Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Dagens fångst blev ju inte Keller men testa lite Österrike och Van Volxem som är ny upplevelse för mig. Även första standard sortiment köpet: Black Stallion -17. Skall testas ikväll med en gryta.
20210223_115322.jpg
 
Trådskapare
A
Dagens fångst blev ju inte Keller men testa lite Österrike och Van Volxem som är ny upplevelse för mig. Även första standard sortiment köpet: Black Stallion -17. Skall testas ikväll med en gryta.
Visa bifogad bild 22354

Du åker alltså fysiskt till butiken på lanseringsdagen? Cudos! För mig är ett besök på SB lite som när Damien första gången är på väg till kyrkan :). Så de gånger jag handlar är det alltid online och sedan minimal tid inne i själva butiken för att hämta upp varorna.
 
Last edited:
Trådskapare
A
Köpstoppet går sådär. Blandade husviner för konsumtion 2021-22 ungefär (bland annat
2016 Rovellotti Valplazza) och lite annat kom hem igår. Övertygade sambo om att det är bra att sova kallt

Visa bifogad bild 22123

Leverans av Colombera & Garella, hoppas och ber att sambo inte ser att högen växt något. Lite fler leveranser på G men tänkte att gradvis tillväxt inte märks på samma sätt :)

Visa bifogad bild 22164

Känns som det fortfarande inte växer så mycket. Hjälper att sambon nyss erkände att även hon köpt lite mer vin som är på gång.

Har blivit lite Cidre (varianter från Eric Bordelet) blandad Barolo/Barbaresco (Azelia, Fenocchio, Produttori del Barbaresco)
lite mer Nebbiolo (Rovellotti, Principiano) och vit bourgogne, mixat av Pierre-Yves Colin-Morey

För övrigt, som en ren reflektion, dricker vi inte allt för lite lite fransk cider :)

upload_2021-2-23_13-49-12.png
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Du åker alltså fysiskt till butiken på lanseringsdagen? Cudos! För mig är ett besök på SB lite som när Damien första gången är på väg till kyrkan :). Så de gånger jag handlar är det alltid online och sedan minimal tid inne i själva butiken för att hämta upp varorna.
Vaknar ganska tidigt nu när man är farsa hehe..
Men faktiskt så kunde jag inte handla online.. prövade på alla datorer och mobilen men fick det här meddelandet:
received_250693439867189.jpeg
 

MarkusJ

Medlem
Det brukar försvinna från "Lanseringar" och hamna under "Nyinkommet" samma dag som släppet är. Kanske har det med det att göra?
Den listningen fungerar igen sen ett par timmar tillbaka. Gissar att det kan ha smugit in sig någon bugg vid helgens driftsättning som dom lyckats hotfixa.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det brukar försvinna från "Lanseringar" och hamna under "Nyinkommet" samma dag som släppet är. Kanske har det med det att göra?
Tacksam för det svaret! Det var fallet.
Men jag borde ju inte vara förvånad... Det är världens sämsta site vi pratar om.. Att ha kvar länken på framsidan med tillfälligt släpp som är tom. Bra jobbat Systembolaget :rolleyes:

Edit: Såg precis MarkusJ inlägget och det stämmer.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Den listningen fungerar igen sen ett par timmar tillbaka. Gissar att det kan ha smugit in sig någon bugg vid helgens driftsättning som dom lyckats hotfixa.
Aja tack vare systembolagets tekniska inkompetens så "sparar" man pengar idag igen. :)
Älskar att det för några dagar sen stod "Vi uppdaterar och förbättrar hemsidan"...
 

Thirsty

Smygnykterist
Det var snabblänken på första sidan som stökade men om man klickade in via alla lanseringar och sedan på datumet så gick det utmärkt, både igår och idag (samma fel båda dagarna).
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
På avvägar från Bx-spåret igen:oops:.
Men det brukar inte bli fel när man tar rygg på @Crist(al)ian 77 så jag köpte en låda
2018 Zind-Humbrecht Riesling Rangen de Thann Clos St. Urbain. Har även fått fina recensioner av Vinous mfl så skall bli kul att prova!
Visa bifogad bild 22362
Kul!

Meddela gärna vad du tycker. Har inte druckit 2018 men däremot 2017 som var så bra att det rök en flaska till några månader senare. Köpt utomlands?
 

buteljen

Medlem
Kul!

Meddela gärna vad du tycker. Har inte druckit 2018 men däremot 2017 som var så bra att det rök en flaska till några månader senare. Köpt utomlands?
Privatimport Vinunic! Efter att ha köpt betalversionen av Winesearcher idag kan jag se att de är billigast i Europa :D! Köpte även en Pinot Gris från samma läge. Den skall vara riktigt bra även den :)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Privatimport Vinunic! Efter att ha köpt betalversionen av Winesearcher idag kan jag se att de är billigast i Europa :D! Köpte även en Pinot Gris från samma läge. Den skall vara riktigt bra även den :)
Tack. Jag köpte i höstas av Vinunic och då var det 2017 som gällde. Ser nu att de bytt till 2018.

Har faktiskt inte provat Pinot Grisen från samma Clos däremot från Windsbuhl. Det var många år sedan och det stod "Vendange Tardive" på flaskan. Tänkte att eftersom RD är trademarkat så betyder väl VT samma sak i Alsace...:oops: Öppnade flaskan till sjötunga om jag minns rätt och jag var lika förvånad som alla andra vid bordet.:D Väldigt bra vin men något sötare än förväntat.:rolleyes:

Ser fram emot rapport på Pinot Grisen med.
 

buteljen

Medlem
Tack. Jag köpte i höstas av Vinunic och då var det 2017 som gällde. Ser nu att de bytt till 2018.

Har faktiskt inte provat Pinot Grisen från samma Clos däremot från Windsbuhl. Det var många år sedan och det stod "Vendange Tardive" på flaskan. Tänkte att eftersom RD är trademarkat så betyder väl VT samma sak i Alsace...:oops: Öppnade flaskan till sjötunga om jag minns rätt och jag var lika förvånad som alla andra vid bordet.:D Väldigt bra vin men något sötare än förväntat.:rolleyes:

Ser fram emot rapport på Pinot Grisen med.
Haha :D. Den här skall vara knastertorr med 1,6 gram socker per liter. Rieslingen har mer: 4,2g/l
Är oerhört nyfiken på att prova denna mot Ozyetran och se skillnaderna i stil :) (rieslingen alltså)
 
Toppen