, nääää, det vill jag inte bli associerad med.

Vill också påminna om att jag introducerade herr Stefan till lite bättre skumpa i2014 någon gång. För mig att det var en 99a GA i rätt storlek vi drack. Var ingen Guinness i den inte :)
Den "bättre" skumpan var det heller ingen som riktigt gillade.
Men, faktum är att en droppe Guinness i omogen dompa är i original ett tips från Decanter och som funkar.
Jag lovar.
Ett ändå bättre val är att byta ut skumpan mot något än mer drickbart och gott samt spara tusenlappar per flaska som man kan använda till att investera i en bättre värld, eller en passiv inkomst.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sådant här gillar jag att testa, blint med vänner. Kul tips, tackar.
Är det exakt en droppe du menar, så jäkla lite att man behöver pipet? Eller typ så lite som man möjligt kan hälla ut med ett decilitermått? Kanske får addera en testrad med 5 champagneglas med varierande mängd Guinness.

Detta blir som att blindtesta vin man mixat.
Du får prova dig fram, men det är definitivt pipett som gäller!
 

Keen

slan
Trådskapare
A
Last edited:
Toppen