Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

MartinBz

Medlem
Liksom @Dovberg så lyckades jag med Skurfberg för första gången efter många års försök!

Tar gärna emot tankar kring drickfönster.
De enda Sadie jag druckit dracks i fjol.
En Palladius -20 (visade hög kvalitet i alla aspekter, lovande men kändes tok-ung!) och en Skerpioen -19 (som antingen var en dålig flaska eller i nån slags depressions-tunnel med träighet, uttorkad frukt, låg syra, någon slags gummikänsla och som först dag tre började glänta på dörren).
Jag fick också tag på det jag ville ha av både Sadie och Alheit idag. Blev en dyr, men lyckad torsdag. Angående drickfönster, så har jag läst någonstans att Sadie själv rekommenderar att hans viner dricks vid en ålder av 5-7 år. Jag drack en Skurfberg -19 i augusti och den var sagolik, tyckte jag då. Vet inte om den skulle bli ännu bättre med ålder - men jag vet inte hur den skulle kunna ha varit bättre. I min bok bland det bästa jag druckit.

Perikles

Medlem
Lyckades knipa två stycken Sadie Skrufberg som jag missat tidigare år. Men turen vände minutrarna senare när hela sidan hängde sig inför Alheit. Men rätt nöjd ändå.

Soignerad

Medlem
Webbsläppet idag var för mig totalt ointressant. Likaså Buckan som jag iofs följt minut för minut med intresse och skrattat mig igenom utan att lägga ett enda bud. Vilken fars!
Men hade budget att bränna så budade hem 2003 Château Latour Grand Vin & 2006 Château d' Yquem från internationell auktion för rimligt pris, inför en middag jag planerar i vår.

jrick

Medlem
Köpte hem en låda av senaste lanseringen från Kran, Domaine Bonnardot, efter att ha smakat vinerna igår på teaterbaren.

Domaine Bonnardot Chassagne montrachet 2023 var väldigt trevlig med häftigt djup. Domaine Bonnardot Cote d'or Blanc Clos Botaveau Monople 2022 var snyggt och som en Bourgogne Blanc med extra allt. Det röda vinet Domanie Bonnardot Marange Rouges 2022 var också en positiv överraskning och framförallt supergott. Lätt och elegant.

Möjligen är lådan lite för högt prissatt för att vara ett fynd, men bra och goda viner från bra årgångar är svårt att säga nej till. Glömde ta bild på flaskorna tyvärr
Intressant om Bonnardot! Jag var 2019 och besökte Maison en Belles Lies och åtminstone då delade de utrymme med Bonnardot, i en stor industrilokal i Saint-Aubin tror jag det var. Vi fick prova även deras viner. Då var Bonnardotvinerna ganska ”natty”, dvs lite smått volatila och stökiga. Det här låter lite mer som bara ”bra Bourgogne” på din beskrivning och det är ju roligt! Jag tror fortfarande de gör vinerna på ett låginterventionssätt.

jrick

Medlem
Det kom in en jävel på kontoret precis innan kl 10 så jag tappade fokus och missade skurfberg och fick nöja mig med en Columella. Albeit gick dock kanon och jag kunde klicka hem Fire by Night och Nautical Dawn utan problem.

Strax därefter blev det en beställning från vinnatur.shop med lite Valette och Chablis från Alice et Olivier De Moor. I det stora hela en bra dag! De Moor har jag varit sugen på att testa i flera år men inte fått läge tidigare, någon som har en uppfattning?
Jag har älskat De Moor i tio år så jag har definitivt en uppfattning! Förutom att det är väldigt bra viner förstås, så tänker jag på dem som en ofta lite luftigare variant på Chablis, med kanske lite rundare textur än en klassisk Chablis (jag tror att de ofta ä, som mer låginterventionare, låter vinerna gå igenom malolaktisk jäsning) med mycket av de klassiska Chablisdragen intakta i form av smak och doft. Typiskt sett blir de klart bättre av några års väntan.

Foodcoma

Medlem
Det kom in en jävel på kontoret precis innan kl 10 så jag tappade fokus och missade skurfberg och fick nöja mig med en Columella. Albeit gick dock kanon och jag kunde klicka hem Fire by Night och Nautical Dawn utan problem.

Strax därefter blev det en beställning från vinnatur.shop med lite Valette och Chablis från Alice et Olivier De Moor. I det stora hela en bra dag! De Moor har jag varit sugen på att testa i flera år men inte fått läge tidigare, någon som har en uppfattning?

De moor är riktigt bra, har tyckt deras "le vendangeur masque" viner som är inköpta druvor kan vara lite ojämna - vissa år fantastiska, andra år ganska generiska.

Övriga viner är annars nästan alltid grymt precisa och rena viner. Tycker även deras aligote är riktigt bra. Igår lyckades jag för första gången få beställt några flaskor av deras specialar aligote 1902.

Cru vinerna har jag faktiskt aldrig prövat men från kompis som provat tycker han de är ett tydligt steg upp från övriga lineup, men att de kräver ännu mer tid än övriga.

Själv har jag nog tyckt allra bäst om Coteaux de rosette samt humeur du temps. Tycker också precis som Jric att de mår bra av några år eller till och med flera år på rygg, drack 2018 och 2019 under förra året och tyckte båda, ur mitt perspektiv, gärna kunde få lite mer mognad. De var, som jag minns det, nästan oförändrade från när jag drack samma årgångar vid släpp.

ett av mina måsteköp varje år och jag har egentligen köpstopp på chablis / lättare vita viner men dessa är undantagna.

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Behöver alltid fler Bdx.

PXL_20260304_080008068.jpg

1969 Château le Gardera
1975 Château Pichon Comtesse
1975 Clos des Menuts
1985 Château Léoville Poyferré
2002 Château Lafon-Rochet
1967 Quinta do Noval Porto LBV
2012 Pieve Santa Restituta, BdM (tvenne puteller)

Om @vintomas har tur, kanske han får dricka någonting från detta heat 😎

StefanAkiko

Maximin Grünhäuser
  • Reichsgraf von Kesselstatt
  • Weingut Karthäuserhof
  • Bischöfliche Weingüter Trier
  • S.A Prüm
  • J.J Prüm
  • Dr Hermann
  • Von Hövel
  • Egon Müller (inte överkomliga priser dock...)
  • Dr Loosen
  • Fritz Haag
  • Schloss Lieser
  • Markus Molitor
  • Julian Haart
  • m.fl
Oj vad bra lista! Alla vill jag besöka efter osedligt underbara möten i inglasade rum...

Last edited:

StefanAkiko

V
ill helst inte vara en årgångs-freak men vad för årgångar pratar vi om? Både i dina flighter men också av tidigare erfarenheter? Generellt tycker jag GG behöver tid för att få sin utväxling. Brukar ofta säga minst 5 år, helst 10.
1982 är bra.
Förvisso lite innan GG var en GGrej. Men bättre...

Sötman i Mosel RieslinGG är det som GGör dem till bland världens mest eftertraktade viner (hände sig för en 100 år sedan, då partydrycken nummer ett var CoGGnac) och sedan dess slunkit undan kändisskap. Varje år läser vi tappade marknadsandelar.

Precis som CoGGnac.
Tyvärr.

100% AI (Gemini)

Last edited:

StefanAkiko

Tack, bra input, lägger det till mina anteckningar. Det här är de jag redan planerar att prova mot varandra:

”Trocken-flighten”
Dönnhoff Felsenberg GG, Nahe
Wittmann Morstein GG, Rheinhessen
Breuer Berg Schlossberg, Rheingau
Bürklin Wolff Pechstein GG, Pfalz

”Power-flighten”
Pichler-Krutzler Kellerberg, Wachau
Rudi Pichler Terrassen Smaragd, Wachau
Weinbach GC Schlossberg, Alsace
Trimbach Clos St Hune, Alsace

”Sötma-flighten för kalibrering”
Egon Müller Scharzhofberger Kabinett

Genom åren har man ju druckit en och annan Riesling men absolut ingen har stått ut och fastnat i minnet. Allt från Ozyetra (blint, trodde det var en billig bourgogne) till Keller Morstein som nog är det mest icke-prisvärda vin jag någonsin druckit.
Oj vad jag vill vara med! Har goda bidrag till alla flighter...

Nyllet

Medlem
Jag har älskat De Moor i tio år så jag har definitivt en uppfattning! Förutom att det är väldigt bra viner förstås, så tänker jag på dem som en ofta lite luftigare variant på Chablis, med kanske lite rundare textur än en klassisk Chablis (jag tror att de ofta ä, som mer låginterventionare, låter vinerna gå igenom malolaktisk jäsning) med mycket av de klassiska Chablisdragen intakta i form av smak och doft. Typiskt sett blir de klart bättre av några års väntan.

Låter magnifikt, kul att jag äntligen tog tag i det och köpte några flaskor!

De moor är riktigt bra, har tyckt deras "le vendangeur masque" viner som är inköpta druvor kan vara lite ojämna - vissa år fantastiska, andra år ganska generiska.

Övriga viner är annars nästan alltid grymt precisa och rena viner. Tycker även deras aligote är riktigt bra. Igår lyckades jag för första gången få beställt några flaskor av deras specialar aligote 1902.

Cru vinerna har jag faktiskt aldrig prövat men från kompis som provat tycker han de är ett tydligt steg upp från övriga lineup, men att de kräver ännu mer tid än övriga.

Själv har jag nog tyckt allra bäst om Coteaux de rosette samt humeur du temps. Tycker också precis som Jric att de mår bra av några år eller till och med flera år på rygg, drack 2018 och 2019 under förra året och tyckte båda, ur mitt perspektiv, gärna kunde få lite mer mognad. De var, som jag minns det, nästan oförändrade från när jag drack samma årgångar vid släpp.

ett av mina måsteköp varje år och jag har egentligen köpstopp på chablis / lättare vita viner men dessa är undantagna.

Låte väldigt lovande. Jag har köpt mycket Patrick Piuze senaste men har börjat tröttna på att det kan vara så stökigt och ojämnt. Rent och precist låter tipp-topp!

StefanAkiko

Låter magnifikt, kul att jag äntligen tog tag i det och köpte några flaskor!
Det är så det börjar. Slippery slope och allt det där, men plötsligt köper man särskilda flaskor för 5 pang eller mer. Och innan man vet ordet av har man så många flaskor vin att enda chansen att dricka upp dem är att bli heltidsalkoholist...

Välkommen in i värmen 🪤

Callxx

Medlem
Senaste lådan Rarewine Members Club, vi har ju redan konstaterat viss variation i lådorna men döljer texten lite här nedan ifall någon är känslig för spoilers.

Biondi-Santi, Brunello di Montalcino Tenuta "Greppo" -18
Argiano, Solengo -20
Maxime Cheurlin Noëllat, Hautes-Côtes Nuits -23
Guy Amoit et Fils, Chassange-Montrachet "Les Vergers" -23
Chavy-Chouet, Meursault "Les Grands Charrons" -24
Alain Chavy, Bourgogne Blanc -23
20260306_181951.jpg

/SPOILER]

Foley

Medlem
Intressant om Bonnardot! Jag var 2019 och besökte Maison en Belles Lies och åtminstone då delade de utrymme med Bonnardot, i en stor industrilokal i Saint-Aubin tror jag det var. Vi fick prova även deras viner. Då var Bonnardotvinerna ganska ”natty”, dvs lite smått volatila och stökiga. Det här låter lite mer som bara ”bra Bourgogne” på din beskrivning och det är ju roligt! Jag tror fortfarande de gör vinerna på ett låginterventionssätt.
Kan se vad du menar! Vinerna från Bonnardot var kanske inte så klassiska och rena såsom de stora klassiska producenterna gör dem (Louis Jadot, Joseph drouhin etc) men istället lätta och goda. Men det är inte säkert att de är för alla, även om vinerna är svåra att inte gilla.

StefanAkiko

Är begeistrad i Uruguaysk Tannat. Har enbart mycket positiva erfarenheter av Garzons tagningar. Samalika charmerad av Château Pennautier och deras oheligt goda mixar av Bdx-Languedoc-druvor. Då jag häromdagen råkade förbi en butik med stort utbud av båda dessa, så bad jag dem skicka 1,5 låda till mig. Var roligt att promenera runt i butiken och plocka på mig 18 flaskor Gott&Blandat. Här är dessa två giganters fynd:

PXL_20260308_044635158~2.jpg

Bodega Garzón​

• 2024 Garzón Albariño Reserva: 1 fl
  • 2023 Garzón Tannat Reserva: 2 fl
  • 2020 Garzón Tannat Gran Reserva: 1 fl
  • 2023 Garzón Tannat Single Vineyard: 1 fl

Château de Pennautier​

• 2020 Pennautier Cabardès Terroirs d'Altitude: 2 fl
  • 2020 Pennautier Cabardès 400 ans: 2 fl
  • 2018 Pennautier Cabardès L'Esprit de Pennautier: 1 fl
Köpte också Ribera del Duero 2fl, Muscadet 2 fl, Argentinsk Malbec 2fl,en flaska Chianti och en vit Bgn 1 fl (som bara visade sig vara dyr och inte särskilt god. Dessutom renons på fatbehandling *pft*).

isak

Medlem
Pessac-Leognan -18 för 200 pix flaskan, kan de va nåt?
Frågar åt en kompis :rolleyes:

Visa bifogad bild 36195
Det gör inte ont att testa så ta en för kompisen !😀
Robert Parker (The Wine Advocate) 91-93 points:

'Deep garnet-purple coloured, the 2018 Picque-Caillou leaps from the glass with bold notes of blackcurrant cordial, blueberry pie and preserved plums with hints of damp soil, truffles and camphor. Full-bodied, it gives mouth-filling black fruits with loads of minty sparks and a firm, chewy frame, finishing long and earthy.'

Toppen