Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

buteljen

Medlem
mycket trevlig och elegant Bordeaux av klassiskt snitt med fin framtid. Vi drack en flaska förra året av tian som var riktigt trevlig till några örtiga lammkotletter.
Låter bra!!
Jane Anson hade med detta vin (årgång 1996) i ett Pauillac-webinar och talade väldigt gott om det så jag tyckte det lät spännande :).
Det verkar kunna lagras länge. Hon tyckte 1996an inte var slut på långa vägar
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
A48E8CAC-7ADA-4396-9E53-EB1551655291.jpeg

Enderle & Moll, Pinot à Trois, 2017

Skrivs mycket om E&M vilket gjort mig nyfiken och när jag besökte MJ’S i Malmö så passade jag på att ta in en flaska. Surt sa räven. Närmaste jag kommer att beskriva vinet är en suröl utan kolsyra och beska. Vinet kommer i min värld inte över 80p, men jag är nog helt fel målgrupp för den här sortens vin.
 

v_skogh

Medlem
Visa bifogad bild 22313
Enderle & Moll, Pinot à Trois, 2017

Skrivs mycket om E&M vilket gjort mig nyfiken och när jag besökte MJ’S i Malmö så passade jag på att ta in en flaska. Surt sa räven. Närmaste jag kommer att beskriva vinet är en suröl utan kolsyra och beska. Vinet kommer i min värld inte över 80p, men jag är nog helt fel målgrupp för den här sortens vin.
Trösta dig med att du dricker den på ett trevligt ställe :cool:
 
Låter bra!!
Jane Anson hade med detta vin (årgång 1996) i ett Pauillac-webinar och talade väldigt gott om det så jag tyckte det lät spännande :).
Det verkar kunna lagras länge. Hon tyckte 1996an inte var slut på långa vägar
absolut. så här tänkte jag för ett knappt år sedan då vi öppnade den:
Very good and classic Bordeaux with 55 % Cabernet Sauvignon, 40 % Merlot and 5 % Cabernet Franc; excellent nose with some cassis, plum, tobacco, licorice. On the palate seamless, lean body with a fresh core, with a nice grip and decent finish and most of all purity of fruit. Drinking really well right now to food (we served it with grilled lamb chops), but for really mature complexity I am guessing you have to wait five-ten years. For me this is what I look for in Bordeaux (as opposed to overly woody, spicy and sweet&tannic monster cabs).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Två 10-åringar och en 20-åring slank in genom dörren idag. Det blir party i mars!
PXL_20210219_135637065.jpg


Är ju barnsligt förtjust i bättre Muscadet de S&M med liten ålder, gult vin (drickestråden har fått mig dreglandes, för det var åtskilliga år sedan det senast begav sig) och Dead Arm... Vem vill väl leva i ett Universum utan denna pärla till vin? 2001 gjorde de ju dessutom extra bra ifrån sig.

En bra dag!
Enda som kunde göra dagen bättre, vore om jag fick mig ett par Corona-skjut...
 

chambertin

Medlem
On the right track igen med årets inköpsfokus på Bordeaux. En låda 2010 Château Sociando-Mallet. 55% Cab Sav, 40% Merlot, 5% Cab Franc. Vingården ligger på samma gravel terrace (T4) som finns i Pauillac och St Julien, fast längre norrut (precis norr om St Estephe).
Visa bifogad bild 22308
Håller med @Omar Khayyam att det här är en mkt klassisk Bdx men som har den egenheten att den som ung ibland visar upp en grön och vresig sida som inte alltid är så charmig. Några år senare så är det ett helt annat djur och vid +15 år (bra årgångar) så blir du rikt belönad med allt det du vill ha från mogen Bdx utan att ha blivit ruinerad.
-03 dricker fantastiskt bra nu liksom -00.
Blir ju nu tyvärr påmind om att även jag borde ha fyllt på med lite -09 och -10 av densamma och kanske även -05.
Snäppet bättre än t.ex Cantemerle i min bok och inte särskilt mkt dyrare och ganska enkelt att hitta i Europa.
 

buteljen

Medlem
Håller med @Omar Khayyam att det här är en mkt klassisk Bdx men som har den egenheten att den som ung ibland visar upp en grön och vresig sida som inte alltid är så charmig. Några år senare så är det ett helt annat djur och vid +15 år (bra årgångar) så blir du rikt belönad med allt det du vill ha från mogen Bdx utan att ha blivit ruinerad.
-03 dricker fantastiskt bra nu liksom -00.
Blir ju nu tyvärr påmind om att även jag borde ha fyllt på med lite -09 och -10 av densamma och kanske även -05.
Snäppet bättre än t.ex Cantemerle i min bok och inte särskilt mkt dyrare och ganska enkelt att hitta i Europa.
Var på väg att köpa 00 men blev lite skrämd av Neal Martins senaste review för tre år sedan där den fick 85 p.
It is simply underripe and vegetal on the nose, a simple case of picking too early. That vegetal element translates across onto the palate and mars what ought to have been a great Sociando-Mallet.
Men du tycker den dricker bra nu? Kanske skall testa några i alla fall :)
 
Toppen