Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Senaste inköpet:
Rövåret 1980 i Bdx för dem som bara ser rött. Allt regn var dock sällsynt bra för Botrytis detta år. Välkommen till ditt sista hem:
1980 Château Climens
PXL_20210205_184325669.jpg
 
Trådskapare
A
Köpstoppet går sådär. Blandade husviner för konsumtion 2021-22 ungefär (bland annat
2016 Rovellotti Valplazza) och lite annat kom hem igår. Övertygade sambo om att det är bra att sova kallt

Visa bifogad bild 22123

Leverans av Colombera & Garella, hoppas och ber att sambo inte ser att högen växt något. Lite fler leveranser på G men tänkte att gradvis tillväxt inte märks på samma sätt :)

upload_2021-2-5_20-3-10.png
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En massa vitt på sistone, har lite tröttnat på rött verkar det som.
2019 Vincent Saint Véran Château de Fuissé
2017 Zind-Humbrecht Riesling Herrenweg de Turckheim (månadens vin)
2019 Cordier Père et Fils Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four
2018 Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Vers Cras
2018 Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes
2019 Guimaro Ribeira Sacra Godello Cepas Viejas
2017 Alheit Vineyards Chenin Blanc Cartology Bushvines (betar av lite Alheit i väntan på släppen i mars)
2018 Alheit Vineyards Hemelrand Vine Garden
2017 Nederburg Chenin Blanc The Anchorman
 

mackan92

Medlem
En massa vitt på sistone, har lite tröttnat på rött verkar det som.
2019 Vincent Saint Véran Château de Fuissé
2017 Zind-Humbrecht Riesling Herrenweg de Turckheim (månadens vin)
2019 Cordier Père et Fils Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four
2018 Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Vers Cras
2018 Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Vieilles Vignes
2019 Guimaro Ribeira Sacra Godello Cepas Viejas
2017 Alheit Vineyards Chenin Blanc Cartology Bushvines (betar av lite Alheit i väntan på släppen i mars)
2018 Alheit Vineyards Hemelrand Vine Garden
2017 Nederburg Chenin Blanc The Anchorman

Kul med lite Alheit! Fick hem ett parti igår från dem! Fire by night, Cartology 2017 + 2018 sen även Hemelrand
 

Sebran

Medlem
När vi ändå snackar Alheit så kan jag nämna att jag drack både Fire by Night och Cartology 2018 nyligen. Det var min första bekantskap med Alheits viner. Även om de var trevliga så tyckte jag inte att de levererade på samma nivå som t.ex. Sadie Skurfberg 2018 som befinner sig i samma prisklass. Förmodligen behöver båda viner mer tid, men jag tror nog också att jag föredrar Chenin från Skurfbergområdet snarare än granitjorden som Fire by Night kommer ifrån.

Lär förmodligen inhandla Magnetic North och Huilkrans ändå och lägga undan i 8 år :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev så sugen på en Mitolo G.A.M. häromdagen och hoppade på en auktion. 2003 var riktigt bra, vilket naturligtvis betyder förväntningar. De andra två kommer ju inte heller direkt utan förväntningar...

2003 Mitolo G.A.M.
1970 Beaulieu Vineyard Private Reserve
2008 Château Montrose
PXL_20210213_072138059.jpg

...samtliga flaskor för snar konsumtion, dvs mars-mums.
 
Toppen