Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

v_skogh

Medlem
Har snöat in på och letar efter Champagne från mindre hus som är riktigt duktiga på vad de gör, som när man hittar dem upplevs som guldkorn. Fastnade för Dhondt-Grellet som jag hittade av en tillfällighet, har aldrig druckit något från det huset tidigare men hade varit riktigt kul om någon har testat och kunde dela sina erfarenheter medan jag väntar på leverans:)
Blev en beställning nu ikväll enligt nedan:
3 x 2015 Dhondt-Grellet Le Bateau
3 x 2015 Dhondt-Grellet Les Nogers
Är också nyfiken.
 

buteljen

Medlem
Har snöat in på och letar efter Champagne från mindre hus som är riktigt duktiga på vad de gör, som när man hittar dem upplevs som guldkorn. Fastnade för Dhondt-Grellet som jag hittade av en tillfällighet, har aldrig druckit något från det huset tidigare men hade varit riktigt kul om någon har testat och kunde dela sina erfarenheter medan jag väntar på leverans:)
Blev en beställning nu ikväll enligt nedan:
3 x 2015 Dhondt-Grellet Le Bateau
3 x 2015 Dhondt-Grellet Les Nogers
Det är väl PM & Vänners huschampagneproducent? Tror det är den importör som är kopplad till PM som tar in den i Sverige. Har druckit den i Växjö men har tyvärr inget minne av vilken cuvée det var eller hur jag upplevde den :oops:
 

Esko

Medlem
Har snöat in på och letar efter Champagne från mindre hus som är riktigt duktiga på vad de gör, som när man hittar dem upplevs som guldkorn. Fastnade för Dhondt-Grellet som jag hittade av en tillfällighet, har aldrig druckit något från det huset tidigare men hade varit riktigt kul om någon har testat och kunde dela sina erfarenheter medan jag väntar på leverans:)
Blev en beställning nu ikväll enligt nedan:
3 x 2015 Dhondt-Grellet Le Bateau
3 x 2015 Dhondt-Grellet Les Nogers

Druckit dans un premier temps och Cramant, ffa cramant stod ut för mig. Väldigt välgjorda, balanserade och rena viner. Hade de inte varit för att importören aldrig verkar ha de i lager hade jag köpt mer.
 

BallyJ

Medlem
Druckit dans un premier temps och Cramant, ffa cramant stod ut för mig. Väldigt välgjorda, balanserade och rena viner. Hade de inte varit för att importören aldrig verkar ha de i lager hade jag köpt mer.
Kul, vilken är den svenska importören?
 
Trådskapare
A
Kanske inte senaste köpet. men senaste gåvan. Är ju egentligen inte en stor fan av Brunello (min smak) men blir kul att prova. Från italiensk vinvän som gillade detta väldigt mycket och ville få min synpunkt. Blir att prova i närtid.

upload_2021-6-29_11-4-24.png
 

LeChat

Medlem
4BE3AAF1-0EB8-4E50-BE16-508AC602E41C.jpeg

Billecart-Salmon Brut Rosé

Avskräckande pris hos SB, 679:-, har gjort att denna inte köps så ofta. Synd, eftersom det är en riktigt god roséchampagne.
Men auktionsköp gjorde att jag kunde köpa dem 150:- billigare per flaska. 530:- inkl. frakt.
 
Trådskapare
A
Lite blandade godsaker från Bourgogne och Champagne
Thibault Liger-Belair Chambolle Musigny 1er cru les Gruenchers 2007
TLB bourgogne 2009
Vilmart Grand Cellier d’or 2013 magnum
Legras & Haas Les Sillons 2013
Visa bifogad bild 23710 Visa bifogad bild 23711 Visa bifogad bild 23712

Köpt en del Les Sillons, Jerome Legras som är vinmakaren för vinet håller 2013 som mer komplext, lämpat för lagring än 2012, (vilket i sig är ett mycket bra vin om du inte provat, men mer för direkt konsumption)
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
Köpt en del Les Sillons, Jerome Legras som är vinmakaren för vinet håller 2013 som mer komplext lämpat för lagring än 2012, (vilket i sig är ett mycket bra vin om du inte provat, men mer för direkt konsumption)
Har inte prövat 12 men ska försöka leta reda på en låda! Håller också 2013 bättre än 12 bland de jag prövat, känns som den flugit under radarn efter 08/12 hypen
 
Trådskapare
A
Har inte prövat 12 men ska försöka leta reda på en låda! Håller också 2013 bättre än 12 bland de jag prövat, känns som den flugit under radarn efter 08/12 hypen

Inte druckit tillräckligt många för att ge en "definitiv synpunkt" men skulle säga välj Pinot 2012 och Chardonnay 2013. Vet inte om det var stora skillnader mellan områden också. Varit allt för lite i Champagne de senaste åren (talat med för få vinmakare :-( )
 
Last edited:

Oscaro

Medlem
Inte druckit tillräckligt många för att ge en "definitiv synpunkt" men skulle säga välj Pinot 2012 och Chardonnay 2013. Vet inte om det var stora skillnader mellan områden också. Varit allt för lite i Champagne de senaste åren (talat med för få vinmakare :-( )
Precis min åsikt också, ska eventuellt ned till champagne om ett par veckor så får höra runt lite då :)
 
Toppen