Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad katten släpade hem från auktionerna. Återstår nu bara en försändelse efter denna samt att det blev ett par gäng viner i UK för senare insamling.:
D2C0D0D0-3A30-4431-AA3D-B4CC60FD1296.jpeg


2013 Le Master, Muscadet de S&M (3 puteller)
1996 Torres Mas La Plana
2005 Pontet Canet
2006 Angelus
2015 Ladoucettes instegs-Sb (3 fl)

Av Ladoucette och Muscadet öppnades en flaska av respektive igår.
- Plopp sa det!
- Och gott som phan var det!
 

JonasBo

Medlem
Årets sista (hoppas jag, men antagligen inte) vinleverans.
Langhe Nebbiolo 2020 från Cascina delle Rose
Langhe Nebbiolo 2020 från Alessandro Salvano
Langhe Bianco (Chardonnay) 2020 från Alessandro Salvano
Langhe Rosso (Dolcetto) 2020 från Alessandra Salvano

Alessandro är en ung vinmakare från Piemonte som får druvor och använder vingårder tillhörandes hans morbror precis utanför Barolodistriktet öster om Serralunga d'Alba.
Hans koncept "Drink wine, not labels" (på engelska, franska och spanska) är att man ska se till flaskans innehåll hellre än etiketten (eller varumärket, snarare). 20% avstjälkat i Langhe Nebbiolo men hela klasar i de två andra. Upplevelsen är friska viner med lätt burgundisk stil.

Från 2019 skörd gör han också en "barolo" som han döpt "outside" då det pga geografiska skäl inte får klassificeras som en Barolo.
Blir kul att prova 2023. :)

IMG_20211105_103737.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan verkligen hålla med om det! 15 år på Sassicaia gör sig så bra. 2006 i somras levererade något helt fantastiskt. Gör det jobbigt med 2012 som min äldsta årgång :(
Förstår ditt dilemma men blir sjukt avis, då jag bara har 2015 och -16 hemma.
Nästa gång i Umeå får vi dränka våra Sassicaiasorger i annat, mer "appropriate for gentlemen" :cool:
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Förstår ditt dilemma men blir sjukt avis, då jag bara har 2015 och -16 hemma.
Nästa gång i Umeå får vi dränka våra Sassicaiasorger i annat, mer "appropriate for gentlemen" :cool:
Jag tycker det låter som en strålande ide! Finns ju lite gammal-dammiga årgångar på Gotthards som nog kan gå och ploppa! ;)
 

IsKr

Medlem
Jag tycker det låter som en strålande ide! Finns ju lite gammal-dammiga årgångar på Gotthards som nog kan gå och ploppa! ;)
Om ni vill och känner att det hade varit trevligt med någon till, kan ni höra av er så kanske jag kan ta och svänga förbi också. Det är ju inte omöjligt sommartid.
 
Last edited:

Mexikanaren

Medlem
Fick hem 6 fl Riesling Estate Rüdesheim 2020 och 1 fl Zweigelt Goldberg 2020 ifrån Weinfurore idag!
Betalade du själv punktskatt och sådant? Beställde 2 gånger av dem tidigare i år. Första gången skickade de bara utan problem, andra gången ville de att jag skulle betala punktskatten.
 

Berka

Medlem
Betalade du själv punktskatt och sådant? Beställde 2 gånger av dem tidigare i år. Första gången skickade de bara utan problem, andra gången ville de att jag skulle betala punktskatten.

Jag fick betala punktskattmen det blev 137kr (19kr/fl). Dom skickade länken till Skatteverket så det var bara att fylla i och skicka en kopia till dom.
 
Last edited:
Toppen