Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Mycket Tyskland på väggen bakom flaskorna däremot om jag inte har fel? Willi Schaefer, Keller och van Volxem speciellt om jag inte ser fel. Riesling till en billig peng men så så underbara..
Enbart tysk Riesling täcker hela vinrummets väggar. Frugans favorit då vi gillar prislappen (dock mer GG i källaren nu), och passar väldigt bra till asiatisk mat som jag lagar mer och mer. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja, men fäbless för vin föddes i USA. Har försökt lämna, men återkommer dit hela tiden. Underbara viner! Synd för plånboken bara :confused::p
Håller helt med dig. Svårt också att hitta Amerikaner med ålder, så de dricks rätt. Men tror köpfokus 2022 lutar åt 80% enstaka napa cabs, Pinot, möjligtvis åldrad Zinfandel så man får ge den en chans. Och planen är att hålla EN flaska per vin.
 

BallyJ

Medlem
Ja, men fäbless för vin föddes i USA. Har försökt lämna, men återkommer dit hela tiden. Underbara viner! Synd för plånboken bara :confused::p
Synd...det är när man vill att något ska hända och så händer det inte, då är det synd. Känt Dr Alban citat, utgår ifrån att det är så du menar;):D
 

stevie22002

Medlem
Synd...det är när man vill att något ska hända och så händer det inte, då är det synd. Känt Dr Alban citat, utgår ifrån att det är så du menar;):D
Haha! Japp, tvetydig mening där där…gillar också att synda, så får fortsätta köpa (och dricka) mina jänkarviner helt enkelt :D
 

stevie22002

Medlem
Håller helt med dig. Svårt också att hitta Amerikaner med ålder, så de dricks rätt. Men tror köpfokus 2022 lutar åt 80% enstaka napa cabs, Pinot, möjligtvis åldrad Zinfandel så man får ge den en chans. Och planen är att hålla EN flaska per vin.
Jo, tricket är väl det vanliga….att köpa alldeles för många (och alldeles för dyra) flaskor av allt och sen lagra dom läänge… men har genom åren lyckats inmundiga många underbara Pinot Noir och Chardonnay med lite ålder på div provningar. Uteslutande helt underbara i min bok! Worth the wait! :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jo, tricket är väl det vanliga….att köpa alldeles för många (och alldeles för dyra) flaskor av allt och sen lagra dom läänge… men har genom åren lyckats inmundiga många underbara Pinot Noir och Chardonnay med lite ålder på div provningar. Uteslutande helt underbara i min bok! Worth the wait! :)
Då gäller det för mig att hålla fingrarna borta från den enda flaskan.. och istället skölja ner en box Zinfandel :D
 

JonasBo

Medlem
Klickade runt lite på Decantalo ikväll och hittade Heidsieck Rosé 2005.
Någon som vet ngt om den? 2008 som släpptes igår är väl nydeggad så 2005 deggad för tre år sedan då eller?
 

JonasBo

Medlem
Tror @LeChat skrev något om den här på forumet för ett tag sen?
Visa bifogad bild 23289
2005 Charles Heidsieck Brut Millésimé Rosé

Underbar rosechampagne!
Lika bra som sist. Komplex, men kanske ändå att de fruktiga aromerna, om än fantastiskt goda, är det som är mest framträdande i dagsläget.
Ska nog försöka vänta minst ett par år i alla fall innan nästa flaska. Vill ju helst åt de där mogna tonerna:) ....men det tar ju så förbaskat lång tid:oops: ...och det är ju redan så gott...:rolleyes:
Låter förträffligt!

89 eur låter ju bättre än de 1090:- på SB dessutom
 

Mexikanaren

Medlem
För den som är lite sugen på J.J Prüm Riesling Wehlener Sonnenuhr Kabinett 2019 som släpps på Bolaget 31 Augusti (preliminärt, enligt Tryffelsvinet själva) för 319:-/flaska så finns de även tillgängliga på Weinfurore för €26.69/flaska vid köp av 6 i detta nu
Även 2019 Spätlese och Auslese finns tillgängliga från samma vingård. Även Bernkasteler Badstube Kabinett 2019 för en lite billigare peng om man nu är intresserad av den.

Det jag egentligen ville tipsa om var att de även har Prüms Graacher Himmelreich Kabinett 2019 Magnum vilket jag själv beställde hem 2 flaskor av och kan tänka mig att det finns fler här som skulle tycka den är intressant.

@Johan Blom
Gissar att en bunt FW gått in och handlat då deras WS Kabinett seglat upp som "best seller" och gått från att ha haft ganska många flaskor hemma till att ha 5 flaskor kvar i lager.

Intresset för Prüms viner är större än jag förväntade mig :) kanske mindre konkurrens om flaskorna på bolaget i Augusti som bieffekt
 

The Wall

Medlem
Nya mottot 1-2 flaskor med bred variant håller än så länge insåg att att det behövdes mer röd bourgogne i källaren. Men faller mer och mer för USA viner.
Alla med intresse av vin hamnar i USA förr eller senare, det är bara en tidsfråga innan uppvaknandet sker. Den enda nackdelen är väl egentligen att prisnivån kan vara lite plågsam emellanåt plus att vinerna kan vara lite krångliga att sniffa upp och få hem.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Alla med intresse av vin hamnar i USA förr eller senare, det är bara en tidsfråga innan uppvaknandet sker. Den enda nackdelen är väl egentligen att prisnivån kan vara lite plågsam emellanåt plus att vinerna kan vara lite krångliga att sniffa upp och få hem.
Ja det är otroligt svårt att hitta handlare att köpa ifrån.
 
Toppen