Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Nyllet

Medlem
Hämtade upp de senaste beställningarna idag.

Bereche Brut Reserve
2020 Falkenstein Krettnacher Euchariusberg Kabinett
2019 Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Auslese
2019 Small Island Wines Pinot Noir Saltwater River
20211122_200643.jpg


Tyvärr visade sig folien på Falkenstein vara kladdig. Hoppades innerligt att det var externt kladd men sån tur hade jag såklart inte.
20211122_201120.jpg


När man väl får hugg på webbsläpp.
20211122_201938.jpg
 
Trådskapare
A
@StefanAkiko, nästa gång du ser Egly-Ouriet Millesime för bara 1000 (svenska)

Stefan, vi tackar dig för att du inte driver upp priset ytterligare på Egly-Ouriet genom att du bojkottar alla champagner! ;)

Du får tacka mig också. Överekade viner, stilla som bubblande går alltid bort. Törstar jag efter vanilj så är det enkelt att slänga ihop någon efterrätt.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
3A8BFA68-8127-4C8F-A7E0-DD86B6E88826.jpeg


”Förmodligen var det ett stilla höstregn som hördes rassla över Piemonte denna stund, Barnens år, valåret 1979. ”

Regnet ja, det som kom i oktober och som skulle förvandla en potentiellt bra årgång till något mediokert, halvdant. En årgång man skulle ta tillvara på med detsamma hette det. Inte lägga på hyllorna för att se de växa och blomma ut till ståtliga pjäser.

Nåväl. Södertälje vid samma tidpunkt. Bättre väder säger de som var där. Jag var förvisso med ett tag, men endast från den 22:a denna månad. Då såg jag mitt första ljus. Av vädret minns jag som förståeligt ingenting.

Samtidigt som jag tar mina först andetag jäser druvorna i lugubra källare hos Fontanafredda.

Spola nu fram ca 42 år.

Catawiki visar en annons om att någon säljer 4 flaskor Fontanafredda Barolo 1979.
Ett intresse väcks i mig. Tanken på att dessa druvor och jag har levt parallella liv kittlar, får igång tankarna. Ett bud läggs. Fraktkostnad tas i beaktande.
Till min förvåning står budet hela vägen. €105.
€60 för fyra flaskor + €40 för frakten och €5 i avgift. Bekvämt avrundat till 250kr / flaska för något som högst troligtvis är på skalan odrickbart till ok. Jag hoppas på ok. Kanske är jag 20 år för sen, vem vet.
Vid första öppnande så får vi se vem som har stått pall tidens tand bäst. Återkommer då.
 
Last edited:

zippan

Medlem
Lade en beställning på 3fl Cerbaia Brunello di Montalcino 2007, 499kr fl. Rimligt pris för en mogen Brunello, toppårgång, i klassisk stil anser jag så gör en chansning. Verkar ha kommit till BS förra månaden. Någon som har provat den?
Räknas det som inköp, eller ska vi applicera ifrs?
Hade tänkt öppna för nån vecka sen men ligger däckad i influensa. Ser fram emot noter om du hinner före!
Har ni dragit en kork ännu och bör man köpa?
 
3 fl Chateau Rocher Corbin, St Emillion Montage, 2015.
Blev positiv överraskad av den efter att ha provtryckt en flaska igår till en fet entrecote. Mörk och kraftig nog med lite mognad och klassisk Bordeauxkaraktär samt med ett bra pris på 199 kr. Därmed ett givet köp för att fylla på Bordeaux, med mål att dricka nu till 2026

3 fl Chassagne-Montrachet Les Masures
Jean-Noël Gagnard, 2018 på chans. Gillat producenten tidigare och priset lockar. Någon som har druckit denna?
Tillägg. Ser att den från början släpptes i september med den bättre 2019 årgången, hmm.
 
Last edited:
Trådskapare
A
Blev lite gott och blandat på resan. Försökte köpa sådant jag inte provat tidigare så grävde lite i lådorna i vinbutikerna. Får se om jag fick hem en bra blandning i en inte allt för hög prisklass.

Druckit CT tidigare (2013) men inte de andra.

2018 Francois Carillon Puligny-Montrachet Clos du Vieux Château
Adrien Renoir Le Terroir
2015 Cazé-Thibaut Le Millésime
2013 Hubert Noiret Cuvée des 3 Symboles
2017 Chartogne-Taillet Chemin de Reims
Huré Frères Mémoire
Alain Vesselle Coteaux Champenois Bouzy Rouge

WhatsApp Image 2021-11-29 at 12.24.26.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Öppnade dörren åt en trevlig budschas och han överlämnade några hemskheter åt mig.
Huh!
Kan detta gå att dricka, månne?
Är förmodligen för gammalt.
Är glad åt att mitt födelseår var just Yquem.
PXL_20211130_073033719_2.jpg


Sancerre ploppas inom det närmaste. Så här skrev jag till tonerna av 92p för några dagar sedan:
This is f**ken amazing Sb!
Transparent constitution with beautifully restrained Sb-fruit. Aromatics of wet grass, black currants and beautiful herbal qualities. The minerality rulez! The perfect acidity gives a nervy lift that gives me goosebumps of pleasure.
A little short and still too young for my taste, but delicieuze! Could easily drink truckloads of this.
Married the fresh goat cheese :)
Håller den måttet även denna gång blir det en låda.

Monte Bello är alltid trevligt.

Yquem då/om det blir sakuravinprovning i Tokyo 2022 ELLER under min födelsedagsvecka nästa år. Kommer förmodligen utvecklas fint under kork, under många månader.

Min Bucketlist:
Ytterligare några förbockningar!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev lite gott och blandat på resan. Försökte köpa sådant jag inte provat tidigare så grävde lite i lådorna i vinbutikerna. Får se om jag fick hem en bra blandning i en inte allt för hög prisklass.

Druckit CT tidigare (2013) men inte de andra.

2018 Francois Carillon Puligny-Montrachet Clos du Vieux Château
Adrien Renoir Le Terroir
2015 Cazé-Thibaut Le Millésime
2013 Hubert Noiret Cuvée des 3 Symboles
2017 Chartogne-Taillet Chemin de Reims
Huré Frères Mémoire
Alain Vesselle Coteaux Champenois Bouzy Rouge

Visa bifogad bild 24888
Du fick min like för Bourgognen ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 24844

”Förmodligen var det ett stilla höstregn som hördes rassla över Piemonte denna stund, Barnens år, valåret 1979. ”

Regnet ja, det som kom i oktober och som skulle förvandla en potentiellt bra årgång till något mediokert, halvdant. En årgång man skulle ta tillvara på med detsamma hette det. Inte lägga på hyllorna för att se de växa och blomma ut till ståtliga pjäser.

Nåväl. Södertälje vid samma tidpunkt. Bättre väder säger de som var där. Jag var förvisso med ett tag, men endast från den 22:a denna månad. Då såg jag mitt första ljus. Av vädret minns jag som förståeligt ingenting.

Samtidigt som jag tar mina först andetag jäser druvorna i lugubra källare hos Fontanafredda.

Spola nu fram ca 42 år.

Catawiki visar en annons om att någon säljer 4 flaskor Fontanafredda Barolo 1979.
Ett intresse väcks i mig. Tanken på att dessa druvor och jag har levt parallella liv kittlar, får igång tankarna. Ett bud läggs. Fraktkostnad tas i beaktande.
Till min förvåning står budet hela vägen. €105.
€60 för fyra flaskor + €40 för frakten och €5 i avgift. Bekvämt avrundat till 250kr / flaska för något som högst troligtvis är på skalan odrickbart till ok. Jag hoppas på ok. Kanske är jag 20 år för sen, vem vet.
Vid första öppnande så får vi se vem som har stått pall tidens tand bäst. Återkommer då.
Precis så låter Äventyrare :)
What could possibly go wrong?
 

BallyJ

Medlem
Har hämtat ut sju beställningar de senaste två dagarna, 26 st flaskor totalt och av de hade 10 st fel årgång. Jag tycker att detta är alldeles för dåligt och det är för mig uppenbart att importörerna inte gör sitt jobb. Fördelningen såg ut enligt följande:
3 st flaskor från beställningssortimentet
4 st flaskor från beställningssortimentet via dolt artikelnummer
3 st flaskor via privatimport där importör bekräftade beställningen med det artikelnummer jag ville ha men sedan levererade en annan årgång.
I vissa fall kan detta såklart bli positivt, jag kan dock inte se någon bransch där detta skulle vara ok:mad:
 
Toppen