Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Callxx

Medlem
Cellier Saint Benoit, Ploussard ´Chambines´ -21
Nicolas & Jay, PN Willamette Valley -18
Keller, Bürgel -22
Arnoux-Lachaux, Nuits St-Georges -21
Markus Molitor, Zeltinger Sonnenuhr Kabinett -Fuder 6- (Vit kapsel, som indikerar att den är torr) -24
Francois Raveneau, Montée de Tonnerre -22
Jacques Selosse, Initial (DG: -25) 😍
Jacques Selosse, V.O (DG: -24) 😍

20260226_134243.jpg

Bastardo

Medlem
Tre Lomond och en Bache hämtades i dag på Macken. Jag ska försöka skriva lite smaknoter sen kortfattad, när jag dricker dem.
Screenshot_2026-02-26-19-09-09-38_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpeg

Lite röda husviner för vardagen fick jag hem förra torsdag. De här behöver nog inte så mycket prat, för de flesta här dricker aldrig sådana viner … undantaget Lat Reserva 42 20020, som är helt överlägset med tanke på priset; enligt min smak, men det finns alltid de som gillar en aning tuffare viner, kanske Grand Reserva i så fall av samma serie.
20260219_123908.jpeg

Last edited:

Bastardo

Medlem
Keller, Bürgel -22
Markus Molitor, Zeltinger Sonnenuhr Kabinett -Fuder 6- (Vit kapsel, som indikerar att den är torr) -24

Visa bifogad bild 36104
Molitor gör oftast mycket goda viner i flera olika prisklasser. Allting behöver inte vara top-notch …

Johan L

Medlem
drhermannbox.jpg

drhermann.jpg

Klickade hem Atomwines Dr Hermann-låda med riesling kabinett efter fint tips från @LarsW i Deals-tråden. De höll på den en stund pga kylan (bra!) och skickade i måndags. UPS skulle ha levererat igår men blev av okänd anledning (UPS...) idag istället.

2xPiesporter Goldtröpfchen 2024
2xÜrziger Würzgarten 2024
1xÜrziger Würzgarten 2022
1xWehlener Sonnenuhr 2024
2xErdener Treppchen 2015
2xErdener Treppchen 2024
2xKinheimer Hubertuslay 2022

1938 kr (inkl frakt) för hela lådan, vilket blir 161,50 kr/flaska. Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett 2023 fanns på bolis häromåret för 219 kr som jämförelse. Erbjudandet verkar finnas kvar: https://www.atomwine.dk/pi/Dr-Hermann-"Riesling-Kabinett-kup"-12-fl-_22034728_381990.aspx

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 36107

Visa bifogad bild 36108

Klickade hem Atomwines Dr Hermann-låda med riesling kabinett efter fint tips från @LarsW i Deals-tråden. De höll på den en stund pga kylan (bra!) och skickade i måndags. UPS skulle ha levererat igår men blev av okänd anledning (UPS...) idag istället.

2xPiesporter Goldtröpfchen 2024
2xÜrziger Würzgarten 2024
1xÜrziger Würzgarten 2022
1xWehlener Sonnenuhr 2024
2xErdener Treppchen 2015
2xErdener Treppchen 2024
2xKinheimer Hubertuslay 2022

1938 kr (inkl frakt) för hela lådan, vilket blir 161,50 kr/flaska. Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett 2023 fanns på bolis häromåret för 219 kr som jämförelse. Erbjudandet verkar finnas kvar: https://www.atomwine.dk/pi/Dr-Hermann-"Riesling-Kabinett-kup"-12-fl-_22034728_381990.aspx
Tror att du ångrar din beställning av endast en låda om ett litet tag.
Men grattis till en mängd goda viner (inte druckit alla men har stor tilltro till producenten !)

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Keller, Bürgel -22

Visa bifogad bild 36104
Vilka priser hittade du selosse för?

Blev två flaskor Eben Sadie Palladius idag på webbsläppet. Finns fortfarande gott om flaskor kvar för de hugade!
Lite förvånad att allt annat vitt från Sadie är fullbokat men inte deras flaggskeppsvin? Antar att det beror på den relativt stora produktionen jmf med de andra vita?

Blev två flaskor Eben Sadie Palladius idag på webbsläppet. Finns fortfarande gott om flaskor kvar för de hugade!
Lite förvånad att allt annat vitt från Sadie är fullbokat men inte deras flaggskeppsvin? Antar att det beror på den relativt stora produktionen jmf med de andra vita?
Jag tycker att vingårdsvinerna är intressantare och kostar dessutom mindre, nog många andra som tänker likadant

Johan L

Medlem

Gissar att många som är beredda att lägga de pengarna hellre köper Columella, som väl är ännu mer flaggskeppsvin? Sen tyckte de ju själva att Palladium var deras bästa vin från den årgången.

Blev båda två plus några av vingårdsvinerna för min del. Sen laggade sidan ihop när jag skulle försöka mig på en Alheit Huilkrans men fick åtminstone en köplats på den.

Dovberg

Medlem
Var ju lätt att få det jag ville från Sadie idag, hade sidan laggat för andra eller?
Ja jag klickade för första gången hem två Skurfberg efter att ha försökt mig på varje årgång sen 2021. Klickade också hem två Rotsbank, två Kokerboom, en Mev Kirsten och två Huilkrans.

Har inte varit så lätt att klicka hem Sadie på flera år. Har köpsuget för vin även kommit till Sadie nu eller har folk missat dagens släpp? Systembolaget som har blockat alla som använder sig av mjukvara med autoklick?

Hursomhelst otroligt kul att klicka hem alla tre 100 % Chenin Blanc från Sadie detta år.

IsKr

Medlem
För mig så hängde sig hela sidan nästan direkt, fick en Rotsbank, sedan hängde sig sidan i flera minuter och när väl allt funkade igen så var det bara en köplats på Fire by night som jag lyckades knipa.

Dovberg

Medlem
Ja jag måste ha haft tur och att hemsidan hängde sig för många. Hade utan tvekan kunnat klicka hem två av varje av alla Sadies viner om jag hade velat. De flesta var gröna i säkert 5-6 sekunder.

Alheit var däremot helt annat. Där hängde det sig för mig rätt länge. Fick köplats på Magnetic North och två Huilkrans som sagt.

jrick

Medlem
Jag upplevde också att jag hade kunnat ta två av allt om jag velat - även Alheit tror jag även om de gick snabbare eftersom det var färre. Nöjde mig med Rotsbank, Skerpioen, Sonvang, Treinspoor och Nautical Dawn.

katho27

Medlem
Liksom @Dovberg så lyckades jag med Skurfberg för första gången efter många års försök!

Tar gärna emot tankar kring drickfönster.
De enda Sadie jag druckit dracks i fjol.
En Palladius -20 (visade hög kvalitet i alla aspekter, lovande men kändes tok-ung!) och en Skerpioen -19 (som antingen var en dålig flaska eller i nån slags depressions-tunnel med träighet, uttorkad frukt, låg syra, någon slags gummikänsla och som först dag tre började glänta på dörren).

Foley

Medlem
Köpte hem en låda av senaste lanseringen från Kran, Domaine Bonnardot, efter att ha smakat vinerna igår på teaterbaren.

Domaine Bonnardot Chassagne montrachet 2023 var väldigt trevlig med häftigt djup. Domaine Bonnardot Cote d'or Blanc Clos Botaveau Monople 2022 var snyggt och som en Bourgogne Blanc med extra allt. Det röda vinet Domanie Bonnardot Marange Rouges 2022 var också en positiv överraskning och framförallt supergott. Lätt och elegant.

Möjligen är lådan lite för högt prissatt för att vara ett fynd, men bra och goda viner från bra årgångar är svårt att säga nej till. Glömde ta bild på flaskorna tyvärr

Liksom @Dovberg så lyckades jag med Skurfberg för första gången efter många års försök!

Tar gärna emot tankar kring drickfönster.
De enda Sadie jag druckit dracks i fjol.
En Palladius -20 (visade hög kvalitet i alla aspekter, lovande men kändes tok-ung!) och en Skerpioen -19 (som antingen var en dålig flaska eller i nån slags depressions-tunnel med träighet, uttorkad frukt, låg syra, någon slags gummikänsla och som först dag tre började glänta på dörren).
Drack en -10 för typ 4 år sen och tyckte den var i perfekt fas då. Kanonvin!
Drack även en Palladius -18 för ett tag sen, ung men väldigt bra!

Nyllet

Medlem
Det kom in en jävel på kontoret precis innan kl 10 så jag tappade fokus och missade skurfberg och fick nöja mig med en Columella. Albeit gick dock kanon och jag kunde klicka hem Fire by Night och Nautical Dawn utan problem.

Strax därefter blev det en beställning från vinnatur.shop med lite Valette och Chablis från Alice et Olivier De Moor. I det stora hela en bra dag! De Moor har jag varit sugen på att testa i flera år men inte fått läge tidigare, någon som har en uppfattning?

Toppen