Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sugen?
Fascinerande vin! Tickar alla svenska PK-boxar :rolleyes:
Efter tre bud står den på knappt 100 SEK.
Fynd!
Nästan så att man borde.
Fan också!
Behöver en rejält stor källare!

618D54DD-8952-4E8A-AB5F-1D1F7172B9E4.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lördag är en vilodag, då passar det ju extra bra att det kommer ett bud och levererar några fyndade flaskhalsar:
PXL_20211030_062628260.jpg

  • 2007 La Villa av Elio Altare
  • 2008 Dominus
  • 2015 Sassicaia
  • 2007 Vieux Télégraphe
Jo, jag vet. Lite väl unga viner för min smak, men vi är ju två. Vill ju så gärna också göra hustrun glad.
Blir dock alldeles säkert gött i vinterrusktet. Sassen får dock vila några år.
 

Sonderlese

Medlem
Sugen?
Fascinerande vin! Tickar alla svenska PK-boxar :rolleyes:
Efter tre bud står den på knappt 100 SEK.
Fynd!
Nästan så att man borde.
Fan också!
Behöver en rejält stor källare!

Visa bifogad bild 24606

Lördag är en vilodag, då passar det ju extra bra att det kommer ett bud och levererar några fyndade flaskhalsar:
Visa bifogad bild 24612
  • 2007 La Villa av Elio Altare
  • 2008 Dominus
  • 2015 Sassicaia
  • 2007 Vieux Télégraphe
Jo, jag vet. Lite väl unga viner för min smak, men vi är ju två. Vill ju så gärna också göra hustrun glad.
Blir dock alldeles säkert gött i vinterrusktet. Sassen får dock vila några år.
Från WBWC till Dominus Estate…
Här svänger det på alla håll och kanter! Lolololol!1!1!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
För @vintomas kom det ju utsökt vältajmat att jag faktiskt bjöf hem en flaska champo.
Frivilligt!
Utan att den var en oönskad bonusflaska i en lot.
Skoj med "kjolen" i metall.
Skoj minne att sitta ombord en flygskam som inte kan lyfta pga tekniska problem, och stewarden får enbart servera Champo… Innan vi var uppe i luften hade jag bälgat i mig över en butelj av denna extremt röda-bär-kompott med halelujasyra. Tanken var att köpa ett gäng flaskor i Swe och sprida runtomkring mig, på samma vis som man sprider glädje. Men, den visade sig kosta 700 pruppelurer per flaska. Det var ungefär tre gånger mitt maxtak.

Därför jag slog till på denna: avsevärt bättre pris än i Swe, glatt minne … och livet kommer snart presentera mig med ngt nytt spännande, skoj och bra som behöver firas med Champo!
 

BallyJ

Medlem
Provat någon flaska ännu? Hans kabinetter 2020 är ju på gång nu på bolaget så är nyfiken på om de faktiskt ger valuta för pengarna
Jag köpte faktiskt dessa 3 flaskor efter att ha drucket ett glas av vinet från Coravin på Nobis under Operakällaren. Ingen av mina flaskor har öppnats ännu.
Jag tyckte då att det absolut var värt de 775:- som priset var för 2018, är dock tveksam till om priset för 2020 är motiverat.
Det jag kommer ihåg om vinet är att det var väldigt mineraliskt, det gick mer åt det torra än det söta och en tydlig minnesbild är fruktigt och livligt. Har även med mig inkokta päron som en tydlig not, tyvärr kan jag inte hjälpa till mer än så:(
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Jag köpte faktiskt dessa 3 flaskor efter att ha drucket ett glas av vinet från Coravin på Nobis under Operakällaren. Ingen av mina flaskor har öppnats ännu.
Jag tyckte då att det absolut var värt de 775:- som priset var för 2018, är dock tveksam till om priset för 2020 är motiverat.
Det jag kommer ihåg om vinet är att det var väldigt mineraliskt, det gick mer åt det torra än det söta och en tydlig minnesbild är fruktigt och livligt. Har även med mig inkokta päron som en tydlig not, tyvärr kan jag inte hjälpa till mer än så:(
Är lite on the fence om jag ska skaffa en eller inte.
Hade varit intressant att prova den mytomspunna EM men samtidigt är det inte precis billigt för en kabinett
 
Lade en beställning på 3fl Cerbaia Brunello di Montalcino 2007, 499kr fl. Rimligt pris för en mogen Brunello, toppårgång, i klassisk stil anser jag så gör en chansning. Verkar ha kommit till BS förra månaden. Någon som har provat den?
Räknas det som inköp, eller ska vi applicera ifrs?
 

Martin F

Medlem
Lade en beställning på 3fl Cerbaia Brunello di Montalcino 2007, 499kr fl. Rimligt pris för en mogen Brunello, toppårgång, i klassisk stil anser jag så gör en chansning. Verkar ha kommit till BS förra månaden. Någon som har provat den?
Räknas det som inköp, eller ska vi applicera ifrs?
Hade tänkt öppna för nån vecka sen men ligger däckad i influensa. Ser fram emot noter om du hinner före!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det ramlade in några godbitar idag också, även om bara unga flaskor.:
PXL_20211104_053859770_2.jpg

Så här resonerade jag:
Kan man köpa Champo till halva priset, kan man också köpa wirre till halva priset. En gammal favorit i brunvinsligan, även om den kanske aldrig bli uppdrucken. Känns dock tryggt att ha den. Om det någon gång skulle vara läge för något riktigt burdust.
  • 2010 Grange
  • 2010 Tignanello
  • 2014 Divino GG (blir mitt första smuttande på druvan Domina)
  • 2007 Saffredi
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Sassicaia-genen verkar ha vaknat till liv under de senaste auktionerna :)
Det verkar vara ont om mognare Sassar här i Japan. Men, Sassicaia behöver man ibland. Blir väl bra om en 20 år. Kanske. Vi ser väl hur gaggig man hinner bli. Blir ju annars gott arvegods ;)
 
Toppen