Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Plockade upp två flaskor 1989 Chateau Suduiraut för att ha någon drickvänlig sauterne hemma! Underbar mörk färg! =)

7vsxMYx.jpg
 

tobbe81

Medlem
Hämtade mina lådor från franskavinlistan med rosa rhoneviner domaine de barbaras köpte jag även förra året och den var helt magiskt och med tanke på de övriga vinerna från Pegau så ska de bli roligt att pröva deras rose inom kort
13339631_10157011380415008_6285686952511572551_n.jpg
 

gece

Man vänjer sig.
Nån som testat Hebrart RG RD 2010?
Beställde 2 st 2008 men fick 2 st 2010
Jag hämtade ut en Rive Gauche Rive Droit idag och fick en 2008. Chansen finns alltså fortfarande om man vill ha en härligt dekadent nollåttaskumpa i källaren :cigarr:
 

Mmm

Medlem
Gick och skrotade lite på Vinbanken igår www.vinbanken.dk

Kom ut med tre flaskor:
Selosse Initial (Deg 2012)
1989 Pichon Comtesse de Lalande
1999 Bonneau cuvee Marie Beurrier

Fick ett glas vit Bourgogne att smutta på medans jag letade :)

Dock är det fortfarande rörigt där. Websidan är dåligt uppdaterad och jag skulle gissa att det finns åtminstone tre ggr så mycket vin där (jmf med websidan). Men det är ju nästan en fördel om man går till den fysiska butiken :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Hämtade mina lådor från franskavinlistan med rosa rhoneviner domaine de barbaras köpte jag även förra året och den var helt magiskt och med tanke på de övriga vinerna från Pegau så ska de bli roligt att pröva deras rose inom kort Visa bifogad bild 7293
Pink Pegau? Undrar hur mycket tankeverksamhet som gick in i den.

Å andra sidan arbetade jag tidigare för ett företag där den Australensiske ägaren inte kunde förstå varför vi tyckte att det var hysteriskt roligt att det lätt mousserande, söta rosévinet hette "Tickle Pink".
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Plockade upp ett sexpack av 2008 Veuve Clicquot Vintage Brut som fick åka rakt ned i källaren, men även två flaskor 2010 Monte Da Peceguina som nu utgått men som var prissänkt från 129:- till 39:- styck... Det går säkert att dricka någon solig afton, annars blir det mycket sås!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Plockade upp ett sexpack av 2008 Veuve Clicquot Vintage Brut som fick åka rakt ned i källaren, men även två flaskor 2010 Monte Da Peceguina som nu utgått men som var prissänkt från 129:- till 39:- styck... Det går säkert att dricka någon solig afton, annars blir det mycket sås!

Jag provade ett glas igår, det var inget höjdarvin. Men när man har besök och ska mata gamarna så duger det nog. Jag upplevde att det blev lite vattnings när det blev närmare rumstemperatur. Köpte sex flaskor, kan inte riktigt bestämma mig om de är värda att behålla eller om jag ska göra ett återköp!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag provade ett glas igår, det var inget höjdarvin. Men när man har besök och ska mata gamarna så duger det nog. Jag upplevde att det blev lite vattnings när det blev närmare rumstemperatur. Köpte sex flaskor, kan inte riktigt bestämma mig om de är värda att behålla eller om jag ska göra ett återköp!

Gör ett återköp och testa en priorat för pengarna istället, om du inte druckit det tidigare! Lufta över natten så ska den nog vara ganska trevlig redan nu! Jag drack en 2008:a i måndags som var helt fantastiskt efter några timmar!
 

Alpha

Medlem
Jag provade ett glas igår, det var inget höjdarvin. Men när man har besök och ska mata gamarna så duger det nog. Jag upplevde att det blev lite vattnings när det blev närmare rumstemperatur. Köpte sex flaskor, kan inte riktigt bestämma mig om de är värda att behålla eller om jag ska göra ett återköp!

Har du plats hemma så är det ju perfekt att spara till hösten och ha som matlagningsvin i diverse grytor och långkok. :)
 

Mmm

Medlem
Bourgogne kan vara rörigt... Någon som har koll på Lafon?

Det finns viner märkta med:
Comte Lafon
Dominique Lafon
Heritier de Comte Lafon

Verkar som Dominique är den som driver själva Comte Lafon, men varför finns det viner med bägge namnen...
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Bourgogne kan vara rörigt... Någon som har koll på Lafon?

Det finns viner märkta med:
Comte Lafon
Dominique Lafon
Heritier de Comte Lafon

Verkar som Dominique är den som driver själva Comte Lafon, men varför finns det viner med bägge namnen...

Heritier de Comte Lafon är deras vingårdar i Mâcon. Hur Comte Lafon skiljer sig från Dominique Lafon har jag ingen aning om.
 
  • Like
Reactions: Mmm

kayaker

Cyklist
Bourgogne kan vara rörigt... Någon som har koll på Lafon?

Det finns viner märkta med:
Comte Lafon
Dominique Lafon
Heritier de Comte Lafon

Verkar som Dominique är den som driver själva Comte Lafon, men varför finns det viner med bägge namnen...
  • Domaine des Comtes Lafon används för den gamla klassiska domänen som gör vin på egna druvor
  • Dominique Lafon används för Dominique Lafons négociantverksamhet
  • Les Héritiers du Comte Lafon är Dominiques Mâconnaisdomän
 

Mmm

Medlem
  • Domaine des Comtes Lafon används för den gamla klassiska domänen som gör vin på egna druvor
  • Dominique Lafon används för Dominique Lafons négociantverksamhet
  • Les Héritiers du Comte Lafon är Dominiques Mâconnaisdomän
Kanon! Tack för hjälpen! Det kan vara en snårskog, dessutom händer det rätt ofta att vinhandlare "slinter" lite när de beskriver vinerna.
 

chambertin

Medlem
Jag provade ett glas igår, det var inget höjdarvin. Men när man har besök och ska mata gamarna så duger det nog. Jag upplevde att det blev lite vattnings när det blev närmare rumstemperatur. Köpte sex flaskor, kan inte riktigt bestämma mig om de är värda att behålla eller om jag ska göra ett återköp!

Gör ett återköp och testa en priorat för pengarna istället, om du inte druckit det tidigare! Lufta över natten så ska den nog vara ganska trevlig redan nu! Jag drack en 2008:a i måndags som var helt fantastiskt efter några timmar!
Inte så juste mot importören (som dessutom är Terrific Wines/Lars Torstensson som skriver här ibland) att köpa 6 flaskor och sampla 1 och sen lämna tillbaka resten kan jag tycka om det inte är defekt vin förstås.
Systembolaget är generösa med återköp men dumpar alla kostanderna på leverantören (beställningskostnad, frakt till SB, frakt tillbaka till leverantörens lager, inrapporterning på leverantörens lager). Allt detta drar kostander förstås och blir en förlust i slutändan. 39kr är nog redan ett ordentligt förlustpris kan jag tänka mig.
 

kayaker

Cyklist
Kanon! Tack för hjälpen! Det kan vara en snårskog, dessutom händer det rätt ofta att vinhandlare "slinter" lite när de beskriver vinerna.
Jo, de brukar oftast vilja utnyttja den stora fina domänens namn och renommé. Se bara på hur SB brukar göra när de kränger Maison William Fèvre utan att tydligt skilja vinerna från de som är från Domaine William Fèvre.
 
  • Like
Reactions: Mmm

Daniel A

Administratör
Inte så juste mot importören (som dessutom är Terrific Wines/Lars Torstensson som skriver här ibland) att köpa 6 flaskor och sampla 1 och sen lämna tillbaka resten kan jag tycka om det inte är defekt vin förstås.
Systembolaget är generösa med återköp men dumpar alla kostanderna på leverantören (beställningskostnad, frakt till SB, frakt tillbaka till leverantörens lager, inrapporterning på leverantörens lager). Allt detta drar kostander förstås och blir en förlust i slutändan. 39kr är nog redan ett ordentligt förlustpris kan jag tänka mig.

Nyfikenhetsfråga: dumpas kostnader för reklamerade/defekta viner på leverantören också? Är det ev. någon skillnad på vanliga sortimentet, små partier/webbsläpp och BS här?
 

kayaker

Cyklist
Nyfikenhetsfråga: dumpas kostnader för reklamerade/defekta viner på leverantören också? Är det ev. någon skillnad på vanliga sortimentet, små partier/webbsläpp och BS här?
SB dumpar alla kostnader de kan - och inte kan - på leverantörerna. Sedan ett antal år så tar de inte ens in alla inköpta viner i samband med lanseringar utan låter importörerna ha kvar en stor del i sina lager.
 
Toppen