Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Magikern

Medlem
Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Så nu undrar jag om folk har lite tips på vad man bör införskaffa?

Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Gärna viner i både 375 och 750ml.

Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html

Det mest prisvärda äldre vinet på monopolet just nu är tveklöst https://www.systembolaget.se/produkt/vin/moulin-touchais-7364001/ Ett fynd om man väger in åldern.

https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chateau-guiraud-9009101/ Är också ett klockrent köp
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ping till @Mexikanaren
Ett ständigt outstanding sniffarvin modell grand luxe et comfort för de nosokomiala regionerna är i princip allt från ursprungsbeteckningen Moscatel de Setubal. De är dessutom närmast odödliga och klarar minst ett halvår i öppnad flaska under kork.

Penningpungen blir dessutom inte stympad av konsumentpriset.
 

speffy

Medlem
Någon som druckit Alto Moncayo Aquilon?
Har druckit det vanliga Monocayo som jag verkligen gillade men missade dessvärre släppet på det men lyckades få några flaskor Veraton.
Är Aquilon verkligen värd sitt höga pris?
Har aldrig köpt ett så dyrt vin tidigare och man kan ju få en tre fyra flaskor av ett bättre vin för samma peng.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Någon som druckit Alto Moncayo Aquilon?
Har druckit det vanliga Monocayo som jag verkligen gillade men missade dessvärre släppet på det men lyckades få några flaskor Veraton.
Är Aquilon verkligen värd sitt höga pris?
Har aldrig köpt ett så dyrt vin tidigare och man kan ju få en tre fyra flaskor av ett bättre vin för samma peng.
Knappa in Aquilon i forumets sökfält så har du lektyr för en stund.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Någon som druckit Alto Moncayo Aquilon?
Har druckit det vanliga Monocayo som jag verkligen gillade men missade dessvärre släppet på det men lyckades få några flaskor Veraton.
Är Aquilon verkligen värd sitt höga pris?
Har aldrig köpt ett så dyrt vin tidigare och man kan ju få en tre fyra flaskor av ett bättre vin för samma peng.
Det spännande med vin är att något pristak helt enkelt inte existerar och att man genom livet spränger gränserna gång efter gång…
Första gången man köper en 500-kronorsflaska, 1000-kronors… 2500-kronors osv innebär egentligen bara att de tidigare vallarna krymper ned och blir "överkomliga" eller "standard". Normalisering.

Köpte själv precis idag mitt livs (hitintills) dyraste flaska. Rent objektivt är det helt galet för 7dl rödvin. 1982 Château Haut Brion. Den kommer förtäras vid hustruns nästa födelsedag i januari. Kostade mig lika mycket som två kuvert på firarrestaurangen, L'Effervesence. Lätt Japans bästa franska och bästa trestjärniga restaurang.

Tycker det är viktigt med balans. Dvs att priset för maten dividerat med priset för vinet skall vara så nära 1 som möjligt.

//Sidospår
L'Effervescence har svingat upp sig i både kvalitetsgraderna och prissättningen sedan @Mattias Schyberg @Mats @vintomas och andra varit där och njutit. Förutom dess 3 stjärnor och utsedd till Asiens bästa restaurang, har de fått oräkneliga (uttryckssätt) utmärkelser av olika slag. Vi firade tex Midsommar där tillsammans med ett gäng foodie-winey-professorskor från (mest) Karolinska - då det begav sig, dvs innan tredje stjärnan var på plats. Halvvägs genom måltiden blev damerna mycket arga, för ALLT var bättre än Franzéns och (då) till under halva priset. Och vi pratar inte bara en nyans bättre än, utan flera våningar bättre än. Maten, presentationen, servicen, balansen, takten, texturerna, sensitiviteten, porslinet… De upplevde sig rent av lurade (!) av Franzén.
Sidospår slut//
 
Last edited:

speffy

Medlem
Det spännande med vin är att något pristak helt enkelt inte existerar och att man genom livet spränger gränserna gång efter gång…
Första gången man köper en 500-kronorsflaska, 1000-kronors… 2500-kronors osv innebär egentligen bara att de tidigare vallarna krymper ned och blir "överkomliga" eller "standard".

Köpte själv precis idag mitt livs (hitintills) dyraste flaska. Rent objektivt är det helt galet för 7dl rödvin. 1982 Château Haut Brion. Den kommer förtäras vid hustruns nästa födelsedag i januari. Kostade mig lika mycket som två kuvert på firarrestaurangen, L'Effervesence. Lätt Japans bästa franska och bästa trestjärniga restaurang.

Tycker det är viktigt med balans. Dvs att priset för maten dividerat med priset för vinet skall vara så nära 1 som möjligt.

//Sidospår
L'Effervescence har svingat upp sig i både kvalitetsgraderna och prissättningen sedan @Mattias Schyberg @Mats @vintomas och andra varit där och njutit. Asiens bästa restaurang bla. Vi firade tex Midsommar där tillsammans med ett gäng foodie-winey-professorskor från (mest) Karolinska - då det begav sig, dvs innan tredje stjärnan var på plats. Halvvägs genom måltiden blev damerna mycket arga, för ALLT var bättre än Franzéns och (då) till under halva priset. Och vi pratar inte bara en nyans bättre än, utan flera våningar bättre än. Maten, presentationen, servicen, balansen, takten, texturerna, sensitiviteten, porslinet… De upplevde sig rent av lurade (!) av Franzén.
Sidospår slut//
Haha tack, nu känns min beställning som rena klippet :)
Jo så sant, det är som alla andra intressen i livet där man ständigt skjuter upp gränserna för hur mycket pengar som är rimligt att lägga.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu kanske man trampade i klaveret totalt på Catawiki. Time will tell.
1947 Chateau Phélan-Ségur inköpt för 842 kr inkl frakt :cool:
@StefanAkiko Årgången OK för dig? :D
Fasicken också! Vilket fjädra fynd!
Den är jag, bönandes på mina bara knän, hjärtans gärna med och ploppar. Bra år. Klassiskt vin. What could possibly go wrong?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Fasicken också! Vilket fjädra fynd!
Den är jag, bönandes på mina bara knän, hjärtans gärna med och ploppar. Bra år. Klassiskt vin. What could possibly go wrong?
Vi får se om kvaliteten i flaskan motsvarar förväntningarna på denna årgång! Low-mid shoulder level tyvärr. :D

Fick dock hem en Guigal Vignes L'Hospice 2001 för 559 kr som tröst om 47.an inte levererar ;)
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var förbi Bic Camera för att köpa ny toner till skrivaren, ett par USB-kablar och titta-lyssna på nya högtalare till kontoret. Fick tag i kablaget, tonern beställde jag istället via Amazon.co.jp. På vägen ut tänkte jag att jag kanske kunde plocka med mig ngn spännande Muscadet, eller någe...
Azerbajdzjan!
Yey! Blev först att lägga upp vin från denna mycket ambitiösa producent, Chabiant, på CT. De har en mycket vacker anläggning och ägnar sig åt att preservera lokala druvor. Jo, deras lokala druvor har många namn som jag inte ens klarar av att uttala. Lite väl många konsonanter ibland... Men, spännande! Yowsa-yowsa! Är dessa goda, går jag dit och köper fler av dessa samt en-av-varje av de övriga. Fanns en hel hylla med väldigt många olika.
För referensens skull: SB stoltserar med ETT vin från detta klassiska vinland. I Systembolagets typiskt missriktade och kulturrasistiska anda är det naturligtvis ett halvsött vin gjort på granatäpplen *KA-TISCH*
PXL_20211021_075358429_2.jpg

Två enklare Alsacer som är tänkta som "då man inte vill vara så pretto, utan bara njuta för en liten stund."

Sen blev det några klassiker också:
PXL_20211021_075511338_2.jpg

Loirésk Sb och Melon de B ligger ju varmt inlindat kring mitt hjärta. En liten billig vit Rioja och ... det är ju ett ständigt tjat om Chianti på forumet med betydelsen att min gamla favorit Fonterutoli slank med på vägen till kassan.

Plånboksvärdigt, jajjebox! Snittpris på under hunkan per flaska. Förhoppningsvis och förmodligen också mycket njutbart.

  • 2018 Les Vignerons-Récoltants de Kintzheim-Orschwiller Riesling, Alsace
  • 2017 Cave Vinicole d'Orschwiller Gewurztraminer, Alsace
  • 2019 Chabiant Rkatsiteli White Dry Wine, Azerbaijan
  • 2019 Chabiant Rkatsiteli Rkatsiteli-Mtzvane White Dry, Azerbaijan
  • 2019 Domaine Michel Thomas Lachaume, Sancerre
  • 2017 Marchesi Mazzei Fonterutoli, Chianti Classico
  • 2019 Vignoble Poiron-Dabin Vieilles Vignes, Muscadet de Sèvre-et-Maine sur lie
  • 2018 C.V.N.E. Monopole Blanco, Rioja
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi får se om kvaliteten i flaskan motsvarar förväntningarna på denna årgång! Low-mid shoulder level tyvärr. :D

Fick dock hem en Guigal Vignes L'Hospice 2001 för 559 kr som tröst om 47.an inte levererar ;)
LMS är ju i sig lite spännande. Fan också, för den pengen är det ju inget att bråka om.
 
Toppen