Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Förbannad äro min svaga karaktär...

Plockade upp tre stycken Moncayo Veraton idag när jag skulle köpa nån halvflaska vitt för att göra risotto.
Det må vara hänt men sen föll jag till föga på MFWs förmedling förra veckan så har följande på ingång
4x Gruaud Larose -85
2x Pegau Cuvee Laurence -01
4x Le Macchiole Paleo Rosso -96

Missade helt att Paleo Rosso var en blend på nittiotalet dock men det blir ändå kul att testa.
Gruaud Larose -85 drack jag i våras och den flaskan var sjukt bra.
Pegaun verkar leverera skilda omdömen men vattendelarviner är skoj så att...

Nästan samma för mig.
Paleo rosso 96, Pegau reservee 03 och domaine de chevalier blanc 95.
Blir skoj att testa.

Fasicken vilka fina fångster för festen!
 

Mexikanaren

Medlem
Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Så nu undrar jag om folk har lite tips på vad man bör införskaffa?

Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Gärna viner i både 375 och 750ml.

Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html
 

buteljen

Medlem
Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Så nu undrar jag om folk har lite tips på vad man bör införskaffa?

Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Gärna viner i både 375 och 750ml.

Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html
Den här är kul och ovanlig
https://philipsonwine.com/produkter?Search=Condrieu luminescence
A rare, sweet Condrieu only made in exceptional years. Not actually a late harvest Condrieu as it was picked on 12th September, with a natural potential alcohol of 19% and no botrytis. Final alcohol is 14.5%, leaving 80 grams of residual sugar, with the fermentation stopping naturally. Remarkable copper colour. Powerful nose of mango, pineapple, honeysuckle. "More a Super Condrieu than a late harvest Condrieu'" says Philippe Guigal. It's very rich in body, but with lovely balancing acidity, and yellow and green pear and a distinct nuttiness on the mid-palate. Long finish, no heaviness, totally opulent and delicious. Wonderful nectar. One third of the crop was stolen from the vine, so production is tiny. 2017-2035.
 

matage

Medlem
Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Så nu undrar jag om folk har lite tips på vad man bör införskaffa?

Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Gärna viner i både 375 och 750ml.

Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html
Har inte testat Mullineux men Vin de Constance är aldrig fel!
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/klein-constantia-9602202/
 

The Wall

Medlem
Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Så nu undrar jag om folk har lite tips på vad man bör införskaffa?

Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Gärna viner i både 375 och 750ml.

Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html
Tokaj (minst 5 Puttonyos men helst Aszù Eszencia eller Eszencia), TBA och Eiswein är aldrig fel.
 

LarsW

Medlem
Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Så nu undrar jag om folk har lite tips på vad man bör införskaffa?

Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Gärna viner i både 375 och 750ml.

Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html
Ehem...

Portvin! :D

Edit: Jooooo.... jag vet de inte kvalificerar som typ sauternes eller liknande men vore synd att inte inkludera dessa när vi pratar dessertviner.
 

Wintermute

Medlem
Går nu i lite tankar på att kanske införskaffa lite fler "dessert-viner", dvs liknande sauternes, straw wine, etc.
Så nu undrar jag om folk har lite tips på vad man bör införskaffa?

Min absolut personliga favorit är Mullineux's straw wine (finns på bolagets BS om någon vill testa) men skulle vilja bredda min horisont och se om folk kanske har lite tips på snarlika viner man borde testa?
Gärna viner i både 375 och 750ml.

Ett vin jag har funderat på att skaffa en flaska av t.ex är detta, dock verkar det finnas hyfsat få kommentarer om det generellt(?)
https://www.superiore.de/en/wine/tu...-vin-santo-del-chianti-classico-doc-2014.html
Rivesaltes är ofta bra och underskattat.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rivesaltes, Maury och Banyuls i Frankrike. Det roliga med många av de bara lite bättre söta vinerna, är att de är i princip odödliga. De lever ofta i 50 år och längre. Öppnade under kork blir de oftast bättre under flera månader - ssk starkviner har en tendens att vara ett nytt vin varje gång. Underbart!
 

BallyJ

Medlem
Uthämtat från förra veckans webblansering och från BS.
1 x 2018 Thibault Liger-Belair Aux Charmes
2 x 2018 Thibault Liger-Belair Nuits Saint-Georges
4 x 2016 PerSe Volare del Camino
1BFE8BD6-CE51-47A5-BBBE-A57A5AAA907D.jpeg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Insåg plötsligt att jag hade slut Gaja i källaren. Haft Gajatomt flera år, faktiskt. Går ju lätt att fixa. Bara man vill ;)
  • 1998 Sperss
  • 2006 Pieve Santa Restituta
Sen ramlade en gammal favoritbekant från Muscadet ner i auktionskorgen...
  • 2011 Dom de la Lovetrie, Le Fief de B
Bordeaux med liten ålder kan man ju aldrig få för mycket av...
  • 1998 d'Angludet
  • 1998 Haut-Bages Averous
Att balansera upp det hela med en Napacab är ju aldrig en dålig idé.
  • 1996 Dunn Napa CS
Har ett litet gäng fler buteljer på väg in, bla fyra magiska sakéer.
PXL_20211017_121047488.jpg
 

Keen

slan
Insåg plötsligt att jag hade slut Gaja i källaren. Haft Gajatomt flera år, faktiskt. Går ju lätt att fixa. Bara man vill ;)
  • 1998 Sperss
  • 2006 Pieve Santa Restituta
Sen ramlade en gammal favoritbekant från Muscadet ner i auktionskorgen...
  • 2011 Dom de la Lovetrie, Le Fief de B
Bordeaux med liten ålder kan man ju aldrig få för mycket av...
  • 1998 d'Angludet
  • 1998 Haut-Bages Averous
Att balansera upp det hela med en Napacab är ju aldrig en dålig idé.
  • 1996 Dunn Napa CS
Har ett litet gäng fler buteljer på väg in, bla fyra magiska sakéer.
Visa bifogad bild 24476


Man är ju inte helt oavundsjuk på auktionerna där borta i Japan...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Så kom då dagen då sakéerna anlände. Hou-Shuku, 奉祝、har skickat fel. Blev en liten flaska av deras nama genshu istf den beställda i normslstorlek: 1,8 liter. Till skillnad mot SB, bedriver Hou-Shuku en kundvårdande verksamhet. De skickar mig en ny flaska, utan att jag behöver returnera den lille lillingen, och utan kostnad för mig.

Sug på den, SB!

PXL_20211019_103201665.jpg


Från vinauktionerna trillade det också in ett par Muscadetter. Ssk:
1983 La Sablette av Marcel Martin är jag massor nyfiken på. Den lär tappa huvudet senast söndag.

Min personliga favorit bland alla sakkar, dock ej varje år iom årsvariation.:
Kubota Nama Genshu, 久保田生原酒。
Är ju lite som att gilla något ur Gallo's stall. Kubota producerar enorma mängder saké, och det allra mesta kvalificerar in sig som "felfritt". Denna brukar dock kunna vara gudomlig! Inköpt på Amazon med fri frakt för 250 pixelurer. Fynd!
 
Toppen