Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Kaptenen

Medlem
3 x Chateau D'Issan, 2018

Detta hade jag spanat in innan och tänkt köpa men kom aldrig till skott och sedan var flaskorna slut, men plötsligt dök det upp 3 flaskor som jag snabbt tog hand om.

20210930_172717.jpg
 
Visa bifogad bild 24334
2018 Leeuwin Estate Chardonnay Art Series

Bra köp förhoppningsvis! Har bara provat årgång 2016 tidigare, i då ett något ungt skede. Men kändes dock som att den hade framtiden för sig, så jag tror att även 2018 kommer bjuda på njutning i sinom tid.
Kul! Tycker att de alltid levererar. Va där för andra gången precis innan Covid och provade lite äldre årgångar. Inga egentliga besvikelser.
 

Johan L

Medlem
DSC_0125.JPG


Beställning från Comptoir des Millésimes anlände idag. Beställde i söndags kväll, ankom utlämningsställe idag (torsdag) vid lunchtid.

Chateau Caillou 1990
Chateau Guiraud 1990
Chateau Batailley 1982
Pierre Moncuit Delos Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Charles Heidsieck Brut Reserve x2

Frakten på €15 sparades nästan helt in på en flaska CH om man jämför med priset på SB. Även Pierre Moncuit som finns i BS kostar där ännu mer än CH medan den hos CdM var ännu billigare.
 

Loui&Milton

Medlem
Visa bifogad bild 24374

Beställning från Comptoir des Millésimes anlände idag. Beställde i söndags kväll, ankom utlämningsställe idag (torsdag) vid lunchtid.

Chateau Caillou 1990
Chateau Guiraud 1990
Chateau Batailley 1982
Pierre Moncuit Delos Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Charles Heidsieck Brut Reserve x2

Frakten på €15 sparades nästan helt in på en flaska CH om man jämför med priset på SB. Även Pierre Moncuit som finns i BS kostar där ännu mer än CH medan den hos CdM var ännu billigare.
Jag beställde även jag en flaska Batailley från 1982 måste prova den så man kan köpa mer. Sjukt snabb leverans :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag beställde även jag en flaska Batailley från 1982 måste prova den så man kan köpa mer. Sjukt snabb leverans :)
CDM verkar ändå ha riktigt bra lagring på sina flaskor för äldre årgångar verkar vara i fint skick (förutom någon bourgogne här på forumet).
Beställde Heidsieck Bas 12 på Alfavin då det är en favorit hos oss. Köpte 2 stycken, och den ena var extremt svag. Första gången jag verkligen erfarit flaskvariation.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Del ett av vad ens klåfingriga gubbtummar inta kan låta bli att klicka på... Skyller på att det finns lite plats, att det är trist med combo: karantän och Sober October. Kan knappt bärga mig inför November Bender...
PXL_20211011_024321906.jpg

2010 Akméniné, botrytiserad Sancerre
2016 G.A.M. Shiraz av Mitolo
2007 Scrio (allt prat om italiensk Syrah... Skyller också på @LeChat )
2016 Pira & Figli Via Nuova
2 puteller 2011 Dom. Philippe Vandelle vin Jaune

Alla till halvskämmiga skambud. Vore ju en biblisk synd att inte acceptera dessa nådaskänkar.

Barolon och GAM:en får ligga. Övriga vill jag sätta skruven i.
  • Ngn som har erfarenhet av denna Jurasnubbes viner?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...sen var brevbäraren förbi!
PXL_20211013_052545745.jpg

Rivesaltes, Maury och Banyuls är bara helt för underbara för att låta bli. Noterar 11 olika i källaren och även att denna '71: a är yngst med sina 50 bast.
...och Jubileumsfigeacen från 1995. Skall förhoppningsvis också gå att njuta av.

Funderar på att öppna en sisådär fem söta nu så att de hinner komma i form tills November Bender och alla ostarna.
#ostochvindiet som @Mattias Schyberg :)
 

matage

Medlem
Förbannad äro min svaga karaktär...

Plockade upp tre stycken Moncayo Veraton idag när jag skulle köpa nån halvflaska vitt för att göra risotto.
Det må vara hänt men sen föll jag till föga på MFWs förmedling förra veckan så har följande på ingång
4x Gruaud Larose -85
2x Pegau Cuvee Laurence -01
4x Le Macchiole Paleo Rosso -96

Missade helt att Paleo Rosso var en blend på nittiotalet dock men det blir ändå kul att testa.
Gruaud Larose -85 drack jag i våras och den flaskan var sjukt bra.
Pegaun verkar leverera skilda omdömen men vattendelarviner är skoj så att...
 

Maran

Medlem
Förbannad äro min svaga karaktär...

Plockade upp tre stycken Moncayo Veraton idag när jag skulle köpa nån halvflaska vitt för att göra risotto.
Det må vara hänt men sen föll jag till föga på MFWs förmedling förra veckan så har följande på ingång
4x Gruaud Larose -85
2x Pegau Cuvee Laurence -01
4x Le Macchiole Paleo Rosso -96

Missade helt att Paleo Rosso var en blend på nittiotalet dock men det blir ändå kul att testa.
Gruaud Larose -85 drack jag i våras och den flaskan var sjukt bra.
Pegaun verkar leverera skilda omdömen men vattendelarviner är skoj så att...
Nästan samma för mig.
Paleo rosso 96, Pegau reservee 03 och domaine de chevalier blanc 95.
Blir skoj att testa.
 
Toppen