Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jag fortsätter att plocka på mig en flaska Chateau Belgrave 2015 per månad och jag fortsätter även att förundras över att det inte är högre tryck på den. Klassisk Bordeaux utan överdriven alkoholhalt eller ny ek från vänstra stranden, toppårgång, några år på nacken, och kostar under 400kr. Förhoppningsvis så har jag tre lådor totalt när året är slutet och kan njuta av flaskorna i >15 år till
 

Sonderlese

Medlem
Jag fortsätter att plocka på mig en flaska Chateau Belgrave 2015 per månad och jag fortsätter även att förundras över att det inte är högre tryck på den. Klassisk Bordeaux utan överdriven alkoholhalt eller ny ek från vänstra stranden, toppårgång, några år på nacken, och kostar under 400kr. Förhoppningsvis så har jag tre lådor totalt när året är slutet och kan njuta av flaskorna i >15 år till
Rädds du inte nu av Fine Wines effekten?? :nagelbitare:
 

Bastardo

Medlem
Soave alla dagar i veckan! Blir extra bra med ca 7 år på nacken.
Tävlar med Sb och MdB från Loire om att smaka mest sommartider hej hej sommartider.
Garganega är en fantastisk druva. Enda lingvistiska utmaningen för svenska drickare är att det bästa höglänta området i Soave heter Fittà.
Hos Alko kan man köpa ett vin som heter ’rövskatt’ på svenska … ;) Stackars expediterna får nog höra många skämt om namnet på vinet:
Chateau La Grace Fonrazade Persevero 2018.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-02-17 kl. 10.50.42.png
    Skärmavbild 2023-02-17 kl. 10.50.42.png
    280,1 KB · Visningar: 49

matage

Medlem
Bara jag som drömmer eller är detta magnum-versionen av Tondonia?
Helt korrekt!
I mina ögon ett kap för 732 kronor på bolaget :)
Det enda trista - om du vill köpa en obruten - låda är att de kommer i pappkartong och inte trälåda enligt SB-personalen.
Jag plockade mina från hyllan nu på lunchen.
 
Last edited:

Sonderlese

Medlem
Jag får intrycket att Systembolaget skördar stora vinster på dessa ”tröstköp”.
Kan man vänta sig att det kommer höjas röster om att motverka denna tröstlös merförsäljning genom att förbjuda släpp av begränsade mängder eftertraktade varor. Nåt i stilen ”ingen försäljning av någon vara som understiger i antal motsvarande en promille landets befolkning”.
 

JonasBo

Medlem
IMG_20230217_125014831.jpg


Det blev 2 st La Riva från Boffa från släppet igår. Köpt *brorsan* Muntrive på BS tidigare i år också. La Riva fortfarande, gått upp 14 kr på fem år och enligt mitt tycke stort vin sett till pengarna (229kr)

Lyckades lura en kollega att också köpa en, trots att han tyckte det var lite väl dyrt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Hos Alko kan man köpa ett vin som heter ’rövskatt’ på svenska … ;) Stackars expediterna får nog höra många skämt om namnet på vinet:
Chateau La Grace Fonrazade Persevero 2018.
...sen har vi ju också ofta italienska Pasqa på det helsvenskt nordkoreanska bolaget :D
 

Sonderlese

Medlem
Jag är på jakt efter lite mer fylliga tyska pinot noir och fick tips om att prova österrikiska sankt laurent.
sagt och gjort: jag beställde hem en låda bestående av Schloss Gobelsburg 2016 & 2017 St. Laurent Reserve,
Jag tog även ett par flaskor Cuvée Bertrand (St. Laurent, Pinot Noir + Zweigelt), en flaska 2020 Grüner Veltliner Ried Grub erste lage och...
knäppte den sista flaskan 2008 Pittnauer St. Laurent Rosenberg! Jag ser verkligen framemot den!
nu får de vila och återhämta sig från transport chock innan vi stiftar bekantskap!

BCD1E01B-BF89-4ED5-AA55-03916CB0B856.jpeg


Ursäkta svagt ljus i källaren.
 
På Vinmonopolet Aker Brygge kan man köpa Cos d'Estournel 2019 för 1690:-/flarra, ca 500:- billigare än vad den kostade på Bolaget i somras. Även mycket annat billigt där, t.ex. Kongsgaard 2020 för 990:- (vs 1499:- på Bolaget). Nu när valutan i princip är 1:1 så är det bara att tacka och ta emot. Sätter tre Michelinstjärnor på det – dvs värt en resa i sig. ;)
 

LeChat

Medlem
01363455-17D6-4400-BD20-42A8AFADC63D.jpeg

Domaine Montcalmès Rouge 2019

Hämtade denna beställning nyss.
Borde vara ett vin som jag gillar, iallafall sett till druvorna som är en GSM-blandning. Strösslar man sen texten med bl.a. ”lagrat på fat från Romanée Conti”, kultstatus, låga skördeuttag etc, då har de en som i en liten ask.
Någon annan som ”lurades” till köp?
 

HerrMelin

Medlem
Visa bifogad bild 28504
Domaine Montcalmès Rouge 2019

Hämtade denna beställning nyss.
Borde vara ett vin som jag gillar, iallafall sett till druvorna som är en GSM-blandning. Strösslar man sen texten med bl.a. ”lagrat på fat från Romanée Conti”, kultstatus, låga skördeuttag etc, då har de en som i en liten ask.
Någon annan som ”lurades” till köp?
Har 2 st från -17 som jag inte hunnit korka upp än, men hade svårt att hålla mig från att köpa 3 st av -19 också
 

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 28504
Domaine Montcalmès Rouge 2019

Hämtade denna beställning nyss.
Borde vara ett vin som jag gillar, iallafall sett till druvorna som är en GSM-blandning. Strösslar man sen texten med bl.a. ”lagrat på fat från Romanée Conti”, kultstatus, låga skördeuttag etc, då har de en som i en liten ask.
Någon annan som ”lurades” till köp?

Drack 2017 för ett drygt år sedan och blev väldigt förtjust. Skall bli spännande att höra vad du tycker om 2019.
 
Toppen