Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De senaste vininköpen, diskussioner och tips

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Köpte dagens Cavistelåda, har bara en undran om någon vet hur många "lådor" som brukar finnas tillgängliga på ett ungefär då det verkar bli slutsålt fort vad jag sett de senaste släppen?

När jag fick min leverans i Stockholm hade chauffören kört 20 lådor på en kväll. Om det då är tjugo lådor per körning med tre olika datum i två olika städer så hamnar vi på 120 lådor.

Gissningsvis är det även några som hämtar sina lådor själva, så.. kanske 150 lådor per tillfälle?

Lägg ihop det antalet med den stora efterfrågan så tar de snabbt slut, speciellt när det är någon mer välkänd producent.
 

speffy

Medlem
Köpte dagens Cavistelåda, har bara en undran om någon vet hur många "lådor" som brukar finnas tillgängliga på ett ungefär då det verkar bli slutsålt fort vad jag sett de senaste släppen?
Slog också till på min första låda idag.
Har ingen kunskap om vinet men ska bli spännande att prova :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Slog också till på min första låda idag.
Har ingen kunskap om vinet men ska bli spännande att prova :)
Du blir nog inte besviken...
-Själv lyckades jag för första gången på evigheter av någon outgrundlig anledning faktiskt hålla mitt köpstopp med motiveringen att jag vin kvar från de sista två årens släpp...
-Och för att jag ska via Heathrow på söndag och det kan bli dyrt... :eek:
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Jag tror 120 lådor är för lite. Säkert levereras direkt till vinklubbar, och dyl. Tex Grappe....
Martin kanske vill svara?
 

matage

Medlem
IMG_7040.JPG

Uthämtat på bolaget imorse bland drivor av flak med burköl, BIB och tetror.. och med polisen som körde blåskontroll på parkeringen ;)
 

nohnohyeh

Medlem
Väntat nio arbetsdagar på att få offert från Systembolaget på min beställning från Vin & Natur... Hade valt utlandet var dag om det inte vore för att en låda öl fastnade i Helsingborg förra sommaren och jag saknade möjlighet (Schenker kunde inte garantera en viss tid och tullen hade en timma då de lämnade ut) att skeppa den upp till Stockholm. Suck.
 

Martin H

Medlem
Hej
någon som vet om det går att få tag i Louis Roederer Rosé 2008 någonstans?

Inköp: bl a 2 st Claude Cazals 2008 som jag provade nyligen och tyckte var rätt trevlig, tror den kan bli fin med lite lagring.
Fick anlita en Bulvan (Min son) som åkte till en SB-butik i Stockholm som skulle ha 4 st i lager. Det visade sig dock att alla 4 var stulna.... Andra försöket i ny butik gick bättre.

Köpte även en låda Paul Dethune Prestige på FVL. Paul Dethune var favoritodlaren när jag besökte Champagne 2015 och mitt intresse tog fart. Öppnade första flaskan på Skärtorsdagen. Den var bra bra men det blev ingen aha-upplevelse...Det var lågt tryck i flaskan så den var nog inte i toppform, inte tydligt oxiderad dock. Hoppas övriga flaskor är OK.
 

Monty

Medlem
Hej
någon som vet om det går att få tag i Louis Roederer Rosé 2008 någonstans?

Inköp: bl a 2 st Claude Cazals 2008 som jag provade nyligen och tyckte var rätt trevlig, tror den kan bli fin med lite lagring.
Fick anlita en Bulvan (Min son) som åkte till en SB-butik i Stockholm som skulle ha 4 st i lager. Det visade sig dock att alla 4 var stulna.... Andra försöket i ny butik gick bättre.

Köpte även en låda Paul Dethune Prestige på FVL. Paul Dethune var favoritodlaren när jag besökte Champagne 2015 och mitt intresse tog fart. Öppnade första flaskan på Skärtorsdagen. Den var bra bra men det blev ingen aha-upplevelse...Det var lågt tryck i flaskan så den var nog inte i toppform, inte tydligt oxiderad dock. Hoppas övriga flaskor är OK.[/

https://www.nickollsandperks.co.uk/wine/11520408MHB/2008_Louis_Roederer_Vintage_Rose/
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej
någon som vet om det går att få tag i Louis Roederer Rosé 2008 någonstans?

Inköp: bl a 2 st Claude Cazals 2008 som jag provade nyligen och tyckte var rätt trevlig, tror den kan bli fin med lite lagring.
Fick anlita en Bulvan (Min son) som åkte till en SB-butik i Stockholm som skulle ha 4 st i lager. Det visade sig dock att alla 4 var stulna.... Andra försöket i ny butik gick bättre.

Köpte även en låda Paul Dethune Prestige på FVL. Paul Dethune var favoritodlaren när jag besökte Champagne 2015 och mitt intresse tog fart. Öppnade första flaskan på Skärtorsdagen. Den var bra bra men det blev ingen aha-upplevelse...Det var lågt tryck i flaskan så den var nog inte i toppform, inte tydligt oxiderad dock. Hoppas övriga flaskor är OK.
Även jag håller Dethune väldigt högt och har aldrig haft några dåliga flaskor av Cuvée Prestige. Däremot tycker jag den förtjänar att ligga några år för att komma till sin rätt. Ska jag poppa direkt föredrar jag deras BDN.
 
Var hemma hos mina föräldrar tidigare i veckan och hittade lite viner jag lagt undan där (bättre förvaring) och tänkte höra lite tankar på hur länge jag borde låta dom ligga ca.
Det är en guigal crozes-hermitage 2012 och en 14
Von winning pinot 12,13
Louis jadot bourgogne 13 (premiere cru)
Saint clair pinot omaka 15
Kloster eberbach baiken 2012
Sedan en moet och taittinger 08
 
Toppen