Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Martinski

Medlem
Idag dök äntligen beställningen upp.
rLhclrI.jpg
 

MacX

Medlem
Du har inte celiaki.

En trevlig rosé.Visa bifogad bild 23656

Prova Delaportes Sancerre till nyrökta räkor med saffransaioli. En personlig favorit som man helt enkelt inte får missa!! Den friska och intensiva men trots allt balanserade citrussyran och kalkstensdammet gifter sig perfekt med sötman och röksmaken i räkorna. Har inte hitta något vin hittills som passar bättre! Men jag letar idogt vidare;). Verkligen synd att Caviste's låda bara innhåller 2 flaskor, även om de andra är väldigt bra de också!
 

Vera Wind

In vini veritas?
Prova Delaportes Sancerre till nyrökta räkor med saffransaioli. En personlig favorit som man helt enkelt inte får missa!! Den friska och intensiva men trots allt balanserade citrussyran och kalkstensdammet gifter sig perfekt med sötman och röksmaken i räkorna. Har inte hitta något vin hittills som passar bättre! Men jag letar idogt vidare;). Verkligen synd att Caviste's låda bara innhåller 2 flaskor, även om de andra är väldigt bra de också!
Jag ser fram emot att testa den kombinationen i sommar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Färdiglagrad (eller @StefanAkiko?), 50-årig, Riesling Spätlese - https://www.systembolaget.se/produkt/vin/schloss-johannisberger-5276801/

Släpps även lite fler gamlingar från samma producent.
Schloss JB är sällan kioskvältarbra men typ dyrast i klassen. Är säkert mumsig värre men prislappen är inte ssk övertygande. Bjuder du, tackar jag självfallet JA! Men, jag köper hellre två flaskor Troplong Mondot eller 2 dussin blandade 70-tals Moslar på auktion för samma peng.
 

MarkusJ

Medlem
Schloss JB är sällan kioskvältarbra men typ dyrast i klassen. Är säkert mumsig värre men prislappen är inte ssk övertygande. Bjuder du, tackar jag självfallet JA! Men, jag köper hellre två flaskor Troplong Mondot eller 2 dussin blandade 70-tals Moslar på auktion för samma peng.
Än finns tålamod, och alldeles för mycket (om än ung) riesling inköpt på sistone :)
 
Två roliga inköp!

Min första ”ordentliga” Riesling.. inte druckit supermycket Riesling och speciellt inte av denna kvalitet, tyckt det varit gott men aldrig kanske riktigt fått en ”wow-känsla” får se vad som händer efter denna flaska ;)

Volare är jag väldigt nyfiken på, ingen aning vad som väntar här heller egentligen.. Chardonnay och produceras enligt Solera-metoden.
595164DD-AAE4-4743-96A1-EB1FFD5F9F52.jpeg
 

BallyJ

Medlem
Två roliga inköp!

Min första ”ordentliga” Riesling.. inte druckit supermycket Riesling och speciellt inte av denna kvalitet, tyckt det varit gott men aldrig kanske riktigt fått en ”wow-känsla” får se vad som händer efter denna flaska ;)

Volare är jag väldigt nyfiken på, ingen aning vad som väntar här heller egentligen.. Chardonnay och produceras enligt Solera-metoden.
Visa bifogad bild 23674
Hoppas Volare de Flor faller dig i smaken. Testade en för några veckor sedan och om det fanns en referens för sönderekad(med en stark bourbonton i näsan) skulle det vara Volare de Flor. Det är på gränsen till att jag skulle rekommendera att lämna tillbaka den och lägga pengarna på något annat tyvärr.
EE812B20-64C6-451E-A197-709F4DBE67D8.jpeg
 

buteljen

Medlem
Två roliga inköp!

Min första ”ordentliga” Riesling.. inte druckit supermycket Riesling och speciellt inte av denna kvalitet, tyckt det varit gott men aldrig kanske riktigt fått en ”wow-känsla” får se vad som händer efter denna flaska ;)

Volare är jag väldigt nyfiken på, ingen aning vad som väntar här heller egentligen.. Chardonnay och produceras enligt Solera-metoden.
Visa bifogad bild 23674
Kul! Men du borde skriva "Min första ordentliga "Riesling"" :rolleyes:. Den är verkligen inte druvtypisk :D
 
Hoppas Volare de Flor faller dig i smaken. Testade en för några veckor sedan och om det fanns en referens för sönderekad(med en stark bourbonton i näsan) skulle det vara Volare de Flor. Det är på gränsen till att jag skulle rekommendera att lämna tillbaka den och lägga pengarna på något annat tyvärr.
Visa bifogad bild 23675


okej, har läst en hel del kommentarer/beskrivningar och ingen nämner egentligen ek som ett problem, det har legat 10år på begagnade 225-liters ekfat så ja, det har säkert tillfört en del ek. En del nämner lite sherry-toner men överlag verkar folk tycka det är ett riktigt bra & intressant vin och inte någon som riktigt toksågar det så jag tror jag kommer ge det ett försök :D men tack för noten, det skruvade ner mina förväntningar en del och det kanske var bra ;)

Kommer öppna upp det i god tid och dricka det över 2dagar. Frågan är om man ska försöka matcha det med något?!


Övrig rookie-kommentar angående ekfat :

Hur mycket påverkar begagnade ekfat ett vin när det kommer till just att ge vinet ek-toner? Hur många gånger brukar ett ekfat användas?

Volare har i och för sig legat väldigt länge på beg. Ekfat
 

BallyJ

Medlem
Har snöat in på och letar efter Champagne från mindre hus som är riktigt duktiga på vad de gör, som när man hittar dem upplevs som guldkorn. Fastnade för Dhondt-Grellet som jag hittade av en tillfällighet, har aldrig druckit något från det huset tidigare men hade varit riktigt kul om någon har testat och kunde dela sina erfarenheter medan jag väntar på leverans:)
Blev en beställning nu ikväll enligt nedan:
3 x 2015 Dhondt-Grellet Le Bateau
3 x 2015 Dhondt-Grellet Les Nogers
 
Toppen