Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Min ganska grumliga bild av årgång 2000 i Bdx är att den var ganska haussad, till dess att 2005 kom och att man efter det, när 2004:eek:rna släpptes, upptäckte den årgångens elegans. Sen har den litet fallit i glömska och på senare år blivit ratad. Själv tänker jag att det är en elegant och balanserad årgång, innan Bordeaux drabbades fullt ut av parkeriseringen (drabbade väl Napa på riktigt 1997/98 och rörde sig sedan långsamt österut, liksom phylloxera). Kommer den att komma ut på andra sidan med ännu mer komplexitet och sammetsmjuka tanniner eller ska man dricka sina BDX 00 nu? Vad säger @chambertin @StefanAkiko @Patjanga @Arvid @buteljen @LeChat @Keen @Kostjan m fl ?
 

Keen

slan
Min ganska grumliga bild av årgång 2000 i Bdx är att den var ganska haussad, till dess att 2005 kom och att man efter det, när 2004:eek:rna släpptes, upptäckte den årgångens elegans. Sen har den litet fallit i glömska och på senare år blivit ratad. Själv tänker jag att det är en elegant och balanserad årgång, innan Bordeaux drabbades fullt ut av parkeriseringen (drabbade väl Napa på riktigt 1997/98 och rörde sig sedan långsamt österut, liksom phylloxera). Kommer den att komma ut på andra sidan med ännu mer komplexitet och sammetsmjuka tanniner eller ska man dricka sina BDX 00 nu? Vad säger @chambertin @StefanAkiko @Patjanga @Arvid @buteljen @LeChat @Keen @Kostjan m fl ?

Drack en Leoville Poyferre 2000 i december 2019 som var fantastisk. I övrigt ingen erfarenhet av 00or i närtid.
 

buteljen

Medlem
Min ganska grumliga bild av årgång 2000 i Bdx är att den var ganska haussad, till dess att 2005 kom och att man efter det, när 2004:eek:rna släpptes, upptäckte den årgångens elegans. Sen har den litet fallit i glömska och på senare år blivit ratad. Själv tänker jag att det är en elegant och balanserad årgång, innan Bordeaux drabbades fullt ut av parkeriseringen (drabbade väl Napa på riktigt 1997/98 och rörde sig sedan långsamt österut, liksom phylloxera). Kommer den att komma ut på andra sidan med ännu mer komplexitet och sammetsmjuka tanniner eller ska man dricka sina BDX 00 nu? Vad säger @chambertin @StefanAkiko @Patjanga @Arvid @buteljen @LeChat @Keen @Kostjan m fl ?
Jag har enbart provat vintage 2000 på två Jane Anson webinars förra året. Hon använder inte ordet “elegant” när hon beskriver vinerna från år 2000. Snarare så säger hon att årgången har varit “ ... big and tannic so in fact it has been pretty unfriendly for the last couple of decades and I have many times said that I prefer the 2001 to the 2000 and it has only genuinly been the last year that I have started to fall in love with the 2000 and think - this is a great vintage.”

Vid det första tillfället provades viner från alla de stora appellationerna förutom Pessac Leognan. Nivå under First Growths
2000 Château Lynch‑Bages
2000 Château Léoville Barton
2000 Château Cos d’Estournel
2000 Château La Conseillante
2000 Château Clos Fourtet
2000 Château d’Issan

Slutsatsen var att “ .. the 2000s seem pretty much ready to drink.”.
Fantastiska viner som var väldigt njutbara!! 2000 var ju även en vintage som var lyckad på både högra o vänstra stranden.

Vid det andra tillfället provades alla 1855 First Growths 2000.
2000 Château Haut-Brion - “…only just leaving its primary phase and has many decades left ahead of it. “
2000 Château Mouton Rothschild - “… a little more open than the other four Firsts in the vintage”
2000 Château Margaux - “… just starting to reach its full expression at 20 years old.”
2000 Château Lafite - “ … a baby, still barely evolved at 20 years old, perhaps the slowest out of the block of all Five Firsts at this point in their lives.”
2000 Château Latour - “…exerts a powerful grip that is clearly going nowhere over the coming decades.”

Oerhört stora och kraftfulla, känns som de behöver minst 10 år till typ innan man provar dem igen
 

LeChat

Medlem
Min ganska grumliga bild av årgång 2000 i Bdx är att den var ganska haussad, till dess att 2005 kom och att man efter det, när 2004:eek:rna släpptes, upptäckte den årgångens elegans. Sen har den litet fallit i glömska och på senare år blivit ratad. Själv tänker jag att det är en elegant och balanserad årgång, innan Bordeaux drabbades fullt ut av parkeriseringen (drabbade väl Napa på riktigt 1997/98 och rörde sig sedan långsamt österut, liksom phylloxera). Kommer den att komma ut på andra sidan med ännu mer komplexitet och sammetsmjuka tanniner eller ska man dricka sina BDX 00 nu? Vad säger @chambertin @StefanAkiko @Patjanga @Arvid @buteljen @LeChat @Keen @Kostjan m fl ?
Inte druckit så många men av de jag druckit så kan jag inte se att de skulle tjäna på att lagras ytterligare. Jag tror de flesta är framme och ska drickas snarare förr än senare. Men några slott kan säkert hålla eller utvecklas 10-15 år till.
Min bästa 2000 är nog Château Monbousquet som jag druckit många flaskor av.
 

chambertin

Medlem
Min ganska grumliga bild av årgång 2000 i Bdx är att den var ganska haussad, till dess att 2005 kom och att man efter det, när 2004:eek:rna släpptes, upptäckte den årgångens elegans. Sen har den litet fallit i glömska och på senare år blivit ratad. Själv tänker jag att det är en elegant och balanserad årgång, innan Bordeaux drabbades fullt ut av parkeriseringen (drabbade väl Napa på riktigt 1997/98 och rörde sig sedan långsamt österut, liksom phylloxera). Kommer den att komma ut på andra sidan med ännu mer komplexitet och sammetsmjuka tanniner eller ska man dricka sina BDX 00 nu? Vad säger @chambertin @StefanAkiko @Patjanga @Arvid @buteljen @LeChat @Keen @Kostjan m fl ?
Oj, vågar nog inte ha så mkt åsikter om -00 tyvärr då det var i en period då jag inte köpte och drack så mkt röd Bdx.
Har druckit ganska få viner därifrån och det jag har druckit var som ganska unga viner mellan 2005-2010 och mest viner av typen snäppet under Grand Crû.
Gillade som sagt Sociando-Mallet med det tillägget att som ung var den ganska grön men erfarenheten av andra årgångar gav att det säkert skulle bli ordning på torpet. Har gillat de få viner från årgången jag smakad de senaste fem åren och håller nog den ganska högt rent generellt. Ett annat vin som var mkt njutbart som ungt var Haut-Condissas -00.

Bdx "drabbades" väl av Parker f.o.m -82 eller minns jag helt fel ?
2005 t.ex hyllades ju av WA (och många andra) men har ju visat sig vara en notorisk otillgänglig årgång med otillgängliga tanniner snarare än en fruktbomb med mjuka tanniner och tidig mognad. Och -82 (som ju Parker slog igenom med) har ju visat sig ge viner som har ett oerhört långt och fint drickfönster tvärtemot den gängse nidbilden av vad Parkerisering innebär.

En titt på Bordoverview årgång för årgång ger en ganska samstämmig bild av vad den samlade vinkåren föredrar och (tycker jag) visar att Parker INTE har den dominerande inverkan på vinmakandet i Bdx som många vill göra gällande. I stället tycker jag mig se att år efter år så tycker Decanter, WA, Jancis, m.fl ungefär lika om många viner och spridningen är relativt liten.
 

Arvid

Medlem
Min ganska grumliga bild av årgång 2000 i Bdx ... Vad säger @chambertin @StefanAkiko @Patjanga @Arvid @buteljen @LeChat @Keen @Kostjan m fl ?

Jag håller det fortfarande som en riktigt stor och framförallt säker årgång. Enda anledningen till att den fallit i glömska, i mina ögon, är att den inte varit redo och det finns så mycket bra äldre Bordeaux på marknaden från de tidigare två decennierna. Men jag är kanske lite väl snobbig - tycker inte det finns speciellt bra anledning att dricka stor Bordeaux efter 1990 just nu.

Ovan gäller enbart de "stora" vinerna. 2000 har varit en perfekt årgång att köpa mindre klassade slott, Cru Bourgouis, Côtes etc. Lite som 2005 - ingen gjorde dåliga viner. De har inte ökat direkt i värde heller.

Gällande "Parkerisering" skulle jag säga att den trenden började långt tidigare, men som vanligt gäller det ju att följa de producenter man tycker om.

Skulle jag köpa topp-Bordeaux idag med syn på värde är 2000 en bra "cut-off" - man kan fortfarande köpa hela lådor med säker provenans, priserna har inte stigit så fruktansvärt på många bra viner och om man nu inte redan har en djup källare så börjar de ju ge drickglädje.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min ganska grumliga bild av årgång 2000 i Bdx är att den var ganska haussad, till dess att 2005 kom och att man efter det, när 2004:eek:rna släpptes, upptäckte den årgångens elegans. Sen har den litet fallit i glömska och på senare år blivit ratad. Själv tänker jag att det är en elegant och balanserad årgång, innan Bordeaux drabbades fullt ut av parkeriseringen (drabbade väl Napa på riktigt 1997/98 och rörde sig sedan långsamt österut, liksom phylloxera). Kommer den att komma ut på andra sidan med ännu mer komplexitet och sammetsmjuka tanniner eller ska man dricka sina BDX 00 nu? Vad säger @chambertin @StefanAkiko @Patjanga @Arvid @buteljen @LeChat @Keen @Kostjan m fl ?
2000 har tagit ett tag att komma igång. Som m alla andra årgångar är det variation mellan slotten. Enligt det jag noterat på CT (såna här gånger önskar man ju att allt var noterat...) var det först 2012 som jag började få ut lite glädje av dem. Jag noterar vidare att det varit både fruktstinna och mer kallhamrade exemplar. I år har det slunkit ned en Dame de Montrose som fortfarande behöver några år innan platån.

I min värld är det en grym årgång och jag lär dricka 2000:ar genom resten av livet. De allra flesta kommer stå sig både fint och länge.
 
@Håkan Tänker att du har en del 00-or i källaren - hur är din bild av Bordeaux 2000?

ps 1 det är inte jag som säljer bordeaux 2000 på Bukowskis just nu. :) däremot har jag en mycket god vän som fyller jämt idag och som får en flaska bättre Pauillac i födelsedagspresent och efter denna fina respons känner jag mig mycket trygg med val av årgång... tack alla och inte minst @Arvid

ps 2 mycket intressanta svar kring parkeriseringen i Bordeaux - såklart börjar påverkan redan efter hans legendariska siande om årgång 82 men jag hade en bild av att det tog ett tag innan det slog igenom på full bredd. Vet inte vart jag fått det ifrån men tror en intervju med Tim Mondavi. @vintomas något att tillägga kring Bordeaux 2000 och har du någon bild av vilka regioner som blev mest parkeriserade och i vilka tidsfönster?
 
Last edited:

buteljen

Medlem
ps 2 mycket intressanta svar kring parkeriseringen i Bordeaux - såklart börjar påverkan redan efter hans legendariska siande om årgång 82 men jag hade en bild av att det tog ett tag innan det slog igenom på full bredd. Vet inte vart jag fått det ifrån men tror en intervju med Tim Mondavi. @vintomas något att tillägga kring Bordeaux 2000 och har du någon bild av vilka regioner som blev mest parkeriserade och i vilka tidsfönster?
Jag har förstått det som att St Emilion är den region som var mest Parkeriserad. Detta hade delvis att göra med deras klassificeringssystem. St Emilion görs ju om vart 10 år (nästa år är det dags igen) och 35% av poängen som ges i bedömningen har att göra med "Market" där critics score ingår som en delmängd man tittar på. Så att lägga om stilen mot vad som gav högre score från critics kunde ge en helt annan utdelning i St Emilion än på vänstra stranden där 1855-klassificeringen ligger fast.
 
Last edited:

Foodcoma

Medlem
Lite nytillskott på senaste.
Fr. vänster.

2x Monier perreol saint joseph rouge (2018). Från Pompette. Smakade hos en vän och var då tvungen att skaffa egna ;). Mycket ärlig, bonnig och tillgänglig syrah och en av de bättre S-J jag druckit. Ska spara dessa två ett tag, blir kul följa deras utveckling. Min vän prövade den nyligen bredvid gonon S-J i samma årgång och höll Perreol något högre - intressant även om det såklart är möjligt att Gonon springer om med tiden.

3x Bruyere, 3x Cavarodes chardonnay VdF (2018) och 3x Octavin dorabella (2018) från vinlåda som släpptes i veckan från Vinnatur. Kul att äntligen ha lite vitt från B&H i källaren (2015, gamla rankor) och Cavarodes är inte heller fyskam :) Octavin kommer sitta fint på balkongen under tidig vår / sommar.

viner.jpg
 

The Wall

Medlem
Några fler flaskor inför min kommande Barolo bonanza, Borgogno riserva 43, 47 och 52. Är nu uppe i 25+ årgångar för provningen med 8 årgångar innan 1950, äldsta 1931 :)
Visa bifogad bild 22350
47:an var grym när jag provade en flaska blint för några år sedan; "möjligen lite ung ännu, kan behöva några år till för att blomma ut, kanske något från mitten av 70-talet?" var mitt omdöme. :D
 

Oscaro

Medlem
47:an var grym när jag provade en flaska blint för några år sedan; "möjligen lite ung ännu, kan behöva några år till för att blomma ut, kanske något från mitten av 70-talet?" var mitt omdöme. :D
Var det 47an jag tog med till provningen hos Patrik? Minns att de flesta gissade betydligt yngre än 40-tal. 55 brukar också vara väldigt bra, senast jag tog med till en blindprovning var det ingen som trodde den var äldre än 80 :D
Har 3 47or nu, Borgogno, Marchesi och Conterno.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Några fler flaskor inför min kommande Barolo bonanza, Borgogno riserva 43, 47 och 52. Är nu uppe i 25+ årgångar för provningen med 8 årgångar innan 1950, äldsta 1931 :)
Visa bifogad bild 22350
Blir extremt gärna inbjuden och bokar resa för enbart detta ändamål. Lär vara resbar from augusti, vet tidigare. Beroende på när jag får min vaccinationsslot...
 

The Wall

Medlem
Var det 47an jag tog med till provningen hos Patrik? Minns att de flesta gissade betydligt yngre än 40-tal. 55 brukar också vara väldigt bra, senast jag tog med till en blindprovning var det ingen som trodde den var äldre än 80 :D
Har 3 47or nu, Borgogno, Marchesi och Conterno.
Nix, det var en annan provning i december 2011 såg jag i mina noteringar. Till min förvåning 9 år sedan!
 
Toppen