Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Mexikanaren

Medlem
En påfyllning (modell större) av Sadie från senaste webbsläppet

20230211_100249.jpg
 

Mexikanaren

Medlem
Själv fick jag bara tag på Soldaat. Din klickteknik måste vara fantastisk! Grattis till många goda droppar där! (Bara lätt avis.)
Min klickteknik lämnar mycket att önska då jag missat mycket som jag hade velat ha förut.
Men ibland är det lite som att skrapa triss, att det bara händer utan man egentligen förstår hur man lyckades
 

katho27

Medlem
Vitt italienskt? En närmast helt blind fläck för mig. Av ca 140 vita viner i vinskåp och garderober är endast 2 flaskor italienska..
Vore kul om någon hade tips, och att få botanisera lite i okända marker!
 

MartinBz

Medlem
Vitt italienskt? En närmast helt blind fläck för mig. Av ca 140 vita viner i vinskåp och garderober är endast 2 flaskor italienska..
Vore kul om någon hade tips, och att få botanisera lite i okända marker!
Jag gillar vita viner på vermentino från Ligurien eller Toscana. Utmärkta till all form av havsbaserad mat. Finns kanske inte så mycket på systemet, men det brukar dyka upp ibland i TS. Gillar även ett vitt från Marche, med ett jäkla långt namn (Azienda Agricola Andrea Felici Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Superiore), har dykt upp i TS vid några tillfällen, och ser ut såhär:
Namnlöst.png
 

mackan92

Medlem
Vitt italienskt? En närmast helt blind fläck för mig. Av ca 140 vita viner i vinskåp och garderober är endast 2 flaskor italienska..
Vore kul om någon hade tips, och att få botanisera lite i okända marker!
Vi provade ett trevligt vitt från Italien på en BYOB här i forumet som överraskade en del - bra pris också!

 

JonasBo

Medlem
Vitt italienskt? En närmast helt blind fläck för mig. Av ca 140 vita viner i vinskåp och garderober är endast 2 flaskor italienska..
Vore kul om någon hade tips, och att få botanisera lite i okända marker!
Sauvignon Blanc från alto Adige är bra
Samt dessa druvor från piemonte ; Nascetta, Riesling, Arneis, Timorasso (rätt "köttig")
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vitt italienskt? En närmast helt blind fläck för mig. Av ca 140 vita viner i vinskåp och garderober är endast 2 flaskor italienska..
Vore kul om någon hade tips, och att få botanisera lite i okända marker!
Soave alla dagar i veckan! Blir extra bra med ca 7 år på nacken.
Tävlar med Sb och MdB från Loire om att smaka mest sommartider hej hej sommartider.
Garganega är en fantastisk druva. Enda lingvistiska utmaningen för svenska drickare är att det bästa höglänta området i Soave heter Fittà.
 

Mexikanaren

Medlem
Täkte höra om det är någon som fått något mer specifikt om hur priserna på Bolaget kommer att förändras nu i mars?

Det jag personligen hört är likt detta som skrevs i SvD för 6 dagar sedan:

"Enligt tradition justerar de sina priser två gånger per år, 1 mars och 1 september. I mars blir den genomsnittliga ökningen, inklusive skatt, 3 procent. Betydligt mindre än inflationen i stort som låg på drygt 12 procent i början av året."
Sauce: https://www.svd.se/a/VPjQk4/sa-mycket-hojs-priserna-pa-systembolaget-2023

Bara för att dra ett klassiskt exempel med Dompa så skulle flaskan som nu kostar 2141kr öka i pris till 2205kr

Antar även att detta skulle gälla från 1 mars(?)
 
Toppen