Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Fick lite sug efter en snabbvisit i Rheingau häromsistens och passade på att fylla på förråden med riesling

Shumann-Nägler
Reservé Trocken 6 flaskor
Reservé Halbtrocken 6 flaskor
Riesling Grosses Gewächt 6 flaskor
Riesling Hattenheimer Auslese 6 flaskor.

Reservé är deras snäppet ovan insteg, en blandning av olika vingårdslägen. Rent, snyggt och gott.
 
Hämtade precis mina 4 st J-L Chave Sel Hermitage Farconnet 2010. Ser fram emot att ömt placera dem i källaren och se till att de får sin dvala. Någon som har erfarenheter från tidigare årgångar?
Håller på att uppdatera mina Paul Jaboulet Aine nu när Caroline Frey börjar få ordning bra på torpet. Ska bli spännande att följa, hörde någon som var övertygad om att de kommer att öka priserna nu när saker faller på plats i produktionen och attd e egentligen vill ligga i en högre prisklass, vi får se. Är sugen på en låda 2010 Petite Chapelle, har ett gäng CRH Dom Thalabert och även för all del CRH Jalets. Kul att jämföra.
 

kayaker

Cyklist
Hämtade precis mina 4 st J-L Chave Sel Hermitage Farconnet 2010. Ser fram emot att ömt placera dem i källaren och se till att de får sin dvala. Någon som har erfarenheter från tidigare årgångar?
Håller på att uppdatera mina Paul Jaboulet Aine nu när Caroline Frey börjar få ordning bra på torpet. Ska bli spännande att följa, hörde någon som var övertygad om att de kommer att öka priserna nu när saker faller på plats i produktionen och attd e egentligen vill ligga i en högre prisklass, vi får se. Är sugen på en låda 2010 Petite Chapelle, har ett gäng CRH Dom Thalabert och även för all del CRH Jalets. Kul att jämföra.
Priserna har redan gått upp en hel del och det lär definitivt fortsätta. Tveksamt om jag kommer att köpa någon mer La Chapelle...
 

AdamST

Medlem
Gaston har nu äntligen börjat med möjligheten att plocka upp vin på deras kontor, så jag firar med att plocka upp en flaska Laherte NV som jag tycker låter spännande :)
IMG_3954.PNG
 

kayaker

Cyklist
Jag blev inspirerad och gjorde mig av med XtraWineoskulden. :) Jag har prenumererat på deras nyhetsbrev i något år då jag tycker att de har ett brett och intressant utbud och en hel del spännande specialerbjudanden.
Jag beställde en kollektion med:
  • Fattoria Le Pupille Maremma Toscana Saffredi 2013
  • Rocche Costamagna Barolo Bricco Francesco Riserva 2010
  • Sottimano Barbaresco Pajorè 2013
  • Long Shadows Sequel Syrah 2006
Snabb leverans och bra förpackning. Flaskorna kom idag.
 

Zmirc

Medlem
För portvinsintresserade kan jag berätta att det finns några Graham’s vintage port 1994 på Systembolaget vid Torsplan i Stockholm. Nuvarande årgång på bolaget är annars 2000, har inte sett 1994 sedan jag började intressera mig för detta starkvin för några år sedan. Nu är portvin generellt rätt kostsamt i Sverige så det är inget kap kanske, men ändå sex års lagring som man sparar in.

Handlade två, det fanns tre flaskor kvar när jag gick.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
För portvinsintresserade kan jag berätta att det finns några Graham’s vintage port 1994 på Systembolaget vid Torsplan i Stockholm. Nuvarande årgång på bolaget är annars 2000, har inte sett 1994 sedan jag började intressera mig för detta starkvin för några år sedan. Nu är portvin generellt rätt kostsamt i Sverige så det är inget kap kanske, men ändå sex års lagring som man sparar in.

Handlade två, det fanns tre flaskor kvar när jag gick.
Sex år i rumstemperatur på Bolis får ju minst räknas som det dubbla i mognad, så du har egentligen sparat 12 år! :)
 

KimHartman

Medlem
Vad har hänt? Krossade flaskor?

Nej, som tur var inte. De påstod att de försökt leverera under en tid då jag varit hemma, vilket senare visade sig bero på att de kört fel. Fel kan det alltid bli, men det som gjorde mig riktigt irriterad var att när vi skulle boka en ny utkörning så gick det inte att 1) vidarebefordra mitt telefonnummer till chauffören så att upprepning av misstaget kunde undvikas, eller 2) byta leveransadress till min arbetsplats. Till råga på allt vägde paketet 20,05 kg - ett halv hekto för mycket för att kunna lämnas på vanligt uthämtningställe (detta är förstås inte PostNords fel). Det slutade med att jag fick åka till ett industriområde på Hisningen mitt i rusningstrafiken, och jag tror att jag talar för alla när jag säger att man gärna undviker det.
 
Toppen